معرفی فیلم تاپ گان: ماوریک

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

تاپ گان «Top Gun: Maverick» نامی است که این روزها در عرصه سینما مدام شنیده می‌شود. بعید است شما اهل تماشای فیلم و سریال باشید اما نام را نشنیده باشید.

فیلمی است پر ستاره در ژانر اکشن و درام. این فیلم توسط جوزف کوشینسکی کارگردانی شده است و نویسندگان آن جیم کش، جک اپس جونیور، پیتر کریگ می باشد.

و اما چه چیزی Top Gun: Maverick را تا این حد برای مخاطبین دوست داشتنی و محبوب کرده است؟

آیا فیلم در حد تبلیغاتش ظاهر شده است؟

خلاصه داستان فیلم تاپ گان:

پیت «ماوریک» میچل، پس از بیش‌تر از سی سال خدمت به عنوان یکی از برترین هوانوردان نیروی دریایی، جایی است که به آن تعلق دارد. او به عنوان یک خلبان آزمایشِ شجاع از پیشرفت شغلی و ارتقای رتبه طفره می‌رود. یک روز، رقیب قدیمی او، دریاسالار تام «آیس‌من» کازانسکی، او را برای یک ماموریت ویژه فرا می‌خواند. او وظیفه دارد گروهی از فارغ‌التحصیلان تاپ گان را برای ماموریتی ویژه آموزش دهد. یکی از اعضای تیم، روستر (مایلز تلر)، پیوندهایی با یک اتفاق تراژیک در گذشته ماوریک دارد. او پسر دوست فقید ماوریک و افسر رهگیری رادار، ستوان نیک بردشاو با نام مستعار گوس، است. ماوریک در مواجه با آینده‌ای نامشخص و مقابله با ارواح گذشته‌اش، به رویارویی با عمیق‌ترین ترس‌های خود کشیده می‌شود.

جالب است بدانید:

فیلم سینمایی تاپ گان با بودجه‌ای ۱۷۰ میلیون دلاری ساخته شد و با فروش ۶۰۰ میلیون دلاری تبدیل به چهارمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ گشت. فروش فوق‌العاده فیلم و نمره ۸.۶ از ۱۰ بینندگان به آن، نشان می‌دهد آنان از فیلم تاپ گان: ماوریک راضی بوده‌‌اند.

مهم‌ترین ویژگی فیلم تاپ گان

و اما مهم ترین ویژگی آن توانایی درگیر کردن مخاطب است. بر خلاف آثار اکشن اخیر که در این امر ناتوان بوده و نمی‌توانند مخاطب را درگیر و یا حتی هیجان‎‌زده کنند، Top Gun: Maverick به خوبی این کار را انجام می‌دهد.

درگیر کردن مخاطب در یک اثر اکشن مهم‌ترین ویژگی و اصل آن است. اگر شما نتوانید مخاطب را با شخصیت‌ها و قهرمان خود درگیر کنید اثر شما عملا از دست رفته است.

توانایی کارگردان:

تَوانایی کارگردان برای ساخت لحظات پر تنش از همان ابتدای فیلم مشخص است. در همان سکانس ابتدایی که ماوریک تلاش می‌کند تا در آزمایش به عدد مورد نظر برسد، کات‌های با سرعت زیاد و درست و بجا همراه با کلوزآپ‌های متوالی از ماوریک، کاملا نوید یک کارگردانی سطح بالا را می‌دهد.

می‌توان گفت در بحث کارگردانی Top Gun: Maverick دارای یکی از بهترین کارگردانی‌های چند سال اخیر در زمینه آثار اکشن است. دوربین درست و به اندازه‌ای که نه سعی می‌کند خودش را به رخ بکشد و نه حرکات اضافه عجیب و غریب مرسوم این روزها را دارد و از همه مهم‌تر موفق است به درست‌ترین شکل ممکن استرس و هیجان خلق کند. او تلاشی در جلب توجه و شوآف ندارد و اصطلاحا دوربین را در چشم مخاطب نمی‌کند. مشخص است که کارگردان به خوبی تکنیک بلد است و می‌داند چگونه از آن استفاده کند.

تعدادی از بازیگران فیلم:

در این فیلم تام کروز، کلی مک‌گیلس، آنتونی ادواردز، وال کیلمر، ریک روسویچ، مایکل ایرون ساید، جیمز تولکان، جان استاکول، تیم رابینز و مگ رایان بازی می‌کنند.

و در آخر

در نهایت می‌توان گفت کوشینسکی با دنباله‌ای که در برخی از لحظات یادآور تاپ گان دهه ۸۰ و دیگر اوقات، فیلمی مستقل که روی پای خودش می‌ایستد و به نتیجه باشکوهی می‌رسد. یک اثر سینمایی بلاک باستر که تک به تک صحنه‌های آن نشان‌گر وسواس خاصی هستند که سازندگان در آن به کار گرفته‌اند و در عصر امروزی که سالانه بلاک‌ باسترهای متعدد اما عمدتا بی‌کیفیتی راهی سینما می‌شوند به ریشه‌ها بازگشته و نه انقلابی که با رعایت استانداردها و در مواردی جا‌به‌جا کردن‌شان به یک تجربه سراسر لذت‌بخش تبدیل می‌شود.

۱۳۰ دقیقه‌ای که درگیرکننده، هیجان‌انگیز و مسرت‌‌بخش آغاز می‌شود و پرشده از پیام‌هایی همچون فداکاری، محبت و دوستی به پایان می‌رسد.

 


اگر به بخش سینما علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt