معرفی رمان تاریخی امینه

 در فرهنگ و هنر, معرفی کتاب

گردآوری: ندا حاج رسولی

 

رمان تاریخی امینه نوشته ی مسعود بهنود است، که به نظر نگارنده متن بدون شک یکی از جذاب ترین رمان های تاریخی می باشد که تا کنون به رشته تحریر در آمده است.

در طول تاریخ پر فراز و نشیب کشور ایران کمتر کسی در مورد نقش موثر زنان درباری که در حرم شاهان می زیسته اند، سخن به میان آورده است. اما در کتاب امینه با ذکر جزییات و به تفضیل به ارزش و نقش پر رنگ و تاثیر گذار امینه در پایه گذاری سلسله ی قاجاریه پرداخته شده است.

نویسنده با در هم آمیختن واقعیت و افسانه، شخصیت امینه را به زیبایی به تصویر می کشد.

امینه که نام اصلی او «خاتون» می باشد، اهل اصفهان و بانویی بسیار دانا و زیرک و خردمند و مسلط به چندین زبان اروپایی است.

او در عرصه زندگی خانوادگی همسر و مادری دلسوز و فداکار و در عرصه ی اجتماعی بانویی خردمند، جنگاور، سوار کار و تیرانداز است و در سیاست و تجارت نیز بسیار ماهر و زبردست است.

نمونه ی یک ابر بانوی ایرانی که در چهارده سالگی به همسری شاه سلطان حسین صفوی در می آید و در مدت زمان کوتاهی سوگلی دربار صفوی می شود و شاه ضعیف و بی مایه ی صفوی شیفته ی درایت و زیرکی امینه می شود و زمام امور و خزانه سلطنی را پشت پرده به دست او می سپارد.

بعد از گذشت اندک زمانی به درخواست امینه، شاه صفوی او را به فتحعلی خان قاجار «خان بزرگ آشاقه باش» پیشکش می کند، و بدین ترتیب امینه از دربار صفوی به شمال ایران و به درون قبایل برجسته ی ترکمن راه پیدا می کند و به همسری فتحعلی خان در می آید و از وی صاحب سه فرزند می شود…

مسعود بهنود در این کتاب جذاب و خواندنی با قلم گیرای خود وقایع ایران را از سقوط و نابودی صفویه و در پی آن دوره های کوتاه سلطنت افشاریه و زندیه را به تفضیل به تصویر می کشد.

امینه مادر بزرگ یکی از مشهورترین شاهان ایرانی «آقا محمد خان قاجار» است. او زنی کاردان و باهوش و زیرک است که در راه خدمت به کشورش و برای فراهم نمودن بستر شکل گیری حکومت قاجار تا آنجا پیش می رود که در نقش سفیر روشنفکر به کشورهای اروپایی سفر
می کند و به بحث و مجادله با بزرگان و روشنفکران اروپایی می پردازد و به جایگاه ویژه ای در دربار تزار روسیه و نزد ملکه های روس دست
می یابد.

 

داستان پرفراز و نشیب زندگی امینه و ماجراجویی های این زن بی باک، تصویر زنان درباری محبوس در حرم شاهان را به چالش می کشد و تصویری نو از زن روشنفکر و توانمند در دربار شاهی ایران در برابر چشمان خواننده نمایان می کند.

نویسنده در این کتاب در لا به لای داستان زندگی امینه، چگونگی استیلای افغانها بر اصفهان و شکست شاه سلطان حسین صفوی از افغانها و کشتار و خونریزیهای فجیع محمود افغان در اصفهان را شرح می دهد.

مسعود بهنود که روزنامه نگار و فیلم ساز نیز می باشد معتقد است که رمان امینه روایتی در بستری تاریخی است که ماجرای تخیلی دارد، اما به شدت واقع نما است.

چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۷۶ منتشر شد. قلم گیرا و تاثیر گذار مسعود بهنود، خوانندگان و مخاطبان بسیاری را جذب نمود.

زندگینامه ی امینه نشانگر این واقعیت است که اغلب در دربار سلاطین و شاهان، زنان همان آدم های پشت پرده ای هستند که هر گاه دست به کار شده اند، تاثیر بزرگی در وقایع تاریخی به جا گذاشته اند.

برش هایی از کتاب:

اگر قلعه بیگی اصفهان نیز، آن روز ماجرای فتنه ی دخترکان را پیش شاه نمی برد، باز دیر یا زود شاه صفوی وصف خاتون را می شنید.

اصفهان با همه ی بزرگی به دوران شاه سلطان حسین صفوی کوچک بود و هر خبری به گوش شاه می رسید. چه رسد به آن که دخترکانی شوریده باشند و کلانتر و سالار قزلباش را به بند کرده باشند.

در آق قلعه، ترکمنان امینه را چونان ملکه ای به پیشواز می آمدند. محمد خان نوه اش که همدم اوست، در شادمانی ترکمنان با اسب سواری و تیراندازی می نماید که خانزاده است.

تابلویی که در موزه ی ملی پوتسدام نگاهداری می شود امینه را نشان می دهد با همان پوشش سیاه، باریک و بلند که در وسط تالاری ایستاده است و فردریک کبیر و سردارانش و زنان آنان، با لباسهای اروپایی دور تا دور مبهوت او هستند که ماجرای زندگی خود را باز می گوید.

 

منبع: 

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt