تحلیل روانشناسی انیمیشن حمله به تایتان‌ها 

 در انیمیشن, تحلیل فیلم, سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر

نویسنده: فاطمه فرزان‌پور 

 

این مقاله حول محور کلی داستان می‌چرخد و جزییات آن را لو نمی‌دهد. با خیال راحت راحت بخوانید. 

آخرین نسل از انسان‌ها سال‌هاست برای نجات یافتن از موجوداتی به نام تایتان‌ در میان سه لایه از دیوارهای بلندی پناه گرفته‌اند و زندگی می‌کنند. این موجودات شبیه انسان‌هایی غول پیکر هستند که تنها غذایشان گوشت آدمیزاد است. هیچ کس اجازه‌ی خروج از دیوارها را ندارد زیرا یقینا توسط غول‌ها خورده خواهد شد. تنها تیم تجسس اجازه دارند ازدروازه‌ها خارج شوند و زمانشان صرف کشتن تایتان‌های نزدیک شده به دیوارها و تحقیق در مورد آن‌ها می‌شود.

در این داستان هیچ کس نمی داند دیوارهای به این بلندی که ساختش از عهده‌ی بشر خارج است چگونه و از کجا آمده اند. تا اینکه روزی تایتان عجیبی که از دیوارها هم بلندتر است به آنجا نزدیک می‌شود و دیوار را خرد می‌کند…

این انیمیشن در واقع از داستان یک مانگا ساخته شده است.

نویسنده‌ی این مانگا آقای هاجیمه ایسایاما نویسنده‌ی ژاپنی هستند. داستان پردازی فوق‌العاده ، شخصیت پردازی خوب ، موسیقی شنیدنی و کارگردانی عالی دست به دست هم دادند تا سریال فوق‌العاده‌ای بسازند. این انیمه در نهایت با پنج فصل در سال ۲۰۲۳ به پایان رسید.

در کوچک‌ترین اجزای این داستان رازی وجود دارد و پر از غافلگیری است. درست زمانی که داستان را باور می‌کنید نویسنده یک پتک برمی‌دارد و تصورات شما را با خاک یکسان می‌کند.همانگونه که در دنیای واقعی ما هر روزه با غافلگیری‌های زیادی مواجه هستیم وقضاوت‌های ذهنی ما می‌توانند نسبت به دیروزمان عوض شوند.

در این داستان ما شاهد لحظات استرس آور مبارزه ناعادلانه غول‌ها با انسان که نیاز به بقا را به یاد می‌آورد هستیم اما در نهایت متوجه می‌شویم انسان‌ها جانشان را بر ای نیازی فراتر از بقا به نام آزادی و نیاز به دانستن حقیقت به خطر می‌اندازند. مثلا زمان‌هایی که می‌توانند فرار کنند یا کنار بکشند یا جانشان را نجات بدهند چنین کاری نمی‌کنند و به مبارزه ادامه می‌دهند زیرا آزادی را نیازی مقدم بر بقا می‌بینند.

همانطور که می‌دانیم

ذهن بشر همواره به سمت دسته‌بندی مقوله‌ها به دو دسته‌ی خوب و بد است اما زیبایی این اثر در آن است که برای شخصیت‌های آن ویژگی‌های مثبت و منفی نمی‌توان قائل بود زیرا شخصیت‌ها غالباً پیچیده‌‌اند و یا دچار تحول می‌شوند. لذا مثبت و منفی بودن شخصیت‌ها یک صفت دایمی تا پایان داستان نیستند و با توجه به شرایط و زمینه‌ی بروز رفتار مشخص می‌شوند. درست همانطور که در دنیای واقعی ما هرگز نمی‌توانیم شخصی را کاملا خوب یا بد توصیف کنیم زیرا این‌ها صفات نسبی هستند و بسته به موقعیت‌هایی که در آن هستیم تغییر می‌کنند.

درگیری‌های اخلاقی در این مانگا به معنای واقعی کلمه پیچیده هستند؛ دو راهی‌هایی که شخصیت‌های انیمه به آن برمی‌خورند بسیار چالش برانگیز هستند. جریان زندگی دایما آن‌ها را در معرض انتخاب‌هایی قرار می‌دهد که در مرز باریکی بین انسانیت و توحش جابجا می‌شوند.

به طور مثال جایی از داستان یکی از شخصیت‌های اصلی عنوان می‌کند که ما اینجاییم تا نسل بشر را از انقراض نجات دهیم و نگذاریم انسان‌ها بمیرند اما چرا برای رسیدن به این هدف هم باز باید آدم بکشیم؟ 

این انیمه به خوبی ناچاری‌ها و تناقض‌های زندگی بشر را نشان می‌دهد. در آن به مسایلی مانند حقیقت عریان زندگی، دنیای بی‌رحم و پیچیدگی‌ مفاهیمی مثل آزادی و عدالت، تغییر آدم‌ها وآرمان‌ها در طول زمان، و ابهام آلود بودن آینده برای انسان کاملا پرداخته می‌شود. اگر مفاهیمی مثل تناقض، حقیقت، آزادی، عدالت و آرمان گرایی برای شما جالب است پیشنهاد می‌شود این انیمه را از دست ندهید.

 


نویسنده: فاطمه فرزان‌پور(رواندرمانگر) 

اینستاگرام: psychology.pulse@

#انیمشین #تحلیل-انیمیشن #تحلیل-روانشناسی #رواندرمانی #اتک-آنتایتان #حمله-به-تایتان #انیمه-ژاپنی

#attack-on-titans

#animation

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قیلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt