پسته، یکی از خوشمزه ترین مغزها

 در تغذیه سالم, سلامتی

پسته یکی از مهم‌ترین خشکبار در ایران و جهان محسوب می‌شود که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و ایران یکی از مهم‌ترین و بزرگترین صادر کننده پسته در سطح جهان است. گفتنی است که پسته ایران به عنوان بهترین نوع پسته در جهان شناخته می‌شود. 

یکی از ویژگی‌های این دانه آجیلی این است که در همه فواصل و زمان‌ها در دسترس است و می‌توان از آن استفاده کرد. مقدار سدیم در پسته خیلی پایین و حتی صفر بوده که همین مسئله باعث پرطرفدار بودن آن نسبت به سایر دانه‌های آجیلی است زیرا هر چه مقدار سدیم کمتر باشد برای افرادی که دارای فشار بالا هستند بهتر است.

خوردن پسته تازه و یا پسته بو داده نه تنها خوشمزه و سرگرم کننده است بلکه بسیار سالم است. این میوه حاوی چربی‌های سالم و منبع خوبی از پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان است. مردم امروز از پسته به عنوان میان وعده‌ای قوی استفاده می‌کنند و یا در تهیه انواع دسر،کیک و شیرینی و غذا مورد استفاده قرار می‌دهند.

انواع پسته

پسته در انواع مختلف پسته تازه، پسته خام، پسته شور و پسته زعفرانی وجود دارد که همه آنها دارای خواص بسیار زیادی هستند.

خواص پِسته:

۱. یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی می باشد.

۲. پِسته از آنجایی که دارای مقدار زیادی چربی غیراشباع و پروتئین می باشد، لذا نباید بیشتر از ۱۸ گرم در هفته مصرف شود.

۳. پِسته دارای مقدار زیادی فیبر می باشد. فیبر به هضم مواد غذایی کمک می کند، کلسترول و قند خون را تنظیم می کند.

۴. پِسته دارای کلسیم و آهن است که برای استحکام استخوان‌ها، دندان‌ها بسیار مؤثر است. همچنین وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در پسته تازه به رشد مغز کودک کمک می‌کند.

کمبود روی باعث ضعف دید شبانه می‌شود و پِسته با سرشار بودن از روی از این امر جلوگیری می‌کند.

۵. مغز پِسته تازه به دلیل داشتن آهن خون‌ساز است و برای افرادی که کم‌خونی ناشی از فقر آهن دارند مفید است. علاوه بر آن وجود مس در مغز پسته تعداد هموگلوبین‌ها را زیاد می‌کند، باعث افزایش جریان خون شده، به جذب بیشتر آهن موجود در مواد غذایی و درنتیجه به بهبود کم‌خونی کمک می‌کند.

۶. اگر شما پِسته را به طور روزانه مصرف کنید، ال دی ال یا همان کلسترول بد بدن کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این موضوع این خشکبار حاوی مقدار زیادی اسید آمینه می‌باشد که به همین دلیل مانع از تشدید عروق و بروز لخته‌های خون می‌شود.

۷. پِسته از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است به طوری که نمی توان آن را نادیده گرفت. تقویت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از خواص پِسته است. پسته به دلیل دارا بودن منبع غنی از ویتامین ب۶ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همانطور که میدانید اگر سیستم دفاعی بدن به خوبی عمل کند از ابتلا به بسیاری از عفونت ها و سرطان ها جلوگیری می شود. پس اگر پِسته را یک ماده غذایی ضد سرطان بنامیم، بیراه نگفته ایم.

۸. اگر در رژیم غذایی به سر می برید و برای خوردن انواع خوراکی ها نگران اضافه وزن خود هستید باید این مژده را به شما بدهیم که پسته با کالری بسیار کم، چربی های مفید و پروتئین بالایی که دارد اصلا باعث اضافه وزن نخواهد شد و گزینه ی مناسبی برای حفظ انرژی شما در طول رژیم غذایی است.

نحوه مصرف پِسته:

مصرف آن می تواند به شکل خام خوری به شکل تازه و همچنین بو داده و شورشده باشد. پِسته ها را بیشتر به عنوان تزئین بر روی کیک و شکلات و بستنی و شیرینی و یا به شکل آجیل با دیگر مغزها مورد استفاده قرار می دهند. البته یکی از ارکان مهم در تولید گز، مغز پِسته می باشد. همچنین در بعضی از شهرستان ها مانند دامغان از پِسته برای استفاده در غذاها هم استفاده می کنند.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt