فواید فندق برای سلامتی

 در تغذیه سالم, سلامتی

فندق می تواند یک میان وعده خوشمزه باشد و یک افزودنی عالی برای بسیاری از غذا ها باشد. هنگامی که فرد فندق را در یک رژیم متعادل و کنترل شده قرار می دهد، فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. انواع خواص فندق به دلیل ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن است.

این مغز دانه لذیذ تأثیرات مثبتی بر سلامت مغز دارد و با غلبه بر حتی کشنده ترین بیماری ها، از بیماری های قلبی گرفته تا سرطان، نقش موثری در حفظ سلامتی ایفا می کند. فندق به روش های مختلف خام، بو داده و علاوه بر این، در دسرها و کیک های مختلف استفاده می شود.

فندق در اواسط فصل پاییز برداشت می‌شود. این دانه مغذی خوش طعم معمولا در کشورهایی مانند ترکیه، گرجستان، یونان، جنوب ایالت اسپانیا، انگلستان، واشینگتن و همینطور در ایران مناطقی از جمله الموت قزوین و اشکورات رودسر گیلان، رامسر و شهسوار مازندران یافت می‌شود. بزرگترین تولید کننده این دانه در سراسر جهان، کشور ترکیه است.

در هر ۲۸ گرم فندق که به طور متوسط معادل ۲۰ عدد مغز آن می باشد، ۱۷۶ کالری انرژی نهفته است. این مقدار فندق دارای ۱۷ گرم چربی، ۵ گرم کربوهیدرات، ۴ گرم پروتئین و حدودا ۲ گرم آب می باشد.

طبع فندق چیست؟

فندق دارای طبع گرم و خشک است.
در افراد گرم مزاج ممکن است باعث بروز جوش، خارش بدن، گرگرفتگی، خشکی دهان، تهوع و … شود؛ این افرد باید از زیاده‌روی در مصرف این آجیل به ویژه در فصول گرم سال اجتناب کنند.

فواید فندق در طب سنتی

فندق خواص تغذیه ای فراوان و ارزش غذایی بالایی دارد؛ به همین دلیل افرادی که فعالیت فکری زیاد دارند، فندق مصرف کنند. فندق حاوی چربی، کربوهیدرات، پروتئین و آب است. از سوی دیگر این آجیل خوشمزه مقادیری قابل توجهی ویتامین و املاح را در خود جای داده است. اگر ده دانه فندق هر روز مصرف کنید بخش عمده‌ ای از ویتامین E بدن خود را تامین خواهید کرد.

البته فندق علاوه بر مزایای مذکور دارای کالری بالایی است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند چاق کننده باشد.

فواید فندق برای حفظ سلامت قلب

اسید اولئیک موجود در روغن فندق از افزایش کلسترول خون پیشگیری می‌ کند و اسید لینولئیک موجود در آن نقش خیلی مهمی در رشد و سلامت اندام‌ ها دارد. روغن فندق حاوی مقادیر متنابهی از ویتامین E است که برای سلامت ماهیچه‌ های قلب و دیگر ماهیچه‌ های بدن ضروری است و در پیشگیری و ممانعت از ابتلا به سرطان نقش دارد.

درمان کم خونی

فندق برای درمان کم‌خونی و ایجاد آهن مناسب در بدن بسیار مناسب است. این مغز شامل میزان مناسبی از آهن می‌باشد. گلبول‌های قرمز بدن برای جذب اکسیژن کافی نیاز به آهن دارند. بنابراین مصرف فندق باعث می‌شود تا بدن شما غنی از آهن شود.

دیابت و قند خون

منیزیمی که در فندق وجود دارد، قند خون افراد را تا حد زیادی پایین می آورد. با پایین آمدن قند خون احتمال ابتلای افراد به دیابت نوع دو کم می شود. افرادی که درگیری بیماری دیابت هستند، با مصرف فندق که دارای چربی های مفیدی است، کلسترول خونشان را کاهش می دهند.

فندق مفید برای زنان باردار

فندق برای زنان باردار نیز بسیار مفید است، زیرا حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که برای تغذیه و رشد مناسب نوزادان ضروری می باشد. علاوه بر این، فندق حاوی اسید فولیک است که به طور گسترده ای از بروز نقص لوله ی عصبی برای جنین در دوران بارداری جلوگیری می کند. فندق همچنین حاوی اسید فولیک است، که به رشد بافت جنین در دوران بارداری کمک می کند.

فندق برای نوزادان و کودکان

کلسیم کمک زیادی به رشد دندان ها و تقویت استخوان نوزادان و کودکان می کند که با خوردن فندق این کلسیم به بدن انسان می رسد.

اگر والدین به دنبال یک میان وعده مفید برای فرزندان خود هستند، بهترین پیشنهاد فندق است، زیرا سرشار از ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی می باشد. کودکانی که کم خونی دارند هم می توانند فندق را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا کمبود آهن شان را جبران کند.

سلامت پوست

ویتامین E پوست را در برابر تاثیرات مضر نور خورشید حفظ می کند و خطر ابتلا به سرطان پوست و لکه های تیره روی پوست را کاهش می دهد. ویتامین E برای حفظ یکپارچگی غشاء سلول ها لازم و ضروری می باشد و از پیری زودرس پیشگیری می کند. از پوست در برابر حملات رادیکال های آزاد مضر حفاظت می کند. از دیگر خواص فندق برای پوست مبارزه با خشکی پوست است. ماساژ مداوم صورت با استفاده از روغن فندق پوست را در برابر خشکی محافظت می کند.

فواید فندق برای مو

یکی دیگر از خواص فندق این است که در انواع رنگ موها به عنوان یک ماده تشکیل دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید از روغن فندق در رژیم مراقبت از مو استفاده کنید. مقدار کمی از آن را روی پوست سر خود بریزید و موهایتان را برای چند دقیقه ماساژ دهید. تمام طول شب صبر کنید و فردا صبح آن را بشویید. این عمل به تقویت ریشه موهای شما کمک می کند.

دو قاشق غذاخوری پودر فندق را به دو عدد تخم مرغ اضافه کرده و خوب هم بزنید. ترکیب را روی پوست سر و موهای خشک خود قرار دهید و پس از بیست دقیقه موهای خود را با آب ولرم و شامپو خوب بشویید. برای درمان موخوره نیز می توانید از روغن فندق استفاده کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt