یوگا برای همه

 در سلامتی, ورزش

یوگا برای همه

چه جوان باشید و چه پیر،‌ تناسب اندام داشته باشید و یا اضافه وزن داشته باشید! یوگا می‌تواند به شما قدرت و آرامش ببخشد! وقت آن رسیده است که دست به کار شوید و مت یوگای خود را پهن کنید!

با انجام تمرینات یوگا، ترکیبی از حرکات ذهنی و فیزیکی را کشف خواهید کرد که هزاران سال است که تمرین کنندگان یوگا را در سرتاسر جهان به خود جذب نموده‌ است. اوج زیبایی یوگا آنجا مشخص می‌شود که برای لذت بردن از این تجربه بی‌نظیر، لزومی ندارد که یوگی و یا یوگینی باشید تا از مزایای آن بهره‌مند گردید!

با انجام حرکات یوگا بدن شما سالم و قوی خواهد شد.

با شنیدن اصطلاحات یوگا و ژست‌های پیچیده، هراسی به دل راه ندهید!

یوگا برای همه است.

 

در یوگا، تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. برخی از آنها بر روی انعطاف بدنی تاکید دارند.

برخی از آنها به صورت خاص بر روی قدرت بدنی تمرکز دارند.

اما در همه آنها تنفس نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

 

 شاید اولین بارها انجام این حرکات بی‌نظیر از کشور هندوستان آغاز شده‌باشد. اما در طی صدها سال اصالت خود را حفظ نموده تا به امروز رسیده است.

در این مقاله قصد داریم شما را با این دنیای زیبا و سراسر آرامش آشنا سازیم. اگر شما هم از علاقمندان این ورزش بی‌همتا هستید، ما را تا پایان همراهی فرمایید.

فواید یوگا چیست؟

هر آنچه از فواید و مزایای این ورزش محبوب بگوییم، باز هم کم گفته‌ایم. همانطور که می‌دانید ورزش کردن برای بدن، فواید بی‌شماری دارد. کمترین آنها به وجود آمدن تعادل میان ارگان‌های مختلف بدن و تناسب اندام است. در واقع با فعالیت‌های بدنی، تمامی اجزا، در جای خودشان بهتر کار می‌کنند.

قلب عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

ریه‌ها حجم مفید بالاتری پیدا می‌کنند.

عضلات و مفاصل ورزیده‌تر می‌شوند. و ….

یوگا تمامی این مزایا را دارد. علاوه بر آنها نوعی تمرین ذهنی و فکری هم می‌باشد. شما با انجام حرکات متعدد یوگا می‌توانید بر ترس‌ها و نگرانی‌هایتان غلبه نمایید. اعجاب یوگا به این نقطه بسنده نکرده و پیش‌تر می‌رود!‌ با یوگا در بسیاری از موارد، موانع ذهنی خود را می‌توانید بیابید و با انجام تمرینات مناسب در جهت التیام آنها اقدام نمایید. با این ورزش شما می‌توانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و بر باورهای محدود کننده خود هم غلبه کنید.

یکی از جالب‌ترین مواردی که با انجام حرکات یوگا برای شما اتفاق می‌افتد این است که با تمرکز بر روی بخش‌های بیرونی بدن، و تمرکز آگاهی بر روی این قسمت‌ها، می‌توانید بر روی اندام‌های داخلی خود هم کار کنید. و به آنها کمک کنید تا در جهت سلامتی پیش بروند.

در بخش بعدی، برایتان از اتفاقاتی سخن خواهیم گفت که با انجام حرکات ورزشی یوگا، آنها را تجربه می‌کنید.

 

یوگا و تاثیر آن بر بدن ما

در این قسمت برایتان از سلسله اتفاقاتی می‌گوییم که در حین انجام حرکات در بدن شما روی می‌دهد.

در واقع می‌خواهیم ببینیم یوگا چگونه موجب سلامتی ما می‌شود؟

  • در هنگام انجام حرکات این ورزش، شما به آرامی تنفس می‌کنید و در واقع آگاهی خود را بر روی دم و بازدم خود معطوف می‌سازید. انجام آهسته حرکات و تنفس آرام و عمیق، موجب می‌شود تا جریان خون در ماهیچه‌ها افزایش پیدا کرده و موجب گرم شدن آنها بشود. و زمانی که تاکید بر نگاه داشتن بدن در یک حالت خاص می‌کنید، موجب افزایش قدرت بدنی می‌شوید.
  • یوگا بهترین درمان برای کمردردهای مزمن شناخته شده‌است. جالب است بدانید که کالج پزشکان آمریکا،‌ یوگا را به عنوان اولین درمان برای کمردرد به بیماران خود توصیه می‌کنند. در انجام حرکات مربوطه، کشش بیشترین تاثیر را در تقویت عضلات و بهبود درد بر عهده دارد.
  • افرادی که از آرتروز رنج می‌برند با کمک یوگا می‌توانند تا حد زیادی از دردهای مربوط به مفصل‌هایشان بکاهند. این مطلب در بررسی‌های و مطالعات اخیر دانشگاه جان هاپکینز به صورت کامل نشان داده شده‌است.
  • تمرین منظم یوگا می‌تواند سطوح استرس و التهاب را در سرتاسر بدن کاهش بدهد. و به سلامت قلب کمک نماید.
  • فشار خون بالا و اضافه وزن نیز با کمک آن به خوبی قابل کنترل هستند.

 

  • تحقیقات علمی به خوبی نشان می‌دهد که افراد می‌توانند با انجام حرکات منظم یوگا پیش از خواب، بدن خود را به خوبی برای یک خواب عمیق آماده سازند.
  • پس از شروع تمرینات منظم یوگا، شما به خوبی می‌توانید افزایش انرژی ذهنی و همینطور فیزیکی، افزایش هوشیاری و اشتیاق را احساس کنید. در بسیاری از موارد، انرژی‌های منفی در وجود شما به طرز بارزی کاهش پیدا خواهد کرد.
  • با توجه به مطالعات و مقالات علمی ارائه شده، یوگا موجب سلامت روان و تمرکز حواس می‌شود. و بسیار جالب‌تر است بدانید که با انجام آن، شما به سمت داشتن تغذیه سالم نیز حرکت می‌کنید.
  • یکی از فواید شرکت در کلاس‌های یوگا این است که فرد را از حس تنهایی و انزوا رها می‌کند. و به این ترتیب محیطی فراهم می‌شود تا شخص از حمایت گروهی برخوردار شود. حتی در صورتی که به صورت خصوصی و انفرادی و تنها با مربی به یوگا بپردازید هم، به میزان قابل ملاحظه‌ای از حس تنهایی در شما کاسته می‌شود.
  • خلاصه آنکه بسیاری از بیماری‌ها در نتیجه انجام یوگا به صورت منظم و روزانه، بهبود پیدا خواهد کرد.

کلام آخر

به پایان رسید این دفتر حکایت همچنان باقی است!‌ هر چه از فواید و مزایای یوگا برایتان بگوییم، باز هم کم است. و به راستی که همه آنها در یک مقاله گنجانیده نمی‌شود.

در این مقاله تلاش نمودیم تا شما را با بخشی از مهمترین فواید یوگا آشنا سازیم.

در انجام حرکات متعدد این ورزش زیبا، شما سطوح مختلفی از آگاهی را تجربه نموده و قدم‌های استواری را در جهت سلامتی خود برمی‌دارید.

اما آنچه بسیار اهمیت دارد این است که می‌بایست همواره یک برنامه منظم ورزشی برای خودتان داشته باشید تا بتوانید به تمام آن فوایدی که گفته شد دست پیدا کنید.

در این سری از مقالات تصمیم گرفته‌ایم تا شما را بیشتر با این ورزش همگانی و محبوب جهانی آشنا سازیم.

 

 

یوگا آشتی شما با خود شماست.

تنها ذکر این نکته بسیار اهمیت دارد که در انجام حرکات، شما تا حدود زیادی آزاد هستید تا حرکت را با توجه به آناتومی و فیزیولوژی خودتان انجام بدهید.

و همین رهایی بسیار عالی و مفید است.

امیدواریم نکاتی که برایتان عنوان شد، مفید بوده باشد. متشکریم که تا پایان ما را همراهی فرمودید. ناماسته!

در بخش سلامتی می توانید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید 

یوگا چیست؟

گردآوری: آسیه وصولی پور

تصویر سازی: صبا طاهری

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • قیمت اسکیپ روم

    یوگا از ورزشاییه که اگه عادت کنید و همیشه انجامش بدید میبینید که چقد حالتون از همه لحاظ بهتر شده

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt