یوگا چیست ؟

 در سلامتی, ورزش

یوگا فعالیتی است که انعطاف پذیری شما را افزایش می دهد، ماهیچه های شما را تقویت می کند، تمرکز فکر شما را بالاتر می برد و شما را آرام می کند. یوگا این همه و گاهی هم بیشتر را انجام می دهد!

یوگا یک نظم و انضباط فیزیکی و معنوی باستان و شاخه ای از فلسفه است که به نظر می رسد بیش از ۵۰۰۰ سال پیش در هند آغاز شده است.

کلمه یوگا از کلمه یوج سانسکریت می آید، یعنی یوغ، پیوستن یا متحد شدن است. مدرسه يوگا ايجنگر يوژ را به عنوان « پيوستن يا ادغام تمام جنبه هاي فردي – بدن با ذهن و ذهن با روح  » براي رسيدن به يک زندگي شاد، متعادل و مفيد تعريف مي کند.

آن ها ادعا می کنند هدف نهایی یوگا، رسیدن به کالیالی (رهایی یا آزادی نهایی) است.

 

حرکات یوگا چگونه کار می کنند؟

حرکات یوگا بر سه بخش از وجود ما تاثیر می گذارد:

بدن

برخی تمرینات یوگا قدرتی بوده و به بهبود توانایی عضلات کمک میکنند. حرکات ایستاده موجب افزایش قدرت عضله پشت ران و عضلات شکم می شوند.

با افزایش انعطاف پذیری و قدرت، حالت بدن بهتر می شود. یکی دیگر از مزایای یوگا افزایش آگاهی بدن است. به این معنی که در صورت خمیده شدن و قوز کردن، شما سریع متوجه حالت بدن شده و آن را اصلاح میکنید.

 

ذهن 

بهبود توانایی تمرکز و خلق وخو از مزایای یوگا به شمار می رود. افرادی که یوگا کار میکنند اغلب خوشحال به نظر می رسند و تمرکز ذهنی خوبی دارند. در تحقیقات اخیر، اثرات یوگا بر افسردگی مورد مطالعه قرار گرفته اند. این اثرات مثبت به دلیل افزایش سطح اکسیژن مغز در نتیجه تمرینات یوگا است.

تمرینات یوگا با توجه به تمرکز بر قسمت های خاصی از بدن تمرکز دارد. به عنوان مثال، شما ممکن است از مربی پرسید که عمیقا روی ستون فقرات خود تمرکز کند یا ذهن شما را از بین ببرد و بدن شما را به زمین بیاورد.

این آگاهی اتصال بدن ذهن را تیز و زمان زیادی را برای پچ پچ های خارجی اجازه نمی دهد (مانند نگرانی در مورد آنچه که شما برای شام یا ارائه در دفتر که آماده می کنید).

 

روح

ورزش یوگا از تنفس کنترل شده به عنوان راهی برای ادغام ذهن، بدن و روح استفاده می کند. تکنیک های تنفس پارانایاما نامیده می شود؛ پرانا به معنای انرژی یا نیروی زندگی است و یاما به معنای اخلاق اجتماعی است.

به دلیل تنفس عمیق در حین تمرینات یوگا، ظرفیت ریه و توانایی ورزش افزایش می یابد، اثرات آدرنالین (هورمون استرس) خنثی می شود و در نتیجه موجب تمدد اعصاب وریلکسیشن می گردد.

اعتقاد بر این است که تنفس کنترل شده پرانایاما جریان انرژی را در بدن شما کنترل می کند. تجربه من این است که تنفس کنترل شده به من کمک می کند تا تمرکز بر عضلات که در حال کار هستند، و در طول خودشان، ضربان قلب من را کاهش می دهد، ذهن من را آرام می کند، منجر به آرامش عمیق، درونی و احساس آرامش می شود.

 

حتی پس از اولین جلسه کلاس یوگا، شما قادرید کم شدن استرس را حس کنید. برخی تمرینات یوگا شامل تکنیک های مدیتیشن است که موجب تنفس عمیق، تسلط بر ذهن و توقف صدای ذهن که معمولا به دلیل استرس ایجاد می شود، می گردد.
خصوصیت ضد استرس یوگا یک پاسخ بیوشیمیایی است. کاهش کاتکول آمین ها (هورمون هایی که در پاسخ به استرس و توسط غدد آدرنال یا فوق کلیوی تولید می شوند) و کاهش سطح واسطه های عصبی از جمله دوپامین، نور اپی نفرین و اپی نفرین در نتیجه تمرینات یوگا ، موجب احساس آرامش می شود.
در برخی تحقیقات به ارتباط بین یوگا و افزایش هورمون اکسی توسین اشاره شده است. این هورمون به نام هورمون اعتماد وارتباط مشهور است وموجب افزایش آرامش و بهبود ارتباط با دیگران می شود.

 

 

 

 

فواید درمانی یوگا

 

فواید یوگا برای قلب

یوگا موجب کاهش فشارخون و آرام شدن ضربان قلب می شود که برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون، بیماری های قلبی- عروقی و سکته یک اثر درمانی به شمار می رود. در مطالعات بیوشیمیایی، از یوگا به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان یاد شده است که موجب کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون و همچنین تقویت سیستم ایمنی می شود.

اثرات یوگا بر بیماری ها

اثرات درمانی یوگا به خوبی مشخص شده اند. این ورزش موجب بهبود بیماری های مزمن از جمله آسم، کمر درد، التهاب مفاصل، بی خوابی و MS می شود.

سایر مزایای یوگا

برخی مطالعات نشان می دهند که یوگا اثرات مثبتی بر یادگیری و حافظه، کند شدن روند پیری، افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط و ارتقای سطح انرژی دارد.

تمرین‌های یوگا در دوران نزدیک به یائسگی و نیز طی دوران مزبور، موجب کاهش استرس و مقابله با تغییرات ناشی از یائسگی می‌شود. بعضی محققان معتقدند یوگا می‌تواند با تنظیم مقدار هورمون‌ها هم کمک کند و از این طریق موجب بهبود علایم گرگرفتگی و تغییرات خلق و خو شود.

بهترین حرکت‌های یوگا در یائسگی، حرکات ملایم با تمرکز بر پایین کمر، مانند «پل» و «کبری» است.

 

منابع: تک فارس ، دانش یوگا

گردآوری: پریسا مشکین پوش

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt