قارچ ناخن چیست و چرا به وجود می آید؟

 در پزشکی, سلامتی

قارچ ناخن بیماری است که با یک لکه زرد یا سفید زیر لبه ناخن یا زیر سطح ناخن شروع می شود و هر چه این عفونت عمیق تر شود، ممکن است باعث تغییر رنگ، ضخیم شدن و خرد شدن لبه ناخن شما بشود. علائم اولیه عفونت قارچی ناخن شامل لکه های سیاه کوچک روی ناخن، زرد شدن ناخن و یا تغییر شکل ناخن است.

قارچ ناخن از طریق ترک های ناخن یا بریدگی های پوستی ایجاد می شود و اغلب در انگشتان پا به وجود می آید چون قارچ ناخن در قسمت های مرطوب و خیس ایجاد می شود و رشد می کند. در صورت عدم درمان ممکن است به سایر ناخن ها و انگشتان انتقال پیدا کند.

اغلب اوقات قارچ در ناخن های انگشت شصت ظاهر می شود، این به خاطر این است که جورابها وکفشها ناخن های شصت ها را تاریک و گرم و مرطوب نگه می دارند.این مکانی ایده آل برای قارچ است که رشد کند.

این قارچها می تواند در مکان هایی مانند محل دوش گرفتن و حمام ها و رخت کن ها باشند ودر افرادی که از فایل های ناخن و ناخن گیر مشترک استفاده می کنند و افرادی از آنها عفونت قارچیناخن دارند می توانند موجب گسترش آن شوند.عفونت قارچی ناخن ها همچنین می تواند از یک ناخن به ناخن های دیگر افراد منتقل شود.

قارچ ناخن در زیر ناخن حرکت می کند.ناخن یک مکان امن برای آن است در زمانی که در حال رشد است وناخن آنقدر سخت است که چیزی نمی تواند به آن برسد و جلو رشد قارچ را بگیرد.

علائم و نشانه های قارچ ناخن

– ناخنها ممکن است قهوه ای ،زرد ،همراه با لکه های لکه های سفید کوچک به نظر آید. بعضی از آنها ممکن است حتی قهوه ای و سیاه باشند.

– ناخنها ممکن است ،ترد و شکننده شوند.

– تکه هایی از ماده کثیف و چسبناک در زیر ناخن ها تجمع یابند.

– ناخن های شما ممکن است بوی بد بدهد.

– ناخن شصت ها ممکن است آنقدر بزرگ شود که پوشیدن کفشها موجب درد شود.

– ناراحتی از عفونت ممکن است راه رفتن،کار کردن یا انجام دیگر فعالیت ها را سخت کند.

– حتی پوشیدن جوراب نیز ممکن است مشکل شود.

علت قارچ ناخن چیست؟

در افراد سالم و عادی، عفونت قارچی ناخن بیشتر به‌خاطر تعریق و رطوبت ایجاد می‌شود. یکی از مکان‌های اصلی انتقال و ایجاد قارچ، دوش‌های همگانی در استخر‌ها یا باشگاه‌های ورزشی هستند. زندگی کردن با شخصی که این مشکل را دارد نیز می‌تواند باعث انتقال قارچ شود.

همچنین وقتی که کاشت ناخن انجام می دهید، در اثر وجود حباب‌های ریز هوا و همچنین ایجاد یک محیط تاریک و مرطوب (خصوصا بخاطر رطوبت و دمای بدن) محیط مناسبی برای رشد عوامل قارچ ایجاد می‌شود. اگر بدن ما به طور طبیعی میزبان اینگونه قارچ‌ها باشد به دلیل مساعد شدن شرایط، شروع به رشد و گسترش می‌کنند.اما ممکن است در اثر انتقال عوامل قارچی از طریق وسایل و مواد کاشت ناخن این عفونت به ما منتقل شود.

به همین دلیل قبل از مراجعه به سالن‌های زیبایی برای انجام اموری مانند کاشت ناخن، پدیکور و مانیکور حتماً از بهداشت آنها و نحوه ضدعفونی کردن وسایل و مواد مورد استفاده اطمینان حاصل کنید.

آیا قارچ ناخن مسری است؟

با وجود اینکه معمولا قارچ ناخن از مکان‌های خاصی به فرد منتقل می‌شود.، اما چندان مسری نیست. قارچ ناخن، آن‌قدر رایج است. که ابتلا به آن در بیش از یک فرد در خانواده امری تصادفی و عجیب به نظر نمی‌رسد و تنها درصورتی از فردی به فرد دیگر سرایت پیدا می‌کند که تماس فیزیکی مرتب و نزدیکی ایجاد شده باشد.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt