روشهایی برای رفع وزی مو

 در پوست و زیبایی, سلامتی

زمانی که مو، آسیب دیده، خشک شده یا در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته، لایه ی خارجی یا کوتیکول مو بلند شده و راه را برای ورود رطوبت به داخل ساقه باز می کند. نتیجه این اتفاق چیزی به جز پف کردن و وز شدن موها نیست.

موهای وز جلوتر از بقیه موها قرار می گیرند. یعنی هر تار مویی که وز شده از بقیه موها فاصله می گیرد. (و اصطلاحا انگار پرواز می کند.) حتی جنس این دسته از موها نیز با بقیه موها فرق می کند.

علت وز شدن مو چیست؟
کمبود رطوبت دلیل اصلی وز شدن مو شماست. وقتی رطوبت مو کم است. یا هوا رطوبت زیادی دارد، کوتیکول (لایه ی بیرونی مو) باز می شود. تا رطوبت مورد نیاز خود را از هوا جذب کند. به همین دلیل است که هوای مرطوب اغلب این اوضاع را بدتر می کند.

علاوه بر آب و هوا و کمبود رطوبت در موهای شما چند عامل دیگر نیز ممکن است علت وز شدن موی سر شما باشند. در ادامه برخی از آنها را توضیح داده ایم:

دمای آب هنگام دوش گرفتن بسیار بالاست:
دوش گرفتن با آب داغ به جز اینکه به شما آرامش بدهد. فایده ی دیگری برای پوست یا موهای شما ندارد. متأسفانه، آب داغ، چربی طبیعی موهای شما را از بین می برد. چربی طبیعی، موهای شما را مرطوب و براق نگه می دارد. بنابراین، عاقلانه ترین کار، پرهیز از چیزهایی است که چربی های گرانبهای مورد نیاز موهای شما را از بین می برند.

موهای آسیب‌دیده، زودتر وز می‌شوند:
اگر موهای شما موخوره دارند و ساقه مو آسیب‌دیده است، به مرور زمان دچار وزی مو می‌شوید و مو به طور کامل رطوبت خود را از دست می‌دهد. موخوره عامل مخربی برای مو است و بهتر است هر چه زودتر درمان شود.

شانه کردن مو بعد از حمام، بسیار مضر و آسیب زننده است.
شانه کردن موی خیس، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. گره موهای خیس سخت باز می‌شود. موها در این حالت زودتر وز می‌شوند و شانه کردن در این موقعیت، علاوه بر آسیب به ساقه مو، موجب ریزش مو هم می‌شود.

درمان وزی مو:

خوردن خوراکی های مفید. سبزیجات سبز رنگ مثل اسفناج. یا انواع جوانه عدس، ماش، گندم و جو برای درمان وزی مو مؤثر است.

کمبود آهن و پروتئین یکی از دلایل دیگری است که می تواند موهای شما را در معرض آسیب و شکنندگی قرار دهد. برای همین مصرف گوشت قرمز، تخم مرغ و میوه های خشک را در طول هفته فراموش نکنید.

روغن زیتون یکی از بهترین روغن های موثر براي درمان وزی مو است. همچنين این خاصیت را دارد که کوتیکول های تشنه مو را آبرسانی نموده. و آن را از حالت سوختگی خارج می کند. درمان سوختگی و خشکی مو با روغن زیتون یکی از راهکار های مناسب گیاهی و بدون ضرر مو به حساب می آید.

برس مخصوص موهای وز:
در انتخاب برس مو باید دقت کافی داشته باشیم.  زیرا همه برس‌ها تاثیر مشابهی نداشته و با هم یکسان نیستند. استفاده از یک برس نامناسب، می‌تواند باعث گره‌خوردگی، در هم پیچیدن، وز و پف‌دار شدن و احتمالا شکستن موها شود. برس مناسب موهای خود را پیدا کنید و سعی کنید از مناسب‌ترین برسی که تشخیص داده‌اید، استفاده کنید.

خشک کردن موها به وسیله حوله:
هنگامی که موهایتان خیس است. باید با آن‌ها به‌‌آرامی برخورد کنید. موهای خیس خود را نرم و آهسته با حوله خشک کنید و در خشک کردن آن‌ها، حوصله کافی داشته باشید. افرادی که بلافاصله بعد از دوش گرفتن، با خشونت موهای خود را با حوله خشک می‌کنند‌ باید بدانند که عامل اصلی وز شدن موهایشان به کارگیری این روش است. این افراد بهتر است با دست‌ها موهای خود را گرفته و سپس به‌آرامی آن‌ها را خشک کنند.

برس کشیدن به موها قبل از خواب:
برس کشیدن به موها قبل از خواب. یکی از بهترین روش‌های مراقبتی از مو است. انجام این کار باعث می‌شود تا چربی مانده در ریشه موها به نوک موها پخش شود. و این از وز و پف‌دار بودن موهای شما می‌کاهد.

کوتاه کردن مرتب موها:
موهای آسیب‌دیده و موخوره‌دار، دارای ظاهری نامناسب هستند. باید به این نکته توجه کرد که هر چقدر موخوره در موهای شما بیشتر باشد. به همان اندازه شما از حالت وز موی خود رنج خواهید برد. ساده‌ترین راه‌حل برای مقابله با این امر، کوتاه کردن نوک موها است.

 

گردآوری: صبا طاهری

 

Maahkhatoon

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt