خواص درمانی شیره افرا

 در تغذیه سالم, سلامتی

چیزهای کمی در طبیعت به شیرینی شیره افرا یافت می‌شوند. این شیره یکی از خوراکی‌های بسیار مغذی و سالم است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

در این مقاله می‌خواهیم نحوه تولید این شیره خوشمزه را برایتان شرح دهیم و از مزایای فوق‌العاده آن با شما صحبت کنیم.

شیره افرا چیست؟

قرن‌هاست که مردم دنیا از شیره افرا برای شیرین‌کردن مواد غذایی استفاده می‌کنند. درخت افرا در فصل زمستان در ریشه و تنه خود نشاسته جمع می‌کند. تجمع طولانی‌مدت نشاسته باعث می‌شود به‌مرور زمان به قند تبدیل شود. این قند در فصل بهار از ریشه بالا می‌آید، با آب مخلوط می‌شود و شیره‌ای می‌سازد که می‌توان آن را استخراج کرد.

شیره افرا بیشتر در چه مناطقی تولید می‌شود؟

شیره افرا در مناطق مختلف در سراسر منطقه شمالی آمریکای شمالی، ازجمله بسیاری از مناطق کانادا و بخش‌هایی از ساحل شرقی و غرب میانه این منطقه تولید می‌شود. این شیره مزایای بالقوه بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد و به همین دلیل تولیدکنندگان آن توانسته‌اند کسب‌وکار خوبی را با معرفی بیشتر و بهتر این شیره به مردم دنیا، راه‌اندازی کنند.

خواص شیره افرا چیست؟

شیره افرای خالص و ارگانیک یک محصول گیاهی است و مانند بسیاری از غذاهای گیاهی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که آسیب ناشی از اکسیژن در بدن را کاهش می‌دهد. مهم‌ترین خواص شیره افرا برای سلامتی عبارت‌اند از:

کاهش کلسترول بد

شیره افرا نه تنها کلسترول بد را کاهش می‌دهد، بلکه به‌طور بالقوه از التهاب کبد نیز جلوگیری می‌کند. کلسترول بد خون عامل بسیاری از بیماری‌ها و سکته‌های قلبی است؛ بنابراین اگر بتوانید آن را کنترل کنید می‌توانید از بسیاری از بیماری‌ها، بخصوص در سنین بالاتر جلوگیری نمایید.

جلوگیری از کمبود منگنز در بدن

محتوای بالای منگنز در شیره افرا، آن را به راهی آسان برای پیشگیری و درمان کمبود منگنز در بدن تبدیل می‌کند.

کمبود منگنز یک اختلال غیرمعمول است و درصورتی‌که اتفاق بیافتد می‌تواند عواقب جدی از جمله رشد غیرطبیعی اسکلتی و کاهش توانایی بدن برای بهبود زخم‌ها را به دنبال داشته باشد.

بهبود عملکرد مغز

تحقیقات در مورد اثرات شیره افرا بر سلامت مغز به‌تازگی در حال افزایش است، اما یافته‌هایی که تاکنون به‌دست آمده است به مزایای هیجان‌انگیزی از این شیره برای مغز اشاره می‌کنند.

نتایج نشان می‌دهند که این شیره می‌تواند به جلوگیری از تا شدن نادرست، گره خوردن و جمع شدن برخی پروتئین‌های موجود در سلول‌های مغز کمک کند. این تغییر شکل‌ها می‌تواند باعث بیماری‌های مربوط به عملکرد سیستم عصبی مانند آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی مرتبط مثل پارکینسون شود.

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و سایر عناصر موجود در این شیره می‌تواند احتمال بروز این بیماری‌ها را کاهش داده و یا آن‌ها را به تأخیر بیاندازد.

محافظت از جوانی پوست

شیره افرا همچون عسل خالص که غنی از آنتی اکسیدان می باشد می تواند در حفظ زیبایی پوست کمک کننده باشد. بعضی افراد ترجیح می دهند برای جوان سازی و طراوت پوست از شیره افرا به عنوان ماسک صورت استفاده نمایند. آنتی اکسیدان موجود در شیره افرا به مقابله با پیری مشهور می باشد و از بروز چین و چروک و دیگر اثرات رادیکال های آزاد بر روی پوست ممانعت می کند.

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن با بیماری‌ها مبارزه کرده و بدن را در برابر بیماری مصون می‌کند. سیستم ایمنی اندام‌ها و سلول‌های متعددی دارد که باهم کار می‌کنند تا از آسیب مواد خطرناک به بدن جلوگیری کنند. آنتی اکسیدان، عاملی است که می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند. مصرف شیره افرا که سرشار از آنتی اکسیدان به ویژه زینک است می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بیماری جلوگیری ‌کند.

عوارض مصرف شیره افرا چیست؟

بزرگ‌ترین خطرات سلامتی استفاده از این شیره خوشمزه، محتوای قند بالای آن می‌باشد. قند بیش‌ازحد در رژیم غذایی شما می‌تواند منشأ طیف وسیعی از مشکلات سلامتی باشد و همچنین می‌تواند منجر به عوارضی در افراد مبتلا به دیابت مانند افزایش بیش‌ازحد قند شود.

از طرفی باید شیره افرای ارگانیک را برای بهره بردن از خواص آن پیدا کنید و شیره‌هایی که در حال حاضر در بسیاری از بازارها به فروش می‌رسند ممکن است ارگانیک نباشند و با شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند گلوکز ترکیب شده باشند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

آبا با خواص عسل آویشن آشنایی دارید؟

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt