بهترین ها در مواد غذایی

 در تغذیه سالم, سلامتی

نویسنده: طیبه فرهانی (پژوهشگر طب سنتی)

بهترین ها در مواد غذایی کدامند؟

  • نخود

از بهترین ها در حبوبات محسوب می‌شود. طبیعت آن گرم و تر است. چاق کننده، ملین طبع، زیادکننده شیر بوده و برای افزایش قوای عمومی و تقویت نیروی جنسی مفید است.

  • بهترین غلات

گندم (مزاج گرم و از نظر تری و خشکی معتدل) است. خواص غذایی زیاد دارد و نیرو بخش است. 

نانی که از گندم سالم، سفید و رسیده تهیه شده باشد بهترین نان، چاق کننده و مقوی بدن است. افرادی که دچار تنگی رگ در اعضاء بدن هستند باید در مصرف گندم احتیاط کنند.

نان شیرمال که در تهیه آن از شیر و روغن استفاده می شود یکی از بهترین نان ها است.

 از نظر فاصله زمان پخت تا مصرف،  نانی که که ابتدای روز پخته و آخر روز خورده شود بهتر است. 

بهترین و کاملترین میوه ها از نظر غذایی، انگور است و بهترین نوع آن، سفید، رسیده و شیرین و بزرگ با پوست نازک و تخم های کوچک است. انگور از نظر خاصیت به شیر مادر شباهت هاي فراوانی دارد. همچنین شیر را زیاد می کند. دفع کننده اخلاط سوداوی و سوخته و  از جمله میوه های مقوی است.میوه اي است خون ساز، و خون را نیز تصفیه می کند. اوره و کلسترول خون را پایین می آورد.

  • بهترین مویز

که از انگور به دست می آید مویزی است که بزرگ وگوشتی، شیرین و کم دانه باشد. مویز  تقویت کننده کبد و چاق کننده است. بهترین کشمش هم کشمش سبز است.

علاوه بر انگور، سیب، به، انار و خرما نیز از میوه های بهشتی و جزء بهترین میوه ها هستند.

  • سیب

نشاط آور، تقویت کننده قلب، مغز و کبد است. خوردن سیب، از سرماخوردگی و عفونت هاي تنفسی پیش گیري و براي مجاري تنفسی بسیار مفید است. براي تپش قلب، تنگی نفس و تقویت معده مفید است و اشتها را افزایش می دهد. رب سیب و آب آن نیز برای تقویت قلب، کبد و معده، و دفع سموم از بدن بسیار مفید است. بهترین ها در مواد غذایی

 

  • به

اشتهاآور است، به تقویت قلب، معده و کبد کمک می کند. قابض است خون ریزي را متوقف می کند، اثر مفیدي روي بواسیر دارد .دل پیچه ، خونریزي لثه و دهان را درمان می کند.

برای بهبود ترك پوست دست، پا و لب، لعاب به دانه را روي موضع قرار دهید. براي درمان بی خوابی و یا بد خوابی، دم کرده گل به را همراه با آب بهار نارنج قبل از خواب بنوشید.

بهترین ها در مواد غذایی

  • انار

خون را تصفیه و رنگ صورت را شاداب می کند ، همچنین خون ساز است، فشار خون را کاهش می دهد.انار شیرین براي درمان یرقان مفید است، کبد و کلیه را تقویت می کند، ادرار آور است و براي دفع اوره و کلسترول مفید است. 

  • خرما

سرشار از انرژي و ویتامین است، استخوان ها را محکم می کند،مقوی اعصاب و تقویت کننده بینایی و شنوایی است. كم‏خونى را درمان مى‏كند، خستگی را برطرف می کند، داراى تركيبات ضد ميكروب است، خنثى کننده اسيد اضافى معده و مفید برای زخم معده است. در پيش‏گيرى از سرطان‏ها به خصوص سرطان‏هاى دستگاه گوارش نقش به سزائى دارد. 

  • بهترین مرغ

مرغ جوان محلی است. خروس به ویژه جوجه خروس از نظر هضم و خاصیت غذایی، بهتر است.

  •  بهترین تخم مرغ

آن است که بزرگ باشد و همان روز تخم گذاری شده باشد..زرده تخم مرغ برای افرادی که خونریزی زیادی داشته اند بسیار مفید است.

مناسبترین، زود هضم ترین و خون سازترین تخم مرغ، تخم مرغ عسلی یا نیم برشت است که با جوشاندن در آب جوش به مدت ۵ دقیقه تهیه می شود. زرده تخم مرغ عسلی غذای لطیفی است و  به عنوان غذای مکمل برای بچه ها مناسب است.

 از لطیف ترین گوشتها، گوشت کبک است. دارای خاصیت غذایی زیاد و زود هضم است. تولید کننده خون زیاد و افزایش دهنده نیروی جنسی است.

  • بهترین ماهی

آن است که فلس و حرکت زیاد داشته باشد، همان روز صید شده و بوی بد نداشته باشد. ماهی تقویت کننده نیروی جنسی در افراد گرم مزاج است. بهترین روش مصرف ماهی کباب کردن آن روی آتش است. مصرف ماهی همراه با گوشت سایر حیوانات بسیار مضر است.

بهترین و مناسب ترین گوشت برای مزاج انسان گوشت گوسفند (مزاج گرم و تر) است مخصوصا گوسفند نر به علاوه گوشت دست و سینه بهتر از ران و پشت است. گوشت گوسفند تقویت کننده بدن و تولید کننده خون خوب است.

گوشت گوساله نیز دارای طبع گرم وتر و شبیه و نزدیک به گوشت گوسفند است.

بهترین گوشت شکار، گوشت آهو است با مزاج گرم و خشک، لذیذ و سازگار با مزاج انسان بوده و  نسبت به گوشت گوسفند سبک تر و زود هضم تر است.

مناسبترین شیر از نظر تغذیه، شیر حیوانی که مدت زمان حاملگی آن نزدیک به زمان حاملگی انسان مانند شیر گاو و بعد از آن شیر بز و گوسفند.

  • بهترین ماست

ماستی است که از شیر تازه گاو تهیه شده است. ماست رطوبت بدن را افزایش می دهد و تشنگی را کم می کند مصلح ماست زنجبیل پرورده و ادویه های گرم است.

  • بهترین دوغ

دوغ تازه از ماست شیر گاو است که روغن آن کاملا گرفته شود. مصرف دوغ باعث چاقی بدن می شود و در افراد گرم مزاج سبب تقویت نیروی جنسی می شود.

طیبه فرهانی– دکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

tebbesonnati.farhani_tayyebeh

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt