ادویه زعتر و کاربرد آن.

 در تغذیه سالم, سلامتی

زعتر چیست؟

زَعتر در واقع یک ادویه‌ای است مخلوط در خاورمیانه و شمال افریقا که از زَعتر به عنوان چاشنی استفاده کرده و مستقیماً روی غذا می‌پاشند و یا زَعتر را با روغن زیتون ترکیب کرده، روی نان می‌مالند و از آن به عنوان پیش‌غذا استفاده می‌کنند.

زعتر معمولا ترکیبی از سبزیجات خشک همانند آویشن وحشی و کنجد بوداده است.

ادویه زَعتر برای افراد گیاهخوار مناسب بوده و از آن می‌توان برای تهیه غذاها و طعم دار کردن سبزیجات استفاده کرد.

گفتیم زَعتر ادویه‌ای است از ترکیب چندین مواد اما در برخی فرهنگ‌ها از زعتر با نام آویشن یاد می‌کنند. از جمله کشور های معروف در زمینه تولید ادویه زَعتر می‌توان به کشور لبنان اشاره کرد. در کشور ایران نیز ادویه زَعتر به صورت بومی تولید می‌شود.

از ادویه زعتر می‌توان در مواردی از جمله روی پلو، چاشنی سالاد، چاشنی کباب ها، چاشنی سبزیجات آبپز، چاشنی انواع نوشیدنی های سنتی و غیره استفاده کرد.

ادویه زَعتر دارای مقادیر بالایی از مواد مغذی و ترکیبات آلی قدرتمند مانند تیمول، اسید گالیک، کارواکرول و کوئرستین است.

زعتر حاوی ترکیب فلاونوئیدها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم بوده که این ترکیبات موجب خواص و فواید بی نظیر زعتر برای سلامت بدن می‌شود.

طرز تهیه ادویه زعتر

برای تهیه ادویه زعتر باید کنجد بو داده، تخم گشنیز، گردو چرخ شده نخودچی پودر کرده ، پودر زیره، مرزنجوش، آویشن وحشی، سماق، رازیانه و نمک را با هم مخلوط کرده و از ترکیب حاصل در پخت غذا و طعم‌ دار کردن‌ غذا‌ها، نان و سبزیجات استفاده کرد. ترکیبات ادویه زَعتر وابسته به نوع کشوری که در آن تولید می‌شود متنوع است. واژه زَعتر به معنای آویشن است اما در این ادویه ترکیبات متنوعی استفاده شده است و گاها در این ادویه ترکیبی اصلا از  آویشن استفاده نمی‌شود.

خواص و فواید زعتر

از جمله خواص بی نظیر ادویه زَعتر می‌توان به مواردی از جمله تقویت حافظه، افزایش گردش خون، بهبود سیستم ایمنی بدن، تقویت سلامت پوست، درمان بیماری‌های مزمن، پاکسازی مجاری دستگاه تنفسی، ایجاد استخوان‌های قوی، تسکین التهاب، تقویت انرژی و بهبود خلق و خوی و حافظه اشاره کرد.

زعتر و تقویت انرژی

ادویه زَعتر حاوی پلی فنول‌ها و فلاونوئید بوده و از این طریق مانند بمب انرژی عمل کرده و موجب افزایش سطح انرژی بدن شما در طول روز می‌شود.

زعتر و کاهش التهاب

ادویه زعتر می‌تواند موجب کاهش و درمان التهاب بیرونی شود. برای درمان التهاب بیرونی می‌توان زَعتر را به صورت خمیر درآورد و روی موضعی که متورم شده است بمالید. همچنین مصرف خوراکی زَعتر می‌تواند موجب درمان و کاهش التهاب داخلی نیز شود.

زعتر برای تجربه خوابی آرام

از خواص برجسته زَعتر می‌توان به آرام کردن و بهبود خلق و خو اشاره کرد. در صورتی که خواب پریشان دارید و یا استراحت کافی ندارید می‌توانید از ادویه زعتر به صورت روزانه استفاده کنید و تاثیر شگفت انگیز این ادویه را مشاهده کنید.

کاربرد‌های زعتر

زَعتر علاوه بر خواصی که برای سلامتی دارد، دارای طعم و عطری فوق‌العاده است و ترکیب این ادویه با غذاها، کیک و شیرینی طعم بسیار لذیذی را فراهم می‌کند.

زعتر به عنوان چاشنی سالاد

از زَعتر می‌توان در تهیه انواع سالاد‌ها استفاده کرد و طعم بسبار خوبی را به آن‌ها بخشید. اَز سالاد معمولی تا سالاد سزار و دیگر انواع سالاد‌ها می‌توانند با داشتن زَعتر در دستور تهیه خود، طعم بهتری پیدا کنند‌. از زَعتر می‌توان بر روی ماست و سالاد نیز به صورت پاششی استفاده کرد.

زعتر و صبحانه

می‌توان بر روی پنیر صبحانه زَعتر پاشید و به پنیر صبحانه خود طعمی تازه و خوشمزه را اضافه کنید.

زعتر و تهیه نان

نان زَعتر یکی از نان‌های معروف مردم خوزستان است. نان زَعتر که نام خود را از ادویه زَعتر می‌گیرد یک نان پر طرفدار و پیش غذای معروف در کشورهای عربی مثل کویت، عراق و مصر محسوب می‌شود.

زعتر بر روی پلو

زَعتر از موادی مانند سبزی، کنجد، گردو و غیره تهیه شده است و طعم بسیار خوبی دارد و از این رو می‌توان از این ادویه روی برنج پاشید و چند طعم فوق‌العاده را همزمان تجربه کرد.

زعتر و غذای عربی

یکی از رایج‌ترین کاربرد‌های زَعتر استفاده از این ادویه در تهیه غذاهای عربی مانند حمص، لبنه، نان پیتا، بابا گانوش و غیره است. ادویه زَعتر به این غذاها طعم بسیار خوب و لذیذی می‌دهد.

_______

گردآوری: مرسده رنجبر

_______

خواص فلفل تند برای سلامتی

maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt