آشنایی با گیاه دارویی بید

 در سلامتی, گیاهان دارویی

گیاه بید با نام علمی Salix alba، از گیاهان دارویی پرکاربرد است که طبیعتی سرد و تر دارد.

سابقه استفاده از این گیاه به قرن ها پیش باز می گردد. به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی ضد میکروبی و ضد التهابی به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی عمل می کند.

گیاه بید به چه نام هایی معروف است؟

این گیاه با نام های دیگری چون خلاف، صفصاف، فک، فیک، صفصات ابیض، بید مجنون، مجنون، بید دره، فوکا، وی، ویدار، بید بیدخشتی، صفصاف مشفق، سیاه بید، بید سیاه، رشه بی، سرخ بید، دیو سفید، خلاف بری، سالیکس، سول، نیتا و فشفشه نیز شناخته می شود.

مشخصات ظاهری گیاه بید

گیاه دارویی بید به راسته مالپیگی سانان، تیره بیدیان، سرده بید و گونه S.alba تعلق دارد. این گیاه به صورت درختی متوسط که ارتفاعی در حدود ۲۵ متر دارد دیده می شود.

تنه درخت راست و گاهی خمیده است. پوست قهوه‌ای – خاکستری رنگ و صاف آن دارای شیارهای باریک و عمیق شبکه مانند است. شاخه‌های جوان و یک ‌ساله دارای کرک های ابریشمی است که به رنگ خاکستری و یا زرد روشن دیده می شوند. این شاخه‌ها باریک و طویل بوده و اغلب حالت آویخته دارند.

آشنایی با گیاه دارویی بیدپراکندگی جغرافیایی

گیاه بید بومی مناطقی مانند شمال آفریقا، اروپا، عراق، افغانستان، ایران، قفقاز و سیبری است. شرایط رشد این گیاه به گونه ای است که در سراسر جهان به جز استرالیا و قطب جنوب قابل کشت و تکثیر است.

در ایران این گیاه بیشتر در استان های تالش، کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان و تهران دیده می شود.

خواص درمانی

در رفع تب بسیار موثر است

از دوران باستان بسیاری از فرهنگ ها برای تسکین درد و تب از شاخه های بیـد و برگ آن استفاده می کردند. برای درمان تب و سرماخوردگی توصیه می شود روزی دو استکان عرق بیـد مصرف شود.

تسکین دهنده قوی است

همان طور که پیش از این به آن اشاره شد پوست درخت بیـد منبع اصلی استخراج سالیسیلیک اسید است. ترکیب سالیسیلیک، معروف به آسپرین، مسکنی قوی است که از آن برای درمان درد، تب و عفونت استفاده می شود.

به رفع جوش های صورت کمک می کند

برای درمان جوش های صورت، توصیه می شود برگ بیـد را جوشانده و با کمی گلاب و سفیده تخم مرغ مخلوط کنید. این مخلوط را می توان به صورت ماسک و به مدت نیم ساعت روی صورت قرار داد.

در بهبود عملکرد قلب نقش دارد

مصرف این گیاه و فراورده های آن در تنظیم فعالیت ماهیچه های قلب موثر بوده و به تنظیم فشار خون کمک می کند. از این رو، مصرف آن در بهبود عملکرد قلب تاثیری مثبت دارد.

به آرامش اعصاب کمک می کند

استشمام عطر گیاه بید و یا مصرف فراورده های آن مانند جوشانده، دمنوش و عرق موجب تقویت سیستم عصبی شده و به آرامش اعصاب کمک می کند.

در درمان شوره سر موثر است

خشکی پوست سر سبب پوسته پوسته شدن و ایجاد شوره سر می شود. ماساژ پوست سر با ماسک حاصل از گیاه بید سبب آب رسانی و تغذیه سلول های پوست شده و از ایجاد شوره سر جلوگیری می کند. علاوه بر این، با تغذیه فولیکول های مو به تقویت و رشد مو نیز کمک می کند.

 ———————————————

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

خواص دارویی بابا آدم 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt