علائم شوکه شدن گیاه و راه‌های درمان

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

یکی از اموری که در نگهداری از گیاهان آپارتمانی باید به آن توجه داشت، تعویض گلدان در زمان مناسب است. تعویض گلدان گیاه آپارتمانی، باعث شادابی گیاه شده و به رشد بهتر آن کمک خواهد کرد. اما مسئله‌ای که وجود دارد برخی از گیاهان هنگام تعویض گلدان دچار شوک می‌شوند که این امر غیر قابل اجتناب است. با این حال با توجه به برخی روش‌ها میتوان از شوکه شدن گیاه هنگام تعویض گلدان جلوگیری کرده و یک انتقال درست انجام داد.

در این مطلب به بررسی راه‌های جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام تعویض گلدان و جابجایی آن اشاره خواهیم داشت.

دلیل شوکه شدن گیاهان پس از تعویض گلدان چیست؟

به طور کلی گیاهان، خصوصا گیاهان آپارتمانی، نسبت به جابجایی حساس هستند و پس از تعویض گلدان دچار مشکلاتی می‌شوند. دلیل آن هم این است که گیاهان اساسا برای جابجایی ساخته نشده‌اند و تمایل دارند در همان محیط قبلی خود به رشد ادامه دهند. از این رو زمانی که گلدانشان را عوض می‌کنیم یا آن را به جای جدیدی انتقال می‌دهیم، به گیاه شوک وارد خواهد شد. نکته دیگر اینکه برخی اوقات ریشه گیاهان هنگام جابجایی آسیب دیده و کرک‌های ریزی که بر رویشان وجود دارد، کنده می‌شوند. با از بین رفتن این کرک‌ها و آسیب‌دیدگی ریشه‌های گیاه، جذب مواد مغذی از خاک دچار مشکل خواهد شد. همین امر سبب مشکلاتی برای گیاه و شوکه شدن آن می‌شود.

علائم شوک شدن گیاهان:

  • بی‌حالی و افتادگی برگ‌ها
  • زرد شدن برگ‌های پایینی و گسترش و سرایت زردی به برگ‌های بالایی
  • خمیده و کج شدن ساقه
  • کندی یا توقف رشد
  • چروک یا لول شدن برگ‌ها
  • چروک شدن ساقه
  • خشک شدن برگ‌های پایینی گیاه
  • چگونگی تعویض گلدان

راه‌های جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام جابجایی و تعویض گلدان:

به ریشه گیاهان دست نزنید.

سعی کنید هنگام جابجایی گیاه، به ریشه آن کاری نداشته باشید. هر چقدر از دست زدن و آسیب‌رسانی به ریشه گیاه جلوگیری کنید، گیاه کمتر در معرض شوک ناشی از آسیب‌دیدگی ریشه قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید از تکاندن خاک اطراف ریشه باید خودداری کنید و نباید اجازه دهید خاک‌های چسبیده به ریشه از آن جدا شوند.

تمام ریشه‌های گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید.

منظور از تمام ریشه‌ها این است که باید به ریشه‌های نازک و باریک گیاه هم توجه داشته و آنها را به گلدان جدید منتقل کرد. هر چقدر گیاه با ریشه‌های بیشتری به گلدان جدید منتقل شود، از شوکه شدن آن جلوگیری خواهد شد.

تعویض گلدان را در فصل مناسب انجام دهید.

همانطور که گفتیم تعویض گلدان را باید در زمان مناسبی انجام داد. علاوه بر توجه به فصل مناسب، باید به مواردی که نشانگر زمان تعویض گلدان است نیز توجه داشت. برای مثال اگر ریشه‌های گیاه از قسمت انتهای گلدان خارج شدند و یا گلدان دچار شکستگی و آسیب شده باشد، باید برای تعویض آن اقدام کرد.

آبیاری به گیاه پس از تعویض گلدان را فراموش نکنید.

زمانی که گیاه را به گلدان جدید منتقل کردید، آن را به طور عمیق و کامل آبیاری نمایید. چرا که در صورت کمبود آب، گیاه دچار پژمردگی و شوکه خواهد شد. از طرفی هم گفته می‌شود چند روز قبل از تعویض گلدان، به گیاه آب دهید تا ریشه‌ها هنگام انتقال مرطوب باشند.

چگونه بعد از شوکه شدن، گیاه را درمان کنیم؟

۱. دادن آب قند به گیاهان

باور بکنید یا نه، تحقیقات نشان داده اند که محلول رقیق آب و قند به درمان شوک گیاه کمک می کند. در زمان جابه جایی هم می توانید از آب قند برای پیشگیری از شوکه شدن گیاه استفاده کنید. البته این روش فقط برای بعضی از گیاهان جوایب می دهد. اما چون آب قند ضرری برای گیاه ندارد قطعا این روش ارزش امتحان کردن را دارد.

۲. استفاده از آسپرین

استفاده از آسپرین یک روش مرسوم برای درمان شوکه شدن گیاه است. برای این کار آسپرین را در آب حل کنید و به صورت آبیاری به خاک گیاه بدهید.

۳. هرس کردن گیاهان

هرس کردن به گیاه کمک می کند انرژی خود را صرف تقویت ریشه ها کند. اگر از گیاهان چندساله نگهداری می کنید، حدود یک سوم آن ها را هرس کنید. در صورت نگهداری گیاهان یکساله بوته ای هم یک سوم آن را هرس کرده و در گیاهان تک ساقه ای نصف هر برگ را برش بزنید.

۴. مرطوب نگه داشتن خاک

بعد از شوکه شدن گیاه در اثر جابه جایی یا تعویض گلدان حتما به آبیاری منظم آن توجه داشته باشید.  خاک را همواره مرطوب نگه دارید اما نه به طوری که خیس و غرقاب بماند. همچنین از باز بودن سوراخ زهکش گلدان و خروج آب از خاک هنگام آبیاری مطمئن شوید.

۵. صبر و تحمل

گاهی یک گیاه فقط به فرصتی نیاز دارد که توان خود را بازیابی کند. این زمان را در اختیار گیاه قرار دهید تا به حالت عادی برگشته و دوباره رشد خود را از سر بگیرد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لينک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt