شما چه تصوری از بدن تون دارید؟!

 در تربیتی, روانشناسی

شما چه تصوری از بدن تون دارید؟!

آیا طبیعت بدن خود یا همسرتان را می شناسید؟

تصویر بدنی همون چیزیه که وقتی در آینه نگاه می كنين يا زمانی که خودتون رو در ذهن خودتون تصویر میکنین، بهش فکر می کنین و درباره ی اون احساسی رو تجربه می کنین؛ این تصویر احساسات شما نسبت به ظاهرتون رو در بر ميگيره؛ مثل قد، وزن، رنگ و مدل موها، اندام و برجستگی های بدنی و…

حالا اين تصویر بدنی شما از خودتون میتونه مثبت یا منفی باشه:

  • تحقیقات نشون میده افرادی که تصویر بدنی مثبتی دارن از سلامت جسمانی و روانی بیشتری هم برخوردار هستن؛ اما افرادی که افکار و احساسات منفی درمورد بدن خودشون دارن بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات خوردن، افسردگی و اضطراب هستن.
  • تصویر منفی از بدن میتونه منجر به اعتماد به نفس پایین هم بشه و بر بسیاری از بخش های زندگی شما تأثیر بزاره؛ مثلا در صورت داشتن تصویر بدنی منفی ممکنه که اصلا تمایلی به حضور در مهمونی ها و دورهمی های دوستانه نداشته باشين یا ممکنه دائماً درمورد اون چيزی که ميخورین یا میزان خورد و خوراک و ورزشتون وسواس داشته باشین.

تفاوت‌های جنسیتی هم در این زمینه وجود داره:

مثلا خانم‌ها بیشتر از آقایون تصویر بدنی منفی دارن؛ اين مسئله ممکنه به اين دليل باشه که خانم ها بیشتر احساس می کنن.که تحت فشار هستن.تا مطابق با آرمان های زیبایی اجتماعی و فرهنگی سخت گیرانه و غیرواقعی رفتار کنن.و همین می تونه منجر به تصویر منفی بدنی بشه.

اما چرا خانم‌ها بیشتر چنین احساساتی دارن؟

چون معمولاً از دوران کودکی تا بزرگسالی به خانم‌ها میگن که چطور به نظر میرسن و متاسفانه معمولاً به خاطر ظاهرشون مورد تحسین قرار می گیرن.تا افکار یا اعمالشون؛ از طرفی هم تمرکز رسانه ها بیشتر روی نشون دادن زنانی لاغر، جذاب و بدون عیب و ایراده؛ در نتیجه، دختران و زنان جوان اكثرا سعی می کنن.به زیبایی و اندام های ایده آلی برسن.که در دنیای واقعی کمتر وجود داره.

اما چی باعث ایجاد تصویر منفی میشه؟

اینکه در کودکی به خاطر ظاهرتون مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشین، اینکه دچار کمبود وزن یا اضافه وزن باشین، اینکه گاه و بیگاه بهتون بگن که زشت شدی، دماغت چرا اینطوریه، خیلی چاق شدی، لاغر شدی و در مجموع هر گونه انتقادی که نسبت به ظاهرتون بهتون بشه میتونه باعث تصویر منفی بشه.

حالا برای بهبود تصویر بدنی چه کارهایی میشه انجام داد؟

  • اولین و مهمترین نکته اینه که خودتون رو همونطور که هستين بپذيرین و دوست داشته باشين؛ تفاوت هارو بپذیرین و از مقایسه اجتناب کنين؛ بدونین هر کدوم از ما زیبایی انحصاری خودمون رو داريم. پس بپذیرید که هر یک از ما در جای خودش تک و منحصر به فرده.
  • دوم اینکه ظاهر ما فقط بخشی از وجود ماست؛ پس به جای تمرکز صرف بر اين حیطه بر سایر حیطه ها و نقاط قوتتون هم توجه بیشتری داشته باشين.
  • سوم اينکه جای اينکه هدفتون رو تغییر شكل ظاهری، کاهش وزن یا اصلاح جزئی از بدنتون قرار بدین.به کسب سلامتی و ارتقائ اون هم فکر کنین و با روش‌های اشتباه مراقب باشین. برای کسب زیبایی ظاهری سلامتتون به خطر نیفته.
  • چهارم اينکه رسانه هایی رو که ذهن و روح شما در معرض اونها قرار می گیره رو پایش کنین.و خودتون رو در معرض هر نوع تصویر و فیلم و تبلیغی قرار ندین؛ یادتون باشه که رسانه های جمعی چیزی رو تبلیغ می کنن. که یا برای بخش بزرگی از جامعه غیر قابل دستيابيه.و يا اساساً واقعیت نداره و صرفاً جنبه ی تجاری داره.

نکته ی آخر: با همدیگه مهربون باشین و از دادن نقطه نظرات ناخوشایند نسبت به همدیگه جداااا خودداری کنین.

 

اگر به بخش روانشناسی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

‌۷ دلیل نادرست برای ازدواج

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt