ویژگی های خاک کاکتوس

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

کاکتوس‌ها از گیاهان پرطرفدار این روز‌ها هستند؛ زیرا اغلب آن‌ها فضای اندکی را اشغال کرده و نیاز چندانی به مراقبت و آبیاری ندارند. با این وجود رعایت اصول نگهداری صحیح از جمله نوع خاک برای حفظ و شاداب ماندن این گیاهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این مقاله شما را با ویژگی های خاک مناسب کاکتوس، آشنا می کنیم پس با ماه خاتون همراه باشید.

ویژگی های اصلی خاک کاکتوس

شبیه سازی محل زندگی

مهم ترین نکته این است که بدانید ما با انتخاب خاک مناسب فی الواقع سعی در شبیه سازی زیستگاه طبیعی گیاه داریم. به طور کلی زمانیکه گیاهان احساس کنند در زیستگاه طبیعی خود هستند مقاومت بالایی را از خود نشان داده و سایر رخداد های ناگهانی محیط از جمله تغییرات رطوبت، تغییرات دمایی و غیره را بیشتر تحمل می کنند. از طرفی گیاهان در زیستگاه طبیعی خود رشد موزون تر و مناسب تری را از خود نشان می‌دهند.

کمترین رطوبت را داشته باشد. 

خاک کاکتوس باید خشک و فاقد رطوبت باشد. خاستگاه و منطقه بومی اکثر کاکتوس ها نقاطی است که در هوا و در خاک کمترین رطوبت نیز یافت نمی‌شود.

لذا مهم است بعد از انتخاب خاک مناسب آن را در جایی قرار دهید که مرطوب نبوده و این رطوبت به خاک سرایت نکند. اگر چه برخی از آنها محیط مرطوب را ترجیح می‌دهند.

کم بودن مواد مغذی

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب خاک مناسب، توجه به کم بودن مواد مغذی و وجود شن در بستر طبیعی کاکتوس هاست. این نکته به ما یادآور می‌شود خاک کاکتوس نباید بسیار غنی باشد لذا کوددهی و تغذیه این گیاه نسبت به اکثر گیاهان متفاوت است.

خاک کاکتوس باید زهکشی بالا داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم خاک کاکتوس قابلیت زهکشی و تخلخل بالای آن است. این فاکتور آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بتواند اضافات آب بعد از آبیاری را به خوبی دفع کند همچنین با جریان داشتن دائمی هوا در خاک و افزایش تبخیر، خشکی و فاقد رطوبت بودن را به گیاه هدیه دهد.

این ویژگی به عنوان عامل جلوگیری کننده از آلوده شدن گیاه به قارچ، از اساسی ترین نکات در انتخاب خاک مناسب قلمداد می‌شود.

داشتن موادی برای جذب رطوبت

کاکتوس ها رطوبت مورد نیاز خود را از خاک جذب میکنند. عمل جذب رطوبت توسط کاکتوس ها بسیار بالاست و به دلیل گوشتی و آبدار بودن خود می‌توانند این رطوبت را مدت زیادی در خود نگه دارند لذا نیازی به باقی ماندن طولانی مدت و‌ پرتراکم رطوبت در خاک نیست، به همین منظور استفاده از ترکیباتی نظیر «پیت» برای حفظ رطوبت مطلوب در مدت زمانی معین بسیار مهم است.

دقت کنید که مقدار استفاده از پیت در خاک، به نوع کاکتوس یا محیط زندگی شما بستگی دارد.

اگر کاکتوس شما گونه بیابانی است یا در محیط مرطوب زندگی می‌کنید باید مقدار استفاده از پیت را کاهش دهید. اما چنانچه کاکتوس شما یک گونه استوایی و رطوبت دوست است و یا اینکه اگر در محیطی بسیار خشک زندگی می کنید، می توانید از پیت بیشتری استفاده کنید. اما باید همراه مراقب خشک شدن کامل آن باشید.

ماسه خالی را دوست ندارد. 

اگر چه اکثر کاکتوس ها خاکی را ترجیح می‌دهند که به راحتی خیس و به راحتی خشک شود اما دقت کنید که استفاده ماسه خالی به هیچ وجه برای کاشت کاکتوس مناسب نیست. ماسه فاقد ارزش غذایی بوده و کاشت کاکتوس در آن بعد از مدتی باعث مرگ گیاه می گردد.

چگونه خاک کاکتوس درست کنیم؟!

اگر خودتان خاک مناسب کاکتوس را آماده کنید، هزینه خاک برایتان خیلی کمتر تمام خواهد شد. اگر در شرایط آب و هوایی بسیار خشک زندگی می کنید، می توانید پیت بیشتری در گلدان بریزید اما مراقب باشید نگذارید پیت کاملا خشک شود.

برای پرورش کاکتوس در باغچه و در شرایط آب و هوایی غیر خشک و یا در هوای داخل خانه ترکیب یک پیمانه ماسه شسته، یک پیمانه خاک و یک پیمانه سنگریزه و شن و یا حتی قطعات شکسته گلدان سفالی برای تهیه خاک کاکتوسها مناسب است.

یک خاک بسیار متفاوت دیگر ترکیب ۵ پیمانه خاک گلدان، دو پیمانه پرلیت و یک پیمانه الیاف نارگیل است تا خاک حاصل به صورت یکنواخت خشک شود. ممکن است لازم باشد دستور ساخت خاک کاکتوس را بسته به محل قرار گیری گلدان و نوع گیاه گوشتی خود تغییر دهید.

تعویض خاک برای کاکتوس

بر خلاف تصور اکثر افراد، کاکتوس نیاز به تعویض خاک دارد. هنگامی که نشانه هایی از بی حالی، پژمردگی و از دست رفتن شادابی گیاه را مشاهده نمودید زمان تعویض خاک گلدان فرا رسیده. در صورتی که بروز این عوامل را محدود به خاک نامناسب بدانیم، عدم تعویض به موقع خاک باعث بروز بیماری هایی در گیاه می‌گردد که آن هنگام ممکن است برای نجات گیاه و تعویض خاک دیر شده باشد.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

مصرف کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt