همۀ ما به نزدیک بودن و دور شدن نیاز داریم

 در خودپروری, روانشناسی

در یک رابطۀ نزدیک و صمیمانه، به دو حالت متمایز نیاز داریم:

نزدیکی و استقلال. در یک رابطۀ متعهدانه*، هر دوی این نیازها پذیرفته و محترم شمرده می‌شوند.

نزدیک می‌شوید و به موقع، برای مدتی فاصله می‌گیرید. سپس هنگام نزدیکی بیش‌تر فرا می‌رسد.

یک رابطۀ خوب، میان نزدیکی و دوری در نوسان است. هر دو بخش این نوسان، ضروری هستند.

هر بار مسئله‌ای در رابطه با یکی از این دو نیاز پیش می‌آید، آن را با همدیگر در میان می‌گذارید و راه‌ حل‌هایی خلاقانه برای هر دو نیاز می‌یابید.

در روابط هم‌وابسته**، آدم‌ها از مسائلی که در نتیجۀ نزدیکی و نیز استقلال ایجاد می‌شود، بی‌خبر هستند.

ماجرا از این قرار است:

دو نفر به هم نزدیک می‌شوند و با این ارتباط، هر مسئله‌ای را که از روابط گذشته حل نکرده‌اند، بیدار می‌کنند. فرض کنیم هر دو نفر از نزدیک شدن هراس دارند، زیرا رابطۀ دردناکی در گذشته داشته‌اند. شاید این ترس، در ابتدای زندگی در رابطه با پدر یا مادر آغاز شده باشد.

آن‌ها در رابطۀ جدید به هم نزدیک می‌شوند و از این نزدیک شدن، ترس پدید می‌آید و از آن ترس، انتظار درد ایجاد می‌شود. در نتیجۀ این انتظار، آن‌ها از همدیگر پس می‌کشند. بیش‌تر اوقات این دو همدیگر را برای درد خود سرزنش می‌کنند: «حال من خوب بود تا این که به تو نزدیک شدم و حالا دچار ناراحتی شده‌ام. معلوم است که تقصیر توست.»

نیاز واقعی آن‌ها، این است که دربارﮤ این مسائل با هم گفت‌وگو کنند، دربارﮤ تجربه‌ای که دارند راست بگویند، اندکی از هم فاصله بگیرند و به خود اجازه دهند دوباره احساس راحتی کنند. در روابط متعهدانه، درست همین فرایند رخ می‌دهد. اما در روابط هم‌وابسته، حقیقت، درک نمی‌شود و دربارﮤ آن گفت‌وگو صورت نمی‌گیرد. در این وضعیت، هر دو طرف سرگرم ناآگاه نگه داشتن دیگری هستند. اگر بیدار شوند، بازی به پایان می‌رسد. بنابراین، بر نادیده گرفتن الگوها و نگفتن حقیقت پافشاری می‌شود.

نکته:

پ.ن*: یک رابطۀ متعهدانه، ارتباطی‌ست که در آن، دو یا چند نفر از همدیگر حمایت می‌کنند تا آدم‌هایی کامل و یکپارچه باشند. تعهد آن‌ها، این است که تا پایان راه به همراهی ادامه دهند و بگذارند رابطه، شتاب‌دهنده‌ای برای هر یک از طرفین تعهد باشد تا بتوانند استعدادها و خلاقیت‌های خود را به تمامی ابراز کنند.

در یک رابطۀ متعهدانه میان دو نفر، هر کدام صد در صد مسؤولیت زندگی خود و نتایجی را که ایجاد می‌کنند، می‌پذیرند. در روابط متعهدانه، قربانی یا مظلومی وجود ندارد.

پ.ن**:یک رابطه هم وابسته، هنوز واژه‌نامه‌ها تعریفی برای واژﮤ هم‌وابستگی ندارند، اما چندین معنا برای واژﮤ وابسته تعریف کرده‌اند.

بنا بر واژه‌نامۀ وبسترز نیو ورلد، «وابسته» به معنای ۱) معلق، ۲) تعیین شدن توسط چیز یا کس دیگر، ۳) متکی بودن به حمایت و ۴) پیرو بودن است.

این تعاریف، درست هستند.

هم‌وابستگی هنگامی رخ می‌دهد که رفتار شما توسط کسی دیگر تعیین می‌شود؛ وقتی دیگران برای حفظ رفتارهای ویرانگرانه و اعتیادهای خود به شما تکیه می‌کنند و هنگامی که پیرو دیگران هستید و در نتیجه، به احساس‌های خودتان وفادار نیستید. وقتی هم‌وابسته هستیم، رابطه نداریم، «گرفتاری» داریم.

واژه‌نامه می‌گوید وقتی دو چیز در هم می‌پیچند، آزادی هر کدام محدود می‌شود. هم‌وابستگی درست به همین معناست.

 

🔻گزیده‌ای از کتاب
کتاب: #دوست_داشتن_آگاهانه
نویسندگان: #گی_و_کیتلین_هندریکس

گرداوری از کانال

https://t.me/PsycheCompanion

بانو ماهرخ ندایی کارشناس ارشد روانشناسی

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt