گیاه آپارتمانی ایکمیا فاسکیاتا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گیاه آپارتمانی ایکمیا فاسکیاتا (Aechmea fasciata)، یک گیاه جذاب و چشم نواز است. گل آبی رنگ با براکت صورتی، برگ نواری با خطوط نقره‌ای، گیاه آکمیا را خاص و چشم‌گیر کرده است. درکنار گیرایی و زیبایی ایکمیا فاسکیتا، این گیاه آپارتمانی نگهداری زیادی احتیاج ندارد.

شاید برای شما جالب باشد که آکمیا دارای ۵۰ نوع است، و تنها برخی از این گونه گیاه آپارتمانی و گلخانه‌ای است. آکمیاها بر روی درختان رشد می‌کنند، به همین دلیل احتیاج به خاک ندارند اما قابلیت کاشت درون خاک در برخی از ایکمیاها وجود دارد. گیاه نوکی به شکل یک کوزه رشد می‌کند. وسط این کوزه محل رشد گل زیبای آکمیا یا نوکی است.

شرایط نگهداری گل ایکمیا فاسکیاتا

دمای مناسب:

این گیاه از مناطق گرمسیر دارای رطوبت آمده است. دمای مناسب گل کوزه‌ای ۱۸ تا ۲۲ یا حتی ۲۶ درجه است.

آبیاری مناسب:

آب مناسب گیاه آپارتمانی ایکمیا فاسکیاتا، آب تصفیه شده و بدون نمک است. البته برای آبیاری با آب تصفیه شده بهتراست، آب را در بطری ریخته و چند ساعت بعد آبیاری را انجام دهید. این کار باعث کمترشدن کلر آب خواهد شد. زمانی که خاک گلدان خشک است اقدام به آبیاری کنید.

کوزه گیاه آکمیا هم احتیاج به آب دارد، این کوزه را یک چهارم تا نصف آبیاری کنید. البته آب قبلی درون کوزه را را خالی کنید. چون آب راکد باعث خرابی گیاه شما خواهد شد.

نور مناسب:

گل ایکمیا فاسکیاتا، عاشق نور زیاد است. اما نور باید غیرمستقیم باشد. گل خود را از تابش مستقیم خورشید حتما دور کنید. گل Aechmea Fasciata خود را در ۱ یا ۲ متری پنچره‌ای که پرده دارد قرار دهید. این کار باعث عدم کج شدن گل به سمت نور و آسیب دیدن گل آکمیا خواهدشد. گل ایکمیا به نور زیادی احتیاج دارد، اما تحمل نورکم یا سایه برای این گیاه آسان است، اما در برابر تابش مستقیم خورشید حتما آسیب می‌بیند.

خاک مناسب:

خاک متناسب کیاه کوزه نقره‌ای خاکی سبک، بدون گچ و آهک است. این خاک باید برای رشد بهتر گیاه آکمیا زهکشی بالایی داشته باشد. خاک ایکمیا بهتراست، مخلوطی از خاک برگ و پیت باشد.

کوددهی مناسب:

لازم است که در فصل بهار و تابستان ۸۰ گرم از کود آلی غنی شده کاملا طبیعی آوری را یک بار در ماه استفاده کنید.

به این روش که کمی از سطح خاک را بدون آسیب رسانیدن به ساقه و ریشه آن برداشته و کود آلی غنی شده کاملا طبیعی آوری را با فاصله از ساقه گل پخش نمایید و مجدد روی آن را با خاک بپوشانید.

تعویض گلدان:

تَعویض گلدان گیاه ایکمیا مانند دیگر گل های آپارتمانی است. اما به دلیل ریزوم دار بودن فاسکیتا باید مراقب شاخه های زیرزمینی و پاچوش ها باشید. اما قبل از بالغ‌شدن گلدان آکمیا را تغییر ندهید. اگر هم مجبور به تغییر گلدان هستید مراقب برگ‌ها،پاچوش‌ها و شاخه‌های زیرزمینی باشید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkgatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt