گل یاس؛ از خوشبوترین گل‌های آپارتمانی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

یکی از خوشبو ترین گل‌های آپارتمانی و فضای باز که عطر آن تمامی فضا را پر می‌کند، گل یاس است. این گل زیبا از دیرباز نقش عمده ای در فضاسازی باغچه ها و خوش عطر کردن محیط داشته است اما به دلیل نیاز این گل به آب و هوای گرم و مرطوب، نوع گلدانی آن متداول تر از نوع باغچه ای آن است.

این گل زیبا با خاصیت روندگی خود می‌تواند تنها با یک نخ مسیر خود را پیدا کرده و خانه‌ی شما را زیباتر کند. تاثیرات فراوان یاس برروی آرامش جسمانی و روانی ما بسیار زیاد است. بوی خوش یاس سفید استرس را کم کرده و خوابی خوش را به ما هدیه می‌دهد. بهتر است این گل در پشت پنجره نگهداری شود و در صورت گرمی هوا با اسپری آب پاشی شود به صورتی که گل‌های آن خیس نشوند.

گل یاس بیش از ۲۰۰ گونه با ظاهر متفاوت است که از مهمترین انواع آن می‌توان به یاس عربی، گلبوا، زمستانی، هندی و … اشاره کرد.

شرایط نگهداری گل یاس

نور مناسب:

یاس رازقی به محیطی پرنور با نور غیر مستقیم نیاز دارد. بهترین مکان برای نگهداری آن در خانه در پشت پنجره جنوبی با نور زیاد غیر مستقیم است و در صورتی که آن را در بالکن یا تراس نگهداری می‌کنید باید مواظب تابش نور مستقیم آفتاب به آن باشید و ترجیحا محیطی سایه را برای یاس انتخاب کنید. در صورت دریافت نور شدید و مستقیم آفتاب، برگ ها خواهند سوخت و در مقابل با دریافت نور کم، ساقه ها دراز و بد شکل می‌شوند.

دما مناسب:

یکی از حساسیت های این گیاه، هوای سرد است. یاس رازقی خزان ندارد و همیشه سبز است اما در صورت بیش از حد سرد بودن هوا ممکن است برگها از بین برود و گیاه دچار یخ زدگی شود. بنابراین بهتر است در هوای سرد بیرون، آن را به داخل بیاورید. توجه داشته باشید که گل یاس برای گلدهی به هوای خنک نیاز دارد و بهترین درجه حرارت برای آن ۱۸ تا ۲۲ درجه با تهویه مناسب است.

آبیاری مناسب:

به آبیاری نسبتا زیادی نیاز دارد زیرا در بیرون از خانه نگهداری می شود. هر زمان که سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید. برای آبیاری از آب جوشیده سرد شده استفاده نمایید تا املاح موجود در آب لوله کشی به گیاه آسیب نزنند. از آبیاری گیاه با آب سرد خودداری کنید تا دچار شوک و صدمه نشود. بهترین زمان برای آبیاری به خصوص در فصل تابستان، صبح و عصر است. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه و آبیاری کم موجب بی حالی و پژمردگی گیاه می شود. آبیاری گیاه با آب لوله کشی موجب زرد شدن برگ ها می شود.

کوددهی مناسب:

در فصل رویش و شکوفا شدن اولین گل‌ها باید کوددهی را آغاز کنید. بهترین کود برای این گل، کود دارای آهن و اسید هیومیک است که بهتر است هر ۲ هفته یکبار به آن داده شود.

خاک مورد نیاز‌:

برای کف گلدان از سنگریزه یا پوکه استفاده کنید تا خاصیت زهکشی گلدان افزایش پیدا کند و آب اضافی بهتر خارج شود. برای خاک می توانید از بسته های آماده استفاده نمایید. بهتر است خاکی تهیه کنید که حاوی کمپوست یا پیت ماس باشد تا گیاه عملکرد بهتری از خود نشان دهد. این گیاه به خاکی اسیدی نیاز دارد و نباید از خاک های قلیایی استفاده کنید. می توانید مقداری تفاله چای را جلوی نور خورشید خشک و پاکسازی کنید سپس پودر کرده و به خاک گلدان اضافه نمایید تا خاصیت اسیدی پیدا کند.

تعویض گلدان:

گیاه در فصل پاییز و زمستان به مدت ۶ ماه به خواب می رود و از اول بهار تا آخر تابستان بیدار شده و شروع به گلدهی می کند. گیاه در اول پاییز تا حدودی گل می دهد ولی بعد از آن باید گیاه را در مشما قرار دهید و همچنین کود کامل و اساسی را باید در اول بهار دهید تا گل های زیبا و خوبی را به شما بدهد. زمانی که گل یاس رازقی گلدهی را انجام داد و گل های زیبا اش رویش کردند، آن ها را هرس کنید و در گلدان های دیگر بگذاری، این کار باعث می شود تعداد گل ها بیشتر شود و گلدان زیبایی را نیز داشته باشید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt