گل قاشقی(پپرومیا)

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

بیش از ۱۰۰۰ گونه از گل قاشقی یا پپرومیا وجود دارد و اکثر آن‌ها بومی آمریکای مرکزی و جنوبی هستند.

برگ‌های این گیاه، ضخیم و گوشتی، صاف یا براق هستند و می‌توانند سایه رنگ‌های مختلف سبز، قرمز، خاکستری و کرم را داشته باشند. الگوی روی برگ ممکن است مرمری، راه راه یا یکدست باشد.

گل‌های گیاه پپرومیا کوچک و بسیار ریز هستند، و به صورت خوشه‌ای روی مخروط‌های عمودی رشد می‌کنند. زمانی که گیاه آپارتمانی پپرومیا کوچک است می‌تواند در گلدان و تراریوم باشد.

در محیط داخلی، گیاه پپرومیا بالغ هرگز بلندتر از ۳۰ تا ۴۵ سانت نمی‌شود و بنابراین برای روی میز و داخل خانه گیاه مناسبی است. برخی از انواع این گیاه برای آویزان کردن واقعا عالی هستند. محبوب‌ترین انواع گیاه قاشقی برای داخل آپارتمان پپرومیا کاپراتا و پپرومیا ابلق هستند.


شرایط نگهداری گل قاشقی یا پپرومیا

نور مناسب:

گل قاشقی یا پپرومیا ، در نور غیر مستقیم کنار پنجره به خوبی رشد میکند.

نور مناسب برای این گیاه، نور زیاد تا متوسط میباشد. (بسته به نوع آن است که ابلق ها معمولا به نور بیشتری احتیاج دارند).

اما این گیاه، در صورت عدم وجود نور هم میتواند به راحتی به حیاتش ادامه دهد.

این گیاه، نور مستقیم آفتاب را در صبح زود یا عصر. (بخصوص در فصولی همانند بهار، پاییز و تابستان) تا حدودی تحمل میکند.

اما مراقب نورِ مستقیمِ آفتاب، در بعد از ظهرِ روزهای گرم. (بخصوص در فصل تابستان) باشید.

هشدار :

نور ناکافی باعث میشود که رشد گیاه کاملا متوقف شود و نور مستقیم خورشید نیز، برگهای گیاه را میسوزاند.

دمای گل قاشقی :

دمای مناسب برای گل قاشقی دمای ۲۵ درجه است . حداقل دمای گل قاشقی در زمستان ۱۵ درجه است. که قابلیت تحمل آن را دارد. البته تا ۱۰ درجه سانتیگراد نیز مقاومت می‌کند. و از بین نمی‌رود اما به تدریج برگ های آن خواهند ریخت. با کاهش دما، آبیاری این گیاه را نیز کاهش دهید. در چنین شرایطی به گیاه کود ندهید. دمای بالا نیز موجب چروکیده شدن برگها و خشک شدن آنها می شود. بخصوص اگر در این شرایط گیاه خشکی نیز بکشد.

آبیاری مناسب گیاه برگ قاشقی:

وجود برگ ‌های گوشتی در این گیاه، باعث می شود گیاه برگ قاشقی آب را در برگ‌های خود ذخیره نموده. و دچار بی آبی نشود. پس هر زمان با مشاهده خشک بودن خاک، آبیاری کنید. این گیاه احتیاج زیادی به آب ندارد. و آبیاری بیش از حد، باعث بوجود آمدن بیماری های قارچی.آفت زدگی. پوسیدگی ساقه و حتی سیاه شدن برگ و ساقه می شود.

این گیاه در زمستان به هفته ای یک بار و در تابستان و در بهترین حالت هفته ای دو بار یا سه روز در میان به آبیاری نیاز دارد. اجازه دهید در بین دو آبیاری، سطح خاک گلدان خشک شود. سپس برای آبیاری اقدام نمایید.

خاک مناسب گیاه برگ قاشقی:

مناسب ترین خاک برای رشد این گیاه، خاک سبک با زهکش خوب است. بهتر است این خاک از یک قسمت پیت ماس، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه تهیه شده باشد. انباشته شدن آب به برگ قاشقی لطمه می زند. اما خاک سبک تا حد زیادی از این کار جلوگیری می کند. البته این نکته را هم مد نظر قرار دهید. که هر اند‌ازه قابلیت نفوذ خاک بیشتر باشد‌. ریشه و ساقه از پوسید‌گی محفوظ می ماند.

کودهی:
در حالت کلی این گیاه نیاز حتمی به کود ندارد. ولی در صورتی که برگ های آن کم رنگ و رشد آن کمتر شده باشد بهتر است که به گیاه کود دهید.

کود گیاهان آپارتمانی را رقیق کنید تا قدرت آن نصف شود.و به کود ضعیف تری تبدیل شود.

هر دو هفته یکبار در طول بهار و تابستان و یکبار در ماه در پاییز و زمستان به گیاه کود بدهید.
فقط مراقب باشید که کود بر روی برگ های گیاه نریزد و فقط روی خاک گلدان ریخته شود.

میزان رطوبت هوا:

خیلی از افراد از ایجاد لکه هایی روی برگهای گیاه قاشقی خود نگران می شوند . یکی از دلایل اصلی این مشکل رطوبت بالای محیط یا آبپاشی های مداوم روی برگهای این گیاه هست. اگر علاقه دارید که همزمان با آبیاری گیاهان دیگر، این گیاه را هم مرطوب کنید. بهتر است درجه آبپاش خود را به جای آبپاشی روی غبار پاشی تنطیم کنید. و هفته ای یکبار در زمستان و دوبار در تابستان گیاه رو مرطوب کنید. آبپاشی سطح گیاه شما را براق تر و زیباتر نشان میدهد. اما در دراز مدت گیاه را خراب خواهد کرد. پس بجای آبپاشی مداوم، برگ های گیاه رو با پارچه های نخی و مرطوب و با فشار دست بسیار آرام پاک کنید. این گیاه ساقه و برگ های بسیار ترد و شکننده ای داد بنابراین مواظب باشید تا فشار زیادی را روی گیاه وارد نکنید.

تکثیر گیاه برگ قاشقی:

برگ قاشقی را می ‌توان از طریق کاشت بذر و قلمه برگ و ساقه تکثیر نمود. برای قلمه زدن گل قاشقی، از شاخه های یکساله گیاه در اواخر بهار یا تابستان قلمه گرفته می شود. این قلمه ها را باید در ماسه قرار داد تا ریشه دار شوند. بهترین دما برای ریشه دار کردن آن ها دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است.

نحوه مراقبت از گیاهان قاشقی یا Peperomia چگونه است؟

* برای نتایج بهتر، گیاه را در فصل پاییز بارور کنید.

* قبل از کاشت آنها در گلدان، طبیعت و کیفیت خاک را محک بزنید.

* گیاه را یک بار در هفته آب دهی کنید خاک را مرطوب نگه دارید ، اما خیس نکنید.

* آبدهی زیاد مضرر است زیرا ممکن است در اثر بیماری ریشه دچار پوسیدگی شود.

* گلدان نیاز به ۶ ساعت نور خورشید در طول روز دارد.

* اطمینان حاصل کنید که گلدان یا ظرف دارای سوراخ های کافی برای گردش هوا و زهکشی در کف آن دارد.

آفت ها

اگر موارد گفته شده در شرایط نگهداری را رعایت نمایید مشکل خاصی برای گلدان زیبای شما پیش نخواهد آمد.
ولی یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای این گیاه پیش میاید فعالیت قارچ ها هست و در اغلب موارد به دلیل رطوبت بالا و آبیاری زیاد به وجود می آید.

در چنین شرایطی بهتر است که از سموم قارچ کش استفاده نمایید.

آیا گیاه پپرومیا گیاه سمی هست؟

یکی از دلایلی که خیلی افراد این گیاه آپارتمانی را برای منزلشان انتخاب می کنند این است که این گیاه اصلاً سمی نیست و هیچ آسیبی به حیوانات خانگی شما وارد نمی کند.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt