پتوس

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

پتوس یا پوتوس (Pothos)، گیاهی رونده خانگی که بومی جزایر سلیمان از خانواده گل شیپوریان است.

پتوس، گیاهی است که به‌راحتی رشد می‌کند‌. و تکثیر می‌شود و با همین ویژگی هم بسیار معروف و محبوب است.

پتوس از بهترین گیاهان آپارتمانی است که نگهداری آن در منزل به خصوص برای افراد مبتدی در زمینه گل و گیاه بسیار آسان است. و در هر شرایطی رشد کرده و سالم می‌ماند.

علاوه بر مقاومت بالا و زیبایی ظاهری، نگهداری پتوس بسیار آسان است. و از زمان های قدیم تا به حال پرطرفدارترین گیاه از نظر فنگ شویی بوده است. و نقش عمده ای در اکسیژن سازی و پاکسازی هوا از سموم و انرژی های منفی ایجاد می‌کند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق گیاه هستید. اما گل و گیاه موجود در خانه شما، پس از مدتی خراب می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم (پتوس) را امتحان کنید.

گیاه پتوس انواع مختلفی دارد که در شکل ظاهری برگها و رنگ آنها با یکدیگر متمایزند.

ممکن است گل پتوس به دلیل شباهت برگها با گیاه فیلودندرون اشتباه گرفته شود. اما برگها در گیاه فیلودندرون نوک تیز و کاملا قلبی شکل هستند. و با برگهای کشیده‌ی پوتوس متفاوتند.

در ادامه با گونه های متنوع و جذاب پتوس آشنا می‌شویم :

۱. پتوس سبز ( Jade Pothos )
این گیاه سبز دارای برگهای قلبی شکل به رنگ سبز تیره است و از ساده ترین و پرطرفدار ترین نوع پوتوس است که نسبت به گونه های دیگر سازگاری بیشتری دارد. قابیلت رشد در نور کم از جمله ویژگی های این گیاه است.

 


۲. پتوس نئون ( Neon Potho)

پتوس نئون با برگهای سبز نئونی به زیبایی می‌درخشد و در عین سادگی دارای ظاهری خاص و متفاوت است. این گیاه می‌تواند مانند پتوس سبز در محیط های با نور کم مانند ابنکها، ادارت و … رشد خوبی داشته باشد.

 


۳. پتوس سفید یا ارتشی
پتوس ارتشی دارای برگهایی کوچکتر از گونه های دیگر است و سازگاری کمتری دارد.

 


۴. پتوس مرمری ( Marble Queen Pothos )
پتوس مرمری دارای برگهایی شبیه به پوتوس سبز در رنگ بندی بسیار زیبای سبز و سفید است و همانند مرمر کمیاب و گرانبهاست. این گیاه برای داشتن برگهایی با طیف رنگی زیبا به نور بیشتری نیاز دارد.

 

۵. پتوس ابلق ( Golden Pothos )
پتوس سبز دارای برگهای سبز، زرد و طلایی است و سازگاری بالایی دارد.

 


۶. پتوس نقره ای
پوتوس نقره ای با برگهای خاص و منحصر به فرد سبز و خاکستری، سازگاری بالایی نسبت به نور کم و آبیاری کم دارد و از گونه های مقاوم و کمیاب  محسوب می‌شود.

شرایط نگهداری پتوس :

نور :
گیاه پوتوس نیازمند نور کم است و حتی در سایه نیز رشد خوبی دارد.
نوع ابلق آن به نور بیشتری احتیاج دارد. و در صورتی که نور کافی نباشد حالت ابلقش را از دست میدهد.
این نوع از پتوس طیف وسیعی از نور را تحمل میکند. اما در محیط پرنور رشد و شادابی بیشتری دارد.(محیط پرنور به معنی نور مستقیم افتاب نیست).
نور مستقیم و ملایم در فصول سرد مشکلی ایجاد نمیکند. اما در فصول گرم ممکن است باعث ایجاد سوختگی در برگ ها بشود.

دما :
اگر منطقه سکونت شما دارای آب و هوای معتدل است، می‌توانید ایگ گیاه را در فضای آزاد نیز نگهداری کنید. و از آن به عنوان یک عنصر پوششی در فضای سبز استفاده کنید.

اما در فضای آپارتمان بهترین دما برای رشد این گیاه دمای ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است. زمستان های سرد برای پتوس فضای باز مضر است. و در دماهای پایین تر امکان از دست رفتن پوتوس وجود دارد. در صورت مشاهده سیاه شدن برگ ها بهتر است گیاه را به جای گرمتری انتقال دهید.

آبیاری :
آبیاری مهمترین قسمت نگه داری این گیاه است، اگر بتوانید به درستی زمان ابیاری را تشخیص دهید مشکلی برای گیاهتان پیش نمی آید، در طی فصل رشد به آب بیشتری احتیاج دارد. اما در کل اجازه بدهید سطح خاک خشک شود و بعد آبیاری کنید.(حتی ممکنه در فصل سرد این اتفاق هر ده روز یک بار بیافته). هیچ وقت برای آبیاری گیاهتون زمان تعیین نکنید(مثلا هفته ای دوبار یا…).
گیاه پوتوس خاک همیشه خشک و یا مرطوب را دوست ندارد. و با آبیاری منظم از خشکی کشیدن گیاه که سبب قهوه ای و خشک شدن لبه برگها می‌شود، جلوگیری کنید. همچنین اجازه ندهید خاک پتوس حالت باتلاقی پیدا کند‌‌. چرا که در این زمان رشد گیاه متوقف می‌شود و خطر پوسیدگی آن وجود دارد.

رطوبت :
برای تامین رطوبت گیاه پوتوس بهتر است یک ظرف آب کنار گلدان قرار دهید. این روش رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین می‌کند. یکی دیگر از راههای تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان، غبار پاشی است، غبار پاشی به این صورت است که ۲ – ۳ روز در میان باید برگ های گیاه را با اسپری آب غبارپاشی کنید.

کود دهی :

گیاهان آپارتمانی نیاز به کوددهی دارند. زیرا پس از مدتی موادمغذی خاک از بین می‌رود.

بهترین زمان برای کوددهی این گیاه از ابتدای فروردین تا آخر آبان است .و کود مناسب این گیاه (کود مخصوص پتوس یا کود مخصوص گیاهان آپارتمانی) است که بهتر است هر دو هفته یکبار این کار انجام شود.

خاک پتوس :

بستری با خاک غنی و سبک احتیاج داره مثل ترکیب خاک باغچه+پیت ماس+پرلیت.
برای اینکه گیاهتان پر پشت شود و برگ های درشت تری داشته باشد اولا باید خاکش غنی باشد. دوما برای تقویت از کودهای مخصوص گیاهان زینتی هر۲-۳هفته یک بار در فصل رشد استفاده کنید، در پاییز و زمستان کوددهی رو کاهش بدید.
در ضمن برای اینکه گلدانتان پرپشت باشد چند قلمه را در یک گلدان بکارید.

تعویض گلدان :
گل پیتوس گلدان کوچک را دوست دارد. بنابراین زمانی اقدام به تعویض گلدان کنید که ریشه از گلدان بیرون زده باشد. این امر را از طریق زهکش بررسی کنید. و درصورت مشاهده ی بیرون زدن ریشه ها از زهکش گلدان و یا بیحال بودن برگ ها با وجود مناسب بودن همه ی شرایط، زمان تعویض گلدان است.

هشدار :

پوتوس در لیست گیاهان سمی برای کودکان و حیوانات خانگی قرار می‌گیرد. و در صورت جویده شدن برگ آن ممکن است سبب بروز بیماری در آنها شود. و باید این گیاه را دور از دسترس بچه ها و حیوان خانگی خود قرار دهید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt