شبدر زینتی (اگزالیس)

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

شبدر زینتی گیاهی چندساله و متراکم بوده که ارتفاعی بین ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر و گستردگی بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر دارد . این گیاه سرعت رشدی متوسط دارد . وبین ۵ تا ۱۰ سال عمر میکند.این گیاه کوچک و ظریف دارای ساقه ای نازک میباشد.برگها بنفش رنگ، سه گوش و به صورت ۳ تایی میباشند.( برگها ظاهری پروانه شکل داشته و بسیار زیبا میباشند.)

شاخ و برگ گیاه در طول روز باز و بسته میشوند.این گیاه دارای گلهایی کوچک به رنگهای سفید، صورتی و یا بنفش میباشند .گلها معطر بوده و فصل شکوفایی آنها اواخر بهار و اوایل تابستان است.

برگ های گل اگزالیس در شب بسته می شود و در باز می شوند. این حرکت های آن و شباهت ظاهری برگ ها به پروانه، باعث شده تا عنوان گل پروانه ای را به آن بدهند. به این حرکات گیاهان فتوناستیک می گویند.

خاک، گلدان و تغذیه :

خاک مناسب برای این گیاه باید غنی باشد، ترکیب خاک‌هایی همچون خاک‌برگ، خاک باغچه و یا ترکیب پیت ماوس و پرولیت بسیار برای گیاه مناسب است. هر دو سال یک‌بار در فصل زمستان که گیاه در خواب است باید گلدان را تعویض کنید؛ در زمستان زمانی که گیاه را کف بر کردید لازم است تا دو هفته بعد گلدان را تعویض کنید. این گیاه به دلیل داشتن برگ‌هایی به رنگ قرمز نیاز به تغذیه قوی نیز دارد، ازاین‌رو بهتر است تا گیاه را هر دو هفته یک‌بار توسط کودهای مختص به آن تغذیه کنید.

رطوبت و آبیاری :

سعی کنید برای این گیاه رطوبت کافی را ایجاد کنید. برای این منظور می‌توانید هم آن را در کنار گیاهان دیگر نگهداری کنید . و یا ظرفی پر از آب در قسمت زیرین و زیرگلدانی قرار دهید تا رطوبت موردنیاز تأمین شود. این گیاه دارای پیاز است و اگر آبیاری زیادی انجام دهید پیاز آن خواهد سوخت. بنابراین بهتر است این گیاه را هفته‌ای یک‌بار آبیاری کنید. به‌عبارت‌دیگر بهتر است تا بین هر دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.

دما:
بهترین دما برای این گیاه مابین ۱۶ تا ۲۴ درجه است. در غیر این صورت رنگ آن سبز خواهد شد.

نور :

این گیاه نیز همانند دیگر گیاهانی که دارای برگ‌های رنگی هستند نیازمند نور زیاد و هوای خنک است.  تا رنگ برگ‌های آن حفظ شود. در غیر این صورت رنگ‌ها به‌سوی سبز تغییر می‌کنند.

تکثیر:

برای کاشت شبدر زینتی ابتدا خاکی را انتخاب می کنیم که دارای مواد غذایی باشد. سپس پیازچه های تهیه شده را داخل خاک گلدان قرار داده و سپس پیازچه ها را با لایه ای نازک از خاک می پوشانیم. گلدان را در یک سینی بزرگ قرار می دهیم . و بهتر است سینی مرطوب و خیس باشد.

 

گردآوری: مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt