آگلونما

 در چیدمان, خانه داری, سبک چیدمان, گل و گیاه

آگلونما یک گیاه بسیار مقاوم از جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب آسیا است.

این گل زیبا از خانواده آراسته (گل شیپوریان) می‌باشد و دارای رنگ‌های مختلف و واریته های متنوع است.

این گل یکی از گل‌های مناسب برای خانه‌های آپارتمانی و ادارات و مکان‌هایی کم نور است. که نیازی به نور مستقیم آفتاب ندارد. و یکی از گیاهان مقاوم و کم توقع است که نگهداری آن بسیار آسان است.

شرایط نگهداری گیاه آگلونما

نور:

نور زیاد برای این گل مناسب نیست. و باعث افتادگی برگ‌ها می‌شود. قسمت‌های شمالی ساختمان بهترین نیاز نوری این گیاه را تأمین می‌کنند. اگر نور گیاه خیلی کم باشد. برگ‌های آن خیلی کشیده و باریک می‌شود. و باید گیاه را جا به جا کرده و به جایی منتقل کنید که نور بیشتری را برای گیاه تأمین کند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم به نیم سایه مقاوم است.

دما:

این گیاه بومی مناطق گرمسیری است. و قادر به تحمل دماهای پایین نبوده و در دمای کمتر از ۱۰ درجه آسیب می بیند. و تحمل هوای سرد را ندارد. همچنین در دمای بیشتر از ۳۰ درجه و هوای خشک نیز دارای پیچیدگی و خشکی برگ می شود. بهتر است در فصل های گرم هر روز این گیاه را غبار پاشی کنید. تا ۲۴ درجه سانتی گراد بهترین دما برای رشد این گیاه است. در زمستان که رشد گیاه کندتر می شود. باید آب آن را تقلیل داد و از نگهداری گیاه در نزدیکی شوفاژ یا بخاری خودداری نمود.

خاک:

خاک آگلونمای شما باید بتواند کمی آب را نگه دارد. تا به اندازه‌ی کافی نسبتا مرطوب بماند. اما، این گیاه باید به راحتی بتواند آب اضافی را سریعا تخلیه کند. تا از خطر آسیب دیدن ریشه‌ها در امان بماند.

یک خاک گلدان دارای کود گیهای با (خاک) پرلیت اضافی توصیه می‌شود. اما می‌توانید به مخلوط کردن آمیزه‌ای از ارکیده و پوست درخت نیز فکر کنید. خود خاک باید به اندازه‌ی معقولی غنی از نیتروژن باشد. اما بهتر است شل باشد و به صورت فشرده در نیامده باشد.به پرورش دهندگان آگلونما خاک نسبتا اسیدی با pH ۵.۶-۶.۵ توصیه می‌شود.

کود:

در کمال تعجب اینکه به زیاده از حد به آگلونما کود بدهید خیلی راحت اتفاق می‌افتد. در حالی که این گیاه واقعا به کمی نیتروژن برای برگ‌زایی و رشد نیاز دارد. اما کود رسوبات نمک فراوانی در خود دارد که می‌تواند در خاک روی هم انباشته شود.

من به شخصه استفاده از یک کود خانگی مایع متعادل نیمه قوی را یک بار در ماه آن هم در فصول بهار و تابستان توصیه می‌کنم. در پاییز می‌توانید این فرایند را کندتر کنید. و به هر دو ماه یک بار کاهش دهید اما در زمستان باید از کوددهی اجتناب کنید.

آفات:

رایج ترین آفات گیاهان شپشک های آردی هستند. که خود را به برگهای چرمی متصل می کنند. شیره گیاه را از درون آنها می مکند و باعث آسیب به گیاه می شوند.

بیماری های آگلونما:

کنه های عنکبوتی و شته ها کمتر رایج هستند. اما ممکن است گیاه را آلوده کنند. این موجودات نیز دوست دارند شیره گیاه را مصرف کنند. و خود را به زیر برگ و ساقه بچسبانند.

همه موارد فوق را می توان با سم پاشی از بین برد!

 

نکته:
گل آپارتمانی آگلونما، فواید بسیاری برای سلامتی دارد و طبق تحقیقات ناسا در لیست گیاهان تصفیه کننده هوا جای می‌گیرد. این گیاه زیبا آلودگی ها و مواد شیمیایی موجود در هوا را جذب کرده و به جای آن اکسیژن تولید می کند.

توصیه ها :
توصیه میشود هر ماه یک الی سه روز برگ ها را به سمت بالا در روزنامه بپیچید تا برگ ها حالت خود را حفظ کنند.
هر جوانه ای که در بهار از خاک خارج شده و دارای تعدادی ریشه است. میتواند گیاه جدیدی را در گلدان دیگر برای شما به ارمغان بیاورد.
غبار پاشی با اسپری در تابستان در شاداب تر کردن گیاه موثر میباشد. این عمل را در مقابل آفتاب انجام ندهید.چراکه منجر به ایجاد لکه های سوختگی بر روی برگ های گیاه می شود.

انواع آگلونما:

۱) آگلونما مودستوم:
این گونه به عنوان یکی از ۱۰ گونه برتر گیاهان تصفیه کننده هوا توسط ناسا لقب گرفته است.

۲) آگلونما «کاتالاس» یا قمه ای:
نام این نوع آگلونما از برگ های بلند و رگه دار آن گرفته شده است، زیرا تقریبا شبیه به خنجر هستند و به خاطر ظاهر خنجر مانندی که دارند، به گیاه قمه ای نیز معروف هستند.

۳) آگلونمای «سیلورکویین» :
سیلور کویین احتمالا گسترده ترین و رایج ترین گونه رویشی در جهان است.

 

گردآوری :صبا طاهری

 

Maahkhatoon

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt