گل همیشه بهار

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل همیشه بهار بومی مدیترانه است ولی در ایران در نقاط مختلف کشور به عنوان یک گل زینتی کاشته می شود. نام علمی این گل Pot marigold و نام انگلیسی آن Calendula officinalis است.

همان طور که از نام گل همیشه بهار برمی آید، این گیاه همیشه گل دارد. همیشه بهار در برابر سرما مقاومت بی نظیری از خود نشان می دهد.  در حالی که به گرما حساس است. به گونه ای که در تابستان شاهد خزان این گیاه هستید.

این گل از گیاهان معروف در مناطق شمال آمریکا و اروپا‌ست که استفاده دارویی نیز از آن می شود. این گل زینتی و زیبا برای کاشت در مناطق گرمسیر و سردسیر گزینه ایده آلی به حساب می آید.

تاریخچه:

در زمان رونسانس، از این گل در آشپزی و تهیه غذاهای مختلف استفاده می‌شده است. طبق یک افسانه قدیمی، همیشه بهار گلی است که خورشید بزرگ به زمین هدیه داده است.

 

شرایط نگهداری گل همیشه بهار:

دما: 

به سرما مقاوم بوده و در هوای سرد بهترین رشد را دارد. دمای مناسب برای آن ۱۰ درجه ساانتی گراد است. در انواع پاکوتاه گلدانی، دمای ۲۱ درجه در روزو ۱۶ –۱۷ درجه سانتی گراد در شب مناسب است. این گل گیاه خوبی برای تابستان است ولی باید در سایه کاشته شود تا کیفیت، طول ساقه و اندازه گل افزایش یابد.

آبیاری:

پس از استقرار و رشد گیاهان ، فقط در صورت خشک شدن خاک آن را آبیاری کنید. اگر مطمئن نیستید نوک انگشت خود را در خاک فرو کنید، اگر احساس خشکی کردید زمان آبیاری است.
اگر از شیر آب برای آبیاری گیاهان خود استفاده می کنید مراقب باشید، برخی افراد معتقدند که این آب به طور خاص می تواند به گیاهان جوان آسیب برساند.آب باران جمع آوری شده بهترین راه حل است.

کود:

اواسط تابستان کمی کود به گل بدهید. اما در کل این گیاه نیاز چندانی به کود ندارد ولی به غنی سازی خاک، رشد و گل دهی گل شما کمک بسزایی میکنند. گلهای پژمرده و قدیمی را برای تشویق و شکوفایی گل های جدید هرس کنید.

 

نور:

نور کم به گل آسیب میرساند باعث عدم گلدهی میشود. نور زیاد هم باعث سوختگی برگهایش میشود.
نور غیر مستقیم آفتاب مناسب است.

 

خواص دارویی گل همیشه بهار:

دمنوش گل همیشه بهار نفخ معده و روده را از بین می‌برد، همچنین ورم و التهاب معده را نیز درمان می‌کند

برای رفع اضطراب و خستگی مقداری روغن گل همیشه بهار را به آب حمام اضافه کنید.

دمنوش گل برای کاهش فشار خون مناسب است. مصرف این گیاه همچنین تعریق بدن را افزایش می‌دهد.

دمنوش، دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی باکتریال است.

دمنوش را می‌توانید برای تسکین گلودرد و التهابات دهانی، قرقره کنید.

برای تنظیم دوره قاعدگی مفید است.

 

آفات و بیماریها:

مهمترین آفت گیاه شته و کپک است که میتوانید آن را با حشره کش باغبانی و محلولهای قارچ کش برطرف کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt