چاقوهای ضروری آشپزخانه

 در از سیر تا پیاز, خانه داری

ده‌ها نوع چاقوی آشپزخانه وجود دارد، اما احتمالا تنها به چند تا از آن‌ها در آشپزخانه نیاز دارید.

۹۹درصد از کارهای آماده‌سازی غذا را تنها با یک یا دو چاقوی همه‌منظوره می‌توان انجام داد.

با این حال، داشتن چاقوهای خاص برای کارهای تخصصی آشپزی که به صورت مکرر انجام می‌دهید، ارزشی باورنکردنی دارد.

۱. چاقوی سرآشپز یا Chef’s Knife

اگر می‌خواهید فقط یک چاقوی آشپزخانه تهیه کنید، پیشنهاد ما چاقوی سرآشپز است. هیچ ابزار آشپزخانه‌ای به اندازه‌ی چاقوی سرآشپز نماد آشپزخانه حرفه‌ای نیست. چاقوی سرآشپز که به عنوان چاقوی آشپزی یا چاقوی فرانسوی نیز شناخته می‌شود، همه‌کاره‌ترین کارد آشپزخانه است.

این چاقو برای همه چیز، از خرد کردن استخوان مرغ گرفته تا جدا کردن قطعات بزرگ گوشت گاو، خرد کردن سبزیجات یا برش زدن آن‌ها مناسب است. طول این چاقوهای پهن و سنگین ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر است. چاقویی با تیغه‌ی ۲۰ سانتی‌متری بهترین قابلیت استفاده و کاربرد را دارد.

۲. چاقوی پوست‌کن (Paring Knife)

چاقوی پوست‌کن برای کارهای کوچک، ظریف و پیچیده ساخته شده است. طول این چاقوها تا ۱۰ سانتی‌متر است. این چاقوها سبک وزن، بسیار قابل مانور و فوق‌العاده مقرون‌به‌صرفه هستند. این چاقو یک همراه عالی برای چاقوی سرآشپز است زیرا تیغه‌ی کوتاه‌تر برای کارهای جزئی خطرناک به نظر نمی‌رسد.

با این چاقو می‌توانید به راحتی پوست میوه‌ها را بکنید یا دانه‌های یک فلفل تند را جدا کنید. این چاقو همچنین وقتی مفید خواهد بود که نخواسته باشید از تخته برش استفاده کنید. مثلا وقتی که قرار است چند تکه میوه برای روی سالاد ببرید.

 

۳. چاقوی آشپزخانه همه‌کاره (Utility Knife)

چاقوی همه‌کاره، همه‌ی کارها را انجام می‌دهد ولی در هیچ کاری بهترین نیست. این چاقوها فاقد قدرت برش چاقوی بزرگ‌تر و سنگین‌تر سرآشپز هستند و نمی‌توانند وظایف را به ظرافت یک چاقوی پوست‌کن انجام دهند.

اگر مینیمالیست هستید، ممکن است از اندازه، شکل و ساختار یک چاقوی همه‌کاره خوشتان بیاید. آن‌ها تیغه‌های بسیار خوبی دارند که قیمتشان به طور قابل توجهی کمتر از چاقوی سرآشپز است. اکثر گزینه‌ها بین ۱۰ تا ۱۷ سانتی‌متر اندازه دارند. پیشنهاد ما یک چاقوی ۱۵ سانتی از این نوع است.

۴. چاقوی نان (Bread Knife)

همان‌طور که احتمالاً حدس زدید، چاقوی نان طوری طراحی شده است که نان را کاملاً برش می‌دهد. لبه دندانه‌دار آن اجازه می‌دهد به نان برش‌هایی بزنید که به بافت و شکل نان هیچ آسیبی وارد نشود.

زمانی متوجه عالی بودن چاقو نان می‌شوید که بدون استفاده از کوچک‌ترین فشار و تلاش خاص بتوانید به‌راحتی نان را برش دهید. ساختار این چاقو گونه‌ای است که برای نان‌های نرم و تازه کارایی بالایی دارد.

از چاقوهای نان نیز می‌توان برای برش دادن کیک‌هایی با بافت نرم و پف‌دار استفاده کرد. زیرا می‌توانند بدون کوبیدن هوا از اسفنج یا آسیب رساندن به شکل کلی آن‌ها را برش دهند. اگر در آشپزخانه خود سطح کیک ندارید، می‌توان از چاقوی نان نیز برای صاف کردن کیک‌های اسفنجی خود بعد از پخت استفاده کرد.

۵. چاقوی کیلور (چاقوی قصابی)

چاقوهای کیلور، چاقوهای تیز و سنگینی هستند که برای بریدن استخوان‌ها استفاده می‌شوند. این چاقو‌ها استفاده زیادی در آشپز خانه‌های خانگی ندارند. درصورتی‌که در بسیاری از رستوران‌ها، سرآشپز برای کنترل تکه‌های گوشت و خردکردن گوشت از آن استفاده می‌کنند.

چاقو‌های کیلور که چاقوی قصابی نیز نامیده می‌شوند دارای تیغه‌ای مستطیلی شکل هستند. آن‌ها بسته به کاربرد مورد نظرشان در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند.

این چاقوها یکی از وسیع‌ترین و سنگین‌ترین چاقوها هستند. گاهی اوقات دارای سوراخی در نزدیکی ستون فقرات تیغه هستند تا زمانی که استفاده نمی‌شوند بتوان آن‌ها را آویزان کرد.

۶. چاقوی فیله (Filet Knife)

چاقوهای فیله ابزار انتخابی برای تهیه‌ی برش ماهی هستند. آن‌ها دارای تیغه‌های بلند، نازک و انعطاف‌پذیر هستند و معمولاً ۱۵ تا ۳۰ سانت طول دارند. این طرح چاقو به راحتی می‌تواند زیر پوست ماهی بلغزد و آن را خیلی تمیز از گوشت جدا کند.

تیغه‌ی نوک تیز یک چاقوی فیله به یک منحنی مشخص در بدنه تبدیل می‌شود. این خصوصیت اجازه می‌دهد تا به راحتی وارد پوست ماهی شود و در طول گوشت برش‌های صافی داشته باشد. استیل، فلز انتخابی برای چاقوهای فیله است. این جنس در برابر خوردگی مقاومت دارد. این امر به ویژه با توجه به محیط‌های مرطوبی که این چاقوها در آن استفاده می‌شوند مهم است.

 

چاقوهای ضروری آشپزخانه

۷. مزالونا (Mezzaluna)

چاقوی ویژه ایتالیایی مزالونا به معنی نیمه‌ی ماه، به دلیل شکل منحنی تیغه آن نام‌گذاری شده است. مزالونا به جای برش دادن و خرد کردن در یک جهت، به جلو و عقب روی مواد شما حرکت می‌کند و با کمترین زحمت همه چیز را خرد می‌کند. مزالونا احتمالا به دلیل استفاده از حجم باورنکردنی سبزی و سیر خرد شده اختراع شده است که در آشپزی ایتالیایی وجود دارد. اگر عاشق درست کردن پاستا، پستو و سس‌های تازه هستید، این تیغه می‌تواند زمان آماده‌سازی شما را هنگام خرد کردن تمام سبزی‌ها و سیرتان به طور جدی کاهش دهد. یک مزالونای بزرگ‌تر ابزار مناسبی برای برش سریع پیتزاست. شما می‌توانید این چاقو را در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف پیدا کنید.

۸. چاقوی ناکیری (Nakiri)

چاقوی ناکیری را معمولاً به نام چاقوی سبزی‌های ژاپنی می‌شناسند. شکل این چاقو مانند چاقو حکاکی گوشت اما در ابعاد کوچک‌تری است. همچنین از لحاظ ظاهری، شکلی پهن و مستطیل شکل دارد و دارای یک لبه بسیار تیز و برنده است.

چاقو‌های ناکیری، ابزار عالی برای خردکردن سبزی‌ها هستند. تیغه آن به صورتی طراحی شده که می‌توانیم برای برش سبزی بدون جهش دادن چاقو به سمت عقب و جلو، به‌صورت مستقیم به تخته فقط آن را بالا پایین کنیم.

این باعث می‌شود چاقوهای ناکیری به یکی از بهترین ابزارها برای سبزی‌های بزرگ‌تر تبدیل شود. این چاقو اغلب برای سبزیجاتی که به‌سختی خرد می‌شوند بسیار مفید است. مانند سیب‌زمینی شیرین یا کدوحلوایی.

چگونه عمر چاقو‌های خود را بیشتر کنیم؟

یک چاقوی تیز بسیار ایمن‌تر و مؤثرتر از چاقوی کند است. بنابراین، هنگامی که چاقو‌های مناسب خود را پیدا کردید، باید آن‌ها را مرتباً تیز کنید. این کار موجب می‌شود که چاقو‌ها تا حد امکان کارآمدتر کار کنند.

برای تیز کردن چاقوی خود بهتر از دستگاه‌های چاقو تیزکن مناسب استفاده کنید. چاقو تیزکنی که به لبهٔ چاقو آسیب وارد نکند، بلکه موجب تیز شدن و کارایی بهتر آن شود. این کار سبب افزایش عمر چاقوی شما می‌شود و برش و ایمنی چاقو‌ها را بالاتر می‌برد.

چاقوهای ضروری آشپزخانه

 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake

اگر به بخش سیر تا پیاز علاقه مندید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

راهنمای قالب مناسب برای پخت کیک

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt