پیشگیری از بروز قارچ در گیاهان

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

در نگهداری گیاهان آپارتمانی شایع ترین مشکل قارچی شدن گیاهان است، شاید برای شما هم چنین سوالاتی پیش آمده باشد: چرا گیاهان قارچی می شوند؟ چگونه قارچ گیاهان را از بین ببریم؟

برای داشتن یک گیاه سالم با عمر کافی باید شرایط و نکاتی را بیاموزیم با رعایت این ملزمات بسیاری از خطرهایی که ممکن است برای گیاه اتفاق بیفتد دفع می‌شود اما با وجود رعایت تمام اقدامات پیشگیری کننده و یا گاهی به دلیل عدم رعایت این دستورات، شاهد بروز بیماری در گیاهانمان هستیم یکی از مهم ترین انواع بیماری های گیاهی «قارچ ها» هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

قارچی شدن گیاهان چه عواقبی را به دنبال دارد؟

قارچ ها باعث ایجاد بیماری های خطرناکی در گیاهان می شوند، اگر به موقع به داد گیاه و یا درخت آلوده به قارچ نرسید، در مدت کوتاهی شاهد از بین رفتن آنها خواهید بود. بیماری‌های گیاهی که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شوند منجر به کاهش کمی و کیفی محصولات، بروز علائمی ناخوشایند روی گیاه، تأثیرات منفی در گل‌ها و میوه‌ها و در نهایت مرگ گیاه می‌شوند.

راهکارهای پیشگیری از بروز قارچ در گیاهان:

ایجاد زهکشی مناسب در خاک و گلدان

به زهکشی گلدان و خاک توجه کنید. در نظر داشته باشید که زهکشی خاک و گلدان دو روش جدا از یکدیگر دارند. برای زهکشی خاک لازم است خاک گلدان را با موادی همچون ماسه یا شن، پرلیت، برگ، پوست برنج و لیکا ترکیب نمایید. در این‌صورت در میان خاک، فضایی برای تنفس بیشتر ریشه و عبور آب اضافی به وجود می‌آید.

برای زهکشی مناسب گلدان باید توجه کنید که انتهای گلدان دارای چند محفظه کوچک باشد. اگر گلدانی خریداری کردید که محفظه زهکشی در آن تعبیه نشده باشد، بهتر است این کار را شخصا انجام دهید.

سطح خاک گلدان را نپوشانید. 

پوشاندن سطح خاک با ابزاری مثل ماسه های رنگی یا خزه باعث ایجاد محیطی مناسب و مرطوب برای رشد انواع باکتری ها و قارچ ها می‌شود، لذا هموراه سطح خاک را خالی بگذارید. بسیاری از گلفروشی ها برای زیبا شدن گلدان سطح خاک را می پوشانند حتما بعد از انتقال به منزل، این قبیل اشیا را از سطح خاک بردارید.

پوشاندن اطراف گلدان با کاغذ های رنگی به جهت زیبا شدن گلدان نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، خیس شدن کاغد هنگام آبیاری خطر آلوده شدن گیاه را تقویت می نماید.

میزان کوددهی و تغذیه گیاهتان را جدی بگیرید. 

گیاهان آپارتمانی و حتی درختان برای رشد کامل نیازمند مکمل هایی هستند، این مکمل ها بصورت انواع کودهای جامد، مایع و طبیعی و شیمیایی به گیاهان داده می‌شود. تغذیه نشدن گیاه موجب ضعیف شدن آن می‌گردد و این عامل باعث مستعد شدن گیاه به انواع بیماری ها می‌گردد.

زردی برگ ها، کاهش رشد، کم حجم شدن گیاه، کاهش گلدهی، کاهش میوه، کاهش کیفیت و کمیت محصولات، ریزش برگ ها و خیلی عوامل دیگر به دلیل تغذیه نشدن گیاه است.

رعایت نکات بهداشتی و تمیز کردن اطراف گیاه

_خالی کردن آب جمع شده در زیر گلدانی بعد از هر بار آبیاری

_هرس کردن با ابزاری تمیز و استریل و جداگانه برای هر گیاه

_جمع کردن برگ های ریخته شده اطراف گلدان

_چیدن قسمت های آسیب دیده از گیاه

_آبیاری با آب تمیز، نیز از دیگر عواملی است که در پیشگیری از قارچی شدن گیاه بسیار موثر است.

_تمیز کردن هفتگی سطح برگ ها موجب می‌شود تا اگر عامل مزاحمی روی آنها مستقر شده قبل از نفوذ در بافت گیاه و آلوده کردن آن به راحتی پاکسازی شود.

تامین نور کافی برای گیاه

نور منبعی غنی و مهم برای تغذیه گیاهان است. گیاهانی که از نور کافی برخوردار نیستند، نه تنها رشد کافی نخواهند داشت، بلکه مستعد آفت قارچ گیاهان آپارتمانی نیز خواهند بود. نور غیرمستقیم خورشید، بهترین نوری است که موجب رشد گیاه خواهد شد. سعی کنید گیاهان خود را در پشت پنجره‌های جنوبی قرار دهید تا بیشترین بهره را از نور ببرند.

در مقاله بعدی درباره اینکه (این قارچ ها چگونه ایجاد می‌شوند) توضیحاتی می‌دهیم پس با ماه خاتون همراه باشید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt