نان حلزونی دارچینی

 در آشپزی, خانه داری, نان و شیرینی

نان حلزونی دارچینی یا همون (رول دارچینی Cinnamon Roll) نوعی شیرینی خوشمزه است که در اصل به سوئد و مهد شیرینی‌های خوشمزه یعنی دانمارک تعلق دارد.

این شیرینی خوشمزه برای اولین بار در اوایل قرن ۲۰ وقتی که دارچین از آسیا به اروپا رسید تهیه شد.

در دانمارک به این شیرنی‌های زیبا، حلزون‌های دارچینی می‌گویند و معمولا آن را همراه با قهوه یا شیر سرو می‌کنند. این شیرینی سنتی در سوئد به اندازه‌ای محبوب است که در این کشور هر سال ۴ اکتبر را به عنوان روز رول دارچینی جشن می‌گیرند.

مواد لازم:

  • شکر ۳\۱پیمانه
  • آرد فانتزی ۵ پیمانه
  • شیر ولرم ۲ پیمانه
  • روغن مایع ۳\۱ پیمانه
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری
  • مایه خمیر ۵\۲ قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای مغز نان:

  • کره ۱۰۰ گرم
  • دارچین ۳ غذا چایخوری
  • شکر قهوه‌ای ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر سفید ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

ابتدا مایه خمیر، روغن مایع و ۳\۱ پیمانه شکر سفید را با شیر ولرم مخلوط کنید تا جایی که مایه خمیر و شکر حل شوند.

۱۰ دقیقه این ترکیب را به حال خود بگذارید تا خمیرمایه فعال شود. تولید اندکی حرارت و ایجاد حباب‌های کوچک نشان می‌دهد که خمیر مایه فعال شده است.

وقتی خمیرمایه فعال شد نمک و آرد را کم کم اضافه و مخلوط کنید تا خمیر شکل بگیرد و منسجم شود. (بسیار مهم است که آرد را یک‌ جا اضافه نکنید؛ میزان جذب رطوبت آردها باهم متفاوت است و ممکن است به همه‌ی آرد احتیاج نداشته نباشید.)

میز کار را آرد پاشی کنید و خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه روی آن ورز دهید، تا جایی که حالت کش‌دار و لطیف پیدا کند. اگر رطوبت خمیر زیاد بود و به دست شما می‌چسبید، با احتیاط و کم کم دوباره به آن آرد اضافه کنید.

خمیر ورز داده شده را داخل ظرفی که از قبل چرب کردید قرار دهید. روی ظرف را سلفون بکشید، یک دستمال تمیز بیندازید و در جای گرمی بگذارید. اجازه دهید خمیر برای مدت ۱ الی ۲ ساعت استراحت کند و حجم آن دو برابر شود.

برای آماده کردن مغز نان حلزونی دارچینی، کره‌ای را که به دمای محیط رسیده است را با دارچین، شکر سفید و شکر قهوه‌ای مخلوط کنید. اگر شکر قهوه‌ای نداشتید می‌توانید به جای آن هم از شکر سفید استفاده کنید.

بعد از این که خمیر استراحت کرد و حجم آن حدود ۲ برابر شد، ۵ دقیقه‌ی دیگر آن را ورز دهید تا حباب‌های میان آن از بین برود و پف آن گرفته شود.

خمیر را به ۲ چانه‌ی مساوی تقسیم کنید. چانه‌ی اول را باز کنی، نیمی از ترکیب دارچین و شکر را روی آن بمالید و به حالت رول بپیچید.

 

بعد از رول کردن خمیر، آن را به کمک یک نخ یا چاقو با فاصله‌های ۳ سانتی‌متری برش بزنید.

چانه‌ی دیگر خمیر را مانند چانه‌ی اول روی میز کار پهن کنید، مایه‌ی دارچین و شکر را روی آن بمالید و رول کنید. وسط آن یک برش عمودی بزنید و و دو دسته را مانند بافت به هم بپیچید.

کاغذ روغنی را کمی چرب کنید، و در کف ظرف پخت قرار دهید و شیرینی‌ها را روی آن بگذارید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و به آن ۳۰ دقیقه استراحت دهید تا نان‌ها کمی دیگر حجیم شوند و پف کند.

در این فاصله فر را روشن کنید تا کاملا گرم شود.

بعد از این که زمان استراحت دوم هم تمام شد، یک زرده تخم‌مرغ را با نصف پیمانه شیر مخلوط کنید و با قلمو به آرامی روی نان‌ها بمالید. سپس نان‌ها را در طبقه‌ی وسط فر با دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بپزید.

و در آخر بعد از پخت کامل به همراه شیر یا قهوه و یا دمنوش نوش جان کنید.  😉 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

 

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • اسکیپ روم کرج

    ممنون از سایت خوبتون حتما از آموزشتون استفاده میکنم

  • عسل حسن زاده

    ممنون از همراهیتون

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt