فردوس؛ گیاهی بوته‌ای همیشه سبز

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

فردوس گیاهی بوته‌ای، همیشه سبز با برگ‌های سبز رنگ که رگه‌هایی قرمز دارد و زیر آن ارغوانی است، همچنین شاخه‌هایی فنجانی شکل که سبز متمایل به زرد هستند.

گاهی اوقات به عنوان سینادیوم گرانتی و یا سینادیوم کامپکتوم نامیده می‌شود و نام دیگر این گیاه بوته شیر آفریقایی است.

این گیاه که اصالتا از مناطق گرمسیری تانزانیا آمده است نوعی ساکولنت است که به صورت درختچه رشد می‌کند و می‌تواند در طول سال گل بدهد.

روش نگهداری گیاه فردوس

نور مناسب:

برای این گیاه، نور یک موضوع حیاتی است. گیاه فردوس نیاز به نوری کامل ولی غیر مستقیم دارد. بهترین جا برای این گیاه نزدیک به یک پنجره جنوبی نورگیر است اما می‌توان آن را در اتاقی روشن نیز قرار داد.

برای اینکه این گیاه در سلامت کامل باشد باید نور مناسب خود را دریافت کند. نور مناسب برای این گیاه یعنی شش ساعت نور غیر مستقیم در روز.

اگر گیاه فردوس نور کافی را دریافت نکند کم برگ، بی‌رنگ و پژمرده خواهد شد.

خاک مناسب:

بهترین ترکیب خاک برای کاشت گیاه فردوس ترکیبی از خاک باغچه، ماسه دانه درشت یا پرلیت و پیت ماس است. علاوه‌بر این از ترکیب ۴۰ درصد خاک برگ، ۱۰ درصد کود دامی و ۵۰ درصد ماسه رودخانه آب شیرین نیز می‌توان برای کاشت استفاده کرد.

ترکیب خاکی که به آن اشاره شد، ترکیبی نیمه‌سبک و زه‌کش‌دار است. خاک دارای زه‌کشی بالا از خفگی ریشه‌ها و درنتیجه پوسیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. این نمونه خاک می‌تواند به‌راحتی آب را از خود عبور بدهد و از حفره ته گلدان خارج کند. به این طریق تنها رطوبت مورد نیاز گیاه را در بافت خاک باقی می‌گذارد.

آبیاری مناسب:

باتوجه به ساختار ساقه و برگ‌های گوشتی گیاه نیاز به آبیاری آن نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی کم‌تر است. گیاه فردوس می‌تواند خشکی خاک را به‌راحتی تحمل کند؛ زیرا مقداری آب در بافت ساقه و برگ‌های خود ذخیره دارد. پیشنهاد می‌کنیم که بهترین زمان آبیاری را پس از خشکی سطح خاک گلدان انجام دهید. از هر نوع آب (آب جوشیده سرد شده و آب معمولی) می‌توان برای آبیاری این گیاه استفاده کرد.

دما مناسب:

همانطور که گفته شد خاستگاه این گیاه زیبا آفریقاست و این گیاه از سرما بیزار است و سرما موجب ریزش برگهای آن می شود. بهترین بازه دمایی برای نگهداری گل فردوس یا سینادنیوم، بین ۱۶ الی ۲۹ درجه سانتیگراد است ولی تا دمای ۳۲ درجه سانتیگراد را نیز تحمل می کند در فصل تابستان با گرم شدن بیش از حد هوا می توان برگ های گیاه را غبار پاشی کرد، این کار کمک به خنک شدن گیاه می کند.

کوددهی مناسب:

گیاه فردوس تا زمانی که جوان است به فسفر بیشتری نیاز دارد تا بتواند ریشه‌های خود را تقویت کند برای همین بهتر است از کودی استفاده کنید که حاوی فسفر باشد. بهترین زمان برای کود دادن به این گیاه در اوایل فصل رشد گیاه و یا در زمان کاشت این گیاه است.

بهتر است این کوددهی را سالانه یک‌بار انجام دهید و هیچ‌گاه در زمستان یا اواخر پاییز به گیاه کود ندهید زیرا گیاه در این فصل در حال استراحت است. کوددهی موجب پر پشت شدن گل فردوس می‌شود.

آفت ها و بیماری های گیاه فردوس

لوله و جمع شدن برگ ها: آبیاری کم و تشنگی گیاه و دمای خشک و رطوبت خیلی کم محیط باعث ایجاد این مشکل است.

زرد شدنِ همراه با ریزش برگ ها: آبیاری خیلی زیاد یا آبیاری خیلی کم بوجود این مشکل را به وجود می آورد.

سوختن و قهوه‌ای شدن نوک و حواشی برگ ها: مهم ترین علت سوختن برگ ها که در اکثر گیاهان نیز مشاهده می‌شود قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب و یا آبیاری و غبارپاشی زیر تابش مستقیم می‌باشد.

سوالات متداول کاشت گل فردوس

۱- آیا گیاه فردوس سمی است؟

شیره گل فردوس یا سینادنیوم باعث ایجاد التهابات پوستی می شود و هنگام هرس کردن و یا تکثیر قلمه گیاه مراقب پاشیدن شیرابه گیاه بر روی چشم، مژه ، پلک، بینی و پوست باشید. برای این منظور حتماً از دستکش استفاده کنید.  شیرابه گل فردوس به شدت سمی است و می‌بایست این گیاه را از دسترس بچه ها و حیوانات دور نگهدارید.

۲- چرا برگ‌های گل فردوس می‌ریزد؟

این مشکل معمولاً بعد از جابجایی و یا بعد از خرید گل فردوس پیش می آید و علت آن شوک ناشی از جابه‌جایی این گیاه است. بعد از مدتی با عادت کردن گیاه به محل جدید، این مشکل رفع خواهد شد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt