شرایط نگهداری گیاه مارانتا بلک

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

مارانتا با نام علمی Maranta leuconeura که به گیاه عابد نیز شهرت دارد، از خانواده Maranthaceae است و بومی برزیل می‌باشد.

نگهداری گل مارانتا در مقایسه با برخی از گیاهان گلدانی کمی مشکل‌تر است و توجه بیشتری را می‌طلبد.

این گیاه دارای برگ‌هایی بسیار زیبا و منحصربه‌فردی است که مطمئنا نظر شما را به خود جذب خواهد کرد. شما می‌توانید این گیاه مقاوم را در گوشه‌ای از سالن پذیرایی خود قرار دهید و از زیبایی آن لذت ببرید. ما می‌خواهیم در این مقاله به بررسی نحوه نگهداری از آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

گیاه مارانتا چند نوع دارد؟

گیاه مارانتا انواع مختلفی دارد اما سه رنگ آن در بین افراد محبوبیت بیشتری دارد. یکی از آن‌ها به گیاه شاه ماهی معروف است که برگ‌هایی با رگه‌های قرمز پررنگ دارد. دیگری با نام رد خرگوش شناخته می‌شود که برگ‌های آن به رنگ سبز ساده با دو ردیف لکه‌های تیره‌تر است. در آخر نیز نوعی از این گیاه موردتوجه است که برگ‌هایی با رنگ‌ تیره و لکه‌های نقره‌ای دارد..

شرایط نگهداری گیاه مارانتا بلک

نور مناسب:

مارانتا به نور زیاد اما غیرمستقیم نیاز دارد. هرگز نباید این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد، زیرا ممکن است باعث سوختگی برگ‌هایش شود یا لکه‌هایی را بر روی آن‌ها ایجاد کند و باعث از دست رفتن رنگ برگ‌ها شود. این گیاه توانایی تحمل شرایط کم نور را دارد؛ اما در طی فصل زمستان به استراحت می‌رود و در این زمان باید در محیطی نورگیر قرار بگیرد.

خاک مناسب:

خاک مُناسب مارانتا بلک خاک اسیدی است. مقدار PH مناسب برای خاک این گیاه باید میان ۵.۵ تا ۶.۰ باشد یا ترکیبی از دو قسمت پیت ماس، یک قسمت خاک رس و یک قسمت پرلیت یا شن درشت است. همچنین استفاده از خاک گلدانی معمولی نیز می‌تواند مناسب این گیاه باشد، اما به شرط داشتن زهکشی مناسب!

اگر فکر می‌کنید زهکشی خاک مناسب نیست، در زمان تعویض خاک گلدان با افزودن پرلیت یا شن درشت به خاک می‌توانید آن را بهبود دهید. حتماً مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ‌های تخلیه آب است.

آبیاری مناسب:

هر زمان که سطح خاک گلدان خشک شد باید دوباره به گیاه آب بدهید. این گیاه به شدت نسبت به کم آبی و خشک‌سالی حساس است و اگر آبیاری آن را به مدت طولانی فراموش کنید ممکن است به‌طور کامل خشک شود و از بین برود.

آبیاری بیش از حد نیز موجب از بین رفتن آن می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها خواهد شد.

دما و رطوبت مناسب:

گیاه مارانتا از دماهای بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد استقبال می‌کند و دمای پایین‌تر از این می‌تواند به برگ‌ها آسیب بزند. این گیاه به محیطی با رطوبت بالا نیاز دارد که معمولاً در داخل خانه به‌صورت مناسب تامین نمی‌شود

استفاده از دستگاه بخور یا قرار دادن کتری آب در نزدیکی گیاه، یا ریختن سنگ‌های مرطوب در سینی زیر گلدان به نحوی که آب با گیاه تماس نداشته باشد، می‌تواند میزان رطوبت مورد نیاز را فراهم کند.

کوددهی مناسب:

برای کوددهی به گیاه مارانتا بلک، می‌توانید از اوایل بهار تا اواخر پاییز هر دو هفته یک‌بار عمل کنید. برای کوددهی، بهتر است از یک کود متوازن مانند ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید و آن را دوبرابر دستور محصول با آب رقیق کرده و به گیاه بدهید.

حتماً توجه داشته باشید که میزان کوددهی نه بسیار کم باشد که باعث رشد ناپایدار گیاه شود و نه بیش از حد که به ریشه‌ها آسیب برسد یا باعث تغییر رنگ برگ‌ها شود.

مشکلات، بیماری‌ها و آفات مارانتا:

گیاه مارانتا بلک مانند هر گل و گیاه دیگری احتمال دارد در معرض بیماری یا آفت قرار بگیرد.

لکه‌های قهوه‌ای برگ مارانتا

لَکه‌های قهوه‌ای، از رایج‌ترین بیماری‌هایی هستند که می‌توانند گیاه مارانتا بلک را تحت تأثیر قرار دهند. اگر این بیماری سریع درمان نشود، ممکن است باعث مرگ گیاه شود. علت اصلی این بیماری آب‌دهی بیش از حد است و با تنظیم میزان آب‌دهی، می‌توانید این مشکل را کنترل کنید.

زرد شدن برگ‌های مارانتا

زَرد شدن برگ‌ها نیز یک مشکل دیگر است که در نگهداری از مارانتا بلک ممکن است رخ دهد. این مشکل معمولاً ناشی از شرایط نامناسب نگهداری، عفونت‌های قارچی یا ویروسی است. اغلب دلیل زرد شدن برگ‌ها قابل کنترل است، مانند تغییر مکان قرارگیری گیاه یا میزان کوددهی. با این حال، گاهی نیاز به اقدامات جدی‌تر نیز ممکن است وجود داشته باشد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt