ساکولنت غوره ای

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل غوره ای گیاهی چند ساله، خزنده و همیشه سبز با نام علمی ” Senecio rowleyanus ” و از خانواده ” Asteraceae ” می‌باشد. گل غوره ای یک گیاه آب‌دار است و ساقه‌های نازک و بلند آن می‌تواند تا ۲ متر (یا بیشتر) رشد کند.

برگ‌های گل غوره ای مانند دانه‌های تسبیح، آب‌دار، گوشتی و بیضی شکل هستند و نوک تیزی دارند. روی تمام برگ‌های گل غوره ای خطی پررنگ وجود دارد که همین خط به دریافت و جذب نور بیشتر و انجام عمل فتوسنتز کمک فراوانی می‌کند. گل غوره‌ای بومی جنوب آفریقا و مناطق نیمه گرمسیری است و برای آویزان کردن در سبدهای آویز یا قرار گرفتن در گلدان بسیار ایده آل است.

گل غوره ای در ایران با نام‌هایی مانند کاکتوس دانه تسبیحی و کاکتوس رشته مرواریدی هم شناخته شده است.

روش نگهداری ساکولنت غوره ای

روش نگهداری ساکولنت غوره ای آسان است و اکنون به آن میپردازیم:

نور مناسب:

گل غوره ای به نور غیرمستقیم و بسیار زیاد به میزان حداقل ۴ ساعت در روز نیازمند است. اما می‌تواند در سایه روشن هم به خوبی رشد کند. دقت کنید که این گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید دچار آسیب دیدگی می‌شود. بهتر است گلدانش را پشت پنجره رو به جنوب یا غرب قرار داد.

اگر قادر به پیدا کردن چنین جایی نیستید، می توانید آن ها را زیر نور فلورسنت قرار دهید که در طول فصل رشد، حدود ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور مصنوعی در هر روز کافی است.

دما مناسب:

در مورد دمای نگهداری گل غوره ای باید دقت کنید. در بهار تا پاییز دمای مورد نیاز ساکولنت غوره‌ای چیزی بین ۲۱ الی ۲۷ درجه سانتی گراد و در زمستان، دمایی بین ۱۳ الی ۱۶ درجه سانتی گراد است. از انجایی که این گیاه یک ساکولنت است، رطوبت مساله مهمی نیست و در همان هوای معمول داخل خانه سرزنده است.

آبیاری مناسب:

چون غوره ای از گیاهان آبدار است و می‌تواند رطوبت را در شاخ و برگ‌هایش حفظ کند ، در برابر خشکی مقاوم است و به همین دلیل به آبیاری کمی احتیاج دارد. شما می‌توانید در فصول بهار و تابستان دوبار در هفته به این گیاه آب بدهید. این تعداد را در طول زمستان کاهش دهید و به ۳ تا ۴ هفته یکبار برسانید.

دقت کنید که گلدان سوراخ های زهکشی داشته باشد. چون اگر این گیاه بیش از حد آبیاری شود دچار پوسیدگی ریشه‌ای خواهد شد. پس بگذارید خاک قبل از آبیاری خشک شود.

خاک مناسب:

این گیاه نیاز به خاک خاصی ندارد و می توانید از خاک های آماده کاکتوس برای آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که خاک گل غوره باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب اضافی پس از آبیاری به راحتی از آن خارج شود. توصیه می کنیم خیلی نگران خاک این گیاه نباشید و خاک های آماده کاکتوس را از گل فروشی ها برای آن خریداری کنید.

در صورت تمایل می تواند از ترکیب شن + ماسه + رس برای این گیاه استفاده نمایید. حتما به زهکشی خاک دقت کنید، زیرا اگر خاک زهکشی مناسبی نداشته باشد ریشه های گیاه دچار پوسیدگی خواهد شد.

کوددهی مناسب:

این گیاه نیاز به کوددهی خاصی ندارد اما در صورتی که تمایل دارید رشد آنرا افزایش دهید می توانید ماهی یک بار در فصول بهار و تابستان آنرا کوددهی کنید.

برای کوددهی توصیه می شود از کود های محلول در آب استفاده کنید و آنرا ۴ الی ۵ برابر رقیق تر از مقدار توصیه شده کنید تا ریشه های گیاه دچار سوختگی نشود. توصیه ما به شما این است در زمان تعویض گلدان، خاک گیاه را نیز تعویض کنید تا دیگر نیاز به کوددهی نباشد.

تعویض گلدان:

معمولا هر یک یا دو سال نیاز کاکتوس غوره نیاز به تعویض گلدان پیدا خواهد کرد، گلدان جدید را یک سایز بزرگتر از گلدان قدیمی انتخاب کنید، زیرا در صورتی که کاکتوس غوره را به گلدان بزرگ انتقال دهید، تا مدتی رشد این گیاه به طور کامل قطع می شود.

توصیه می شود در زمان تعویض گلدان خاک آنرا نیز تعویض کنید و از خاک های آماده کاکتوس که زهکشی مناسبی داشته باشند برای آن استفاده نمایید.

آیا گل غوره‌ای سمی است؟ 

اگر از این گیاه نگهداری می کنید یا قصد نگهداری از آنرا دارید باید بدانید تمامی قسمت های این گیاه از جمله برگ ها و ساقه آن سمی می باشد، به همین خاطر بهتر است آنرا دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود نگهداری کنید.

جالب است بدانید برخی از افراد برگ های این گیاه را با غوره انگور اشتباه می گیرند و آنرا می خورند اما خوردن این برگ ها باعث اسهال و استفراغ خواهد شد به همین خاطر در نگهداری از آن دقت لازم را داشته باشید.

آفات و مشکلات

  • شپشک و شته حشراتی هستند که به گیاهان گوشتی علاقه‌مند هستند و ساکولنت غوره‌ای نیز مستثنی نیست.
  • اگر بر روی گیاه خود نشانه‌هایی از گردی سفید مشاهده کردید باید شپشک‌ها را مقصر بدانید. این حشرات از خود شیره‌ای به جا می‌گذارند مه باعث ایجاد بیماری‌های قارچی و باکتری در گیاه می‌شود و معمولاً در اطراف برگ‌ها و در نقاط اتصال برگ با ساقه زندگی می‌کنند.
  • شته‌ها حشراتی چاق با ظاهری شبیه به قطره چای هستند که د ر انتهای ساقه می‌چسبند و شیره گیاه را می‌نوشند. این شته‌ها نیز از خود شیره‌ای به جا می‌گذارند که باعث رشد کپک سیاه می‌شود.
  • یکی از نشانه‌های وجود این آفات در گیاه شما مورچه‌ها هستند. اگر در اطراف گلدان خود مورچهای زیادی را در حال فعالیت دیدید ممکن است نشانه حضور شپشک یا شته باشد. مورچه‌ها به شیره‌ای که این حشرات از خود باقی می‌گذارند علاقه دارند و از این حشرات مواظبت می‌کنند تا غذای بیشتری گیرشان بیاید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt