داستان پرفراز و نشیب قهوه (قسمت دوم)

 در خانه داری, گرم, نوشیدنیها

در بخش قبل در مورد قهوه و انواع دانه های قهوه صحبت کردیم، در این قسمت میخوایم در مورد انواع شیوه دم کشیدن قهوه ها صحبت کنیم.

براساس شیوه آماده‌سازی

قهوه همچنین بر اساس شیوه آماده‌سازی و دم کشیدن آن هم به دسته‌‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود:

قهوه ترک:

یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین نوشیدنی‌های ترک است که با دانه‌های تازه در قهوه جوش یا جزوه مسی تهیه می‌شود و در فنجان‌های کوچک مخصوص سرو می‌شود.

دانه‌ای که برای تهیه این نوشیدنی جذاب استفاده می‌شود، باید از نوع عربیکا کاملا رست شده باشد و میزان آن به آب باید یک گرم قهوه برای حدود ۱۶ میلی‌لیتر آب باشد.

اسپرسو:

با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش و با فشار زیاد در دستگاه اسپرسوساز از میان دانه‌های آسیاب شده درست می‌شود و نسبت به نوع ترک دارای غلظت بیشتری است. اسپرسوی مدرن به نسبت ۱:۲ دم می‌شود، یعنی برای ۲۰ گرم قهوه آسیاب‌شده، باید چیزی حدود ۴۰ گرم اسپرسوی دم کرده در فنجان خود داشته باشید.

اسپرسو از ترکیب دانه‌های عربیکا و روبوستا تهیه می‌شود اما در کل دانه مورد استفاده در اسپرسو نسبت به باقی انواع بیشتر رست می‌شود، ریزتر آسیاب و در دستگاه اسپرسوساز یا ایروپرس دم می‌شود.

معمولا فنجان‌هایی که در آن اسپرسو سرو می‌شود به دلیل مقدار کافئین بیشتر در این نوشیدنی سایز کوچک‌تری نسبت به قهوه‌های دمی دارند. شما می‌توانید نوشیدنی‌های متنوعی بر پایه اسپرسو مثل ماکیاتو، امریکانو یا لاته یا کاپوچینو تهیه کنید.

آمریکانو:

یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو است که با آب داغ و اسپرسو درست می‌شود، آمریکانو گزینه عالی برای کسانی است که دوست دارند قهوه تلخ بخورند و از ترکیب شیر و قهوه لذت نمی‌برند. روش سنتی تهیه امریکانو از ترکیب شات اسپرسو و حداکثر شش اونس آب داغ درست می‌شود.

کافه لاته یا لته:

ترکیبی از یک شات اسپرسو، شیر جوشیده و فوم شیر است. نسبت کافه لاته شامل یک شات اسپرسو در لایه اول، یک‌ونیم شات شیر و نیم شات فوم شیر در لایه آخر است.

 

ماکیاتو یا ماچیاتو:

هم یکی از انواع قهوه بر پایه اسپرسو است که از ترکیب اسپرسو با اندکی شیر تهیه می‌شود. ماکیاتو در ایتالیایی معنای خال‌خال می‌دهد و به دو نوع لاته ماکیاتو و اسپرسو ماکیاتو تقسیم می‌شود. معمولا حجم اسپرسو ماکیاتو ۲۵ تا ۳۰ سی‌سی است.

 

داستان پرفراز و نشیب قهوه (قسمت دوم)

کاپوچینو:

حاوی مقادیر مساوی اسپرسو دوبل و کف شیر بخار داده شده است. فنجان کاپوچینو کوچک‌تر از فنجان لاته است و به طور کلی اندازه فنجان برای ایجاد تعادل طعمی مناسب بین اسپرسو و مقدار مناسب شیر بسیار مهم است.

 

قهوه فرانسه:

دیگر نوع قهوه است که در نوع رستی قهوه با نام رست فرانسوی شناخته می‌شود. این نوشیدنی از قهوه برشته تیره تهیه می‌شود که طعمی تند، شیرین و اندکی دودی در دهان ایجاد می‌کند.

کورتادو:

نوع دیگری از قهوه بر پایه اسپرسو است که میزان اسپرسو و شیر گرم مورد استفاده در آن تقریبا یکسان است.

این نوشیدنی اسپانیایی نوعی قهوه ملایم است بنابراین اگر معده‌تان به قهوه واکنش نشان می‌دهد این نوشیدنی مناسب شماست.

 

داستان پرفراز و نشیب قهوه (قسمت دوم)

 

آفوگاتو:

نوعی دسر بر پایه قهوه اسپرسو است که یک شات اسپرسو با بستنی ترکیب می‌شود و در ایتالیایی آفوگاتو معنای غرق شدن است که نشان از غرق شدن بستنی در اسپرسو دارد.

 

فلت وایت:

هم از قهوه‌های پایه اسپرسو است که در آن اسپرسو با شیر بخار داده شده تهیه می‌شود. فلت وایت شبیه لاته است اما حجم آن کمتر است و کف شیر ندارد.

موکا:

یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه بر پایه اسپرسو است چون از ترکیب اسپرسو با شکلات و شیر بخار زده شده تهیه می‌شود و نام این قهوه از شهری در یمن گرفته شده است. در این نوشیدنی گرم یک شات اسپرسو با شیر و معمولا ۲ قاشق شربت شکلات ترکیب می‌شود.

داستان پرفراز و نشیب قهوه (قسمت دوم)

 

گردآوریعسل حسن زاده

Maahkhatoon97

اگر به بخش علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt