شناخت انواع دستگاههای قهوه ساز

 در از سیر تا پیاز, خانه داری

امروز تصمیم گرفتم در مورد انواع دستگاهای قهوه ساز مختصر و مفید اون چیزهای که میدونم رو باهاتون به اشتراک بگذارم.

این مطالب اطلاعات شخصی خودم هست که از انواع دستگاه ها میدونم پس شاید آنچنان تخصصی هم نباشه ولی میتونه کمکتون بکنه که تا حدودی با کار انواع دستگاه های قهوه ساز آشنا بشید.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به قهوه علاقه دارید و صبح‌ خود را با عطر و طعم بی‌نظیر قهوه آغاز می‌کنید یا عادت دارید پس از پایان کار روزانه خستگی‌تان را با نوشیدن قهوه از تن به در کنید، پس داشتن دستگاه قهوه ساز در خانه برای‌تان ضروری است.

اما ممکن است با کاربرد‌های قهوه ساز و انواع آن آشنایی زیادی نداشته باشید به همین دلیل می‌خواهیم در این مقاله شما را با نحوه عملکرد قهوه ساز و انواع مختلف آن بیشتر آشنا کنیم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

.

.

  • دستگاه قهوه ساز فیلتری

در این نوع قهوه سازها در فیلتر کاغذی قهوه ریخته میشود، (قهوه دانه درشت مانند قهوه فرانسه) آب هم در محفظه مخصوص ریخته میشود، زمانی که آب بجوش آمد روی قهوه ریخته میشود و از لا به لای پودر قهوه عبور میکند و عصاره آن داخل قوری که در قسمت پایین قهوه ساز تعبیه شده میریزد.

این مدل قهوه رقیق تر از مدل اسپرسو است.

  • کمکس

کمکس هم جزء قهوه سازهای فیلتری به حساب می آید، به صورتی که قهوه دانه درشت در فیلتر ریخته میشود و با کتری مخصوص (کِتِل) طبق زمانبندی آب جوش روی قهوه می ریزیم و به خاطر فیلتر ضخیم و سنگین، قهوه خیلی با کیفیت و خالصی بهمون میده.

  • دستگاه اروپرس

ایروپرس (Aeropress) از معروف‌ترین دستگاه‌های تهیه قهوه است.

اساس کار این دستگاه بر پایه استفاده از فشار در تهیه قهوه است در اروپرس بسته به میزان درشتی دانه‌های قهوه، آب در دمای ۹۲ تا ۹۶ با فشار و جریانی ثابت از داخل دانه‌های آسیاب شده قهوه عبور می کند تا طعم و عطر قهوه را استخراج کند.

قهوه به دست آمده از اروپرس از نظر غلظت و طعم شبیه قهوه اسپرسو است که برای استفاده مکرر نیازمند فشار بیشتر بر روی فیلتر است.

  • دستگاه اسپرسوساز

مکانیزم دستگاه اسپرسوساز به صورتیه که آب نزدیک به جوش با فشار وارد محفظه ای که قهوه فشرده در اون قرار داری میشود و قهوه چگال تر و غلیظ تر به ما میدهد و معمولا یک سطح کرمی روی آن خواهد بود. البته پایه همه قهوه های کافه ای هست مثل لته، امریکانو، کاپوچینو و…..

توی این قهوه ساز ها، قهوه در قسمت فیلتر ریخته میشود و فشرده میشود و متحرک است و معمولا این قهوه سازها کف ساز شیر هم دارند.

  • اسپرسوساز کپسولی

اسپرسوساز کپسولی نوعی دیگه ای از اسپرسوسازها هستند که اولین مدلای اون محصول را شرکت نستله با برند نسپرسو وارد بازار کرد، که کپسول هایش هم با همین برند قابل خریداری بوده که البته در حال حاضر اسپرسوسازهای کپسولی با برندهای دیگه ای هم وارد بازار شده است.

این دستگه ها هم با مدل کفساز موجوده و هم با مدل بدون کف ساز که البته کف ساز را جداگونه هم میشود تهیه کرد.

با توجه به قیمت دلار در حال حاضر کپسول های آماده چون خیلی گران هستند میتوانید از مدل شارژی آن هم استفاده بکنید.

کپسول های شارژی را میتوانید از فروشگاهای اینترنتی یا مغازه های قهوه فروشی تهیه بکنید، قهوه مورد علاقتون رو داخلش میریزید و برچسب را روی آن میچسبانید و در دستگاه قرار میدهید.

  • دستگاه موکاپات

موکاپات به خاطر ارزان بودن و پرتابل بودنش یکی از پرطرفدارترین دستگاه هاست.

موکاپات عملکردی شبیه اسپرسوساز دارد یعنی با فشار آب برای شما قهوه میسازد اما میزان فشارش تقریبا یک نهم دستگاه اسپرسوساز است، اما قهوه با کیفیتی به شما میدهد.

  • دستگاه فرنچ پرس

فرنج پرس دستگاهی است با قیمت مناسب، که نیاز به قهوه دانه درشت فرانسه دارد، با آبی که از جوش افتاده درست میشود، قهوه ای که میدهد ته نشینی ندارد و برای مسافرت گزینه خوبی است.

  • از فرنچ پرس برای کف سازی شیر هم استفاده میشود.

شیر را میگذاریم روی حرارت وقتی به جوش رسید در دستگاه فرنچ پرس میریزیم و اهرم آن را بالا و پایین میکنیم تا شیر کف کند.

پس خیلی راحت با یه موکاپات و یک فرنچ پرس در خانه برای خودتان میتوانید انواع و اقسام قهو های کافه ای بسازید. 😉

  • و در آخر دستگاه قهوه جوش که قهوه ترک بهمون میده

پودر قهوه و آب را در اون ریخته و روی حرارت قرار میدهیم تا بجوش بیاید، قهوه آن باید کاملا ریز و پودر شده باشد، این نوع قهوه ته نشینی داد و مناسب برای فال قهوه می باشد.

انواع دستگاه های قهوه ساز

گردآوری: عسل حسن زاده

rojacake 

اگر به بخش علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    مطالبتون عالی و مفید بود ممنون ازتون

  • Youtube abone satın al

    Youtube abone satın al

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt