با شرایط نگهداری گل میخک آشنا شوید

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

در این قسمت قصد داریم به معرفی یکی دیگر از انواع گیاهان مناسب برای پرورش در آپارتمان بپردازیم. گیاهی بسیار زیبا که هم قابلیت پرورش در منزل را دارد و هم می توان با فراهم کردن شرایط مناسب برای گیاه آن را در فضای بیرون نیز نگهداری کرد.

نام این گیاه را حتما تا به حال شنیده‌اید یا آن را در منزل نگهداری کرده‌اید. میخک نام این گیاه زیبا است. این گیاه از جمله گیاهان چند ساله به شمار می‌رود که در برابر تغییرات محیطی نیمه مقاوم است.این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است و می توان گفت روش نگهداری تقریبا ساده ای دارد. گونه‌ای که می توان با رعایت چند نکته و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب می‌توان به سادگی این گیاه را در منزل پرورش داد و از زیبایی آن لذت برد.

زیبایی علاه بر کم توقع بودن و روش نگهداری ساده سبب شده که میخک دارای جایگاه خاص در میان علاقمندان به نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی باشد به گونه‌ای که امروزه از این گیاه به صورت گسترده در منازل برای زیباسازی فضاها استفاده می شود.

گونه های مختلف گل میخک

این گیاه دارای انواع گل هایی با رنگ های سفید، یاسی، قرمز، صورتی می باشد. طبقه بندی دیگر شامل دو دسته میخک است: میخک استاندارد که هر ساقه شامل یک گل بزرگ است و گل میخک مینیاتوری که هر ساقه شامل چند گل کوچک است. بعضی از انواع این گل به نام میخک هندی و میخک قرنفلی نامیده می شود.

نماد گل میخک چیست؟

هر رنگ از این گل زیبا نماد و معنای خاص خود را دارد اما به طور کلی نماد و نشان از عشق، افتخار، شکوه و برتری دارد اما در رنگ قرمز کم رنگ و ملایم بيانگر تحسین و گل میخک قرمز تیره تر بیانگر عشق عمیق و ابراز احساسات، به رنگ سفید نماد صداقت، پاکی و صلح است و صورتی هم به معنای قدردانی و محبت است.

شرایط نگهداری گل میخک:

نور مناسب:

برای پرورش گل میخک گل و رشد مطلوبش نیاز به نور کافی خورشید دارد، اگر گل تان را در گلدان کاشته اید بهتر است برای نگهداری از آن گلدان را به پشت بالکن منزل خود انتقال.دهید. در تابستان به دلیل داغ بودن نور خورشید باید در عصرها گلدان را در مکانی در سایه قرار دهید.

نکته دیگر درباره گل میخک این است که زمانی که در مقابل نور خورشید قرار می گیرد معمولا به همان جهتی که نور خورشید است رشد می کند پس بهتر از برای هماهنگ بودن رویش گل ها هر روز گیاهتان را بچرخانید.

آبیاری مناسب:

آبیاری میخک باید منظم و متوسط انجام شود. یعنی بستر کاشت همیشه مقداری رطوبت داشته باشد نه اینکه خیس و غرقاب باشد. فواصل آبیاری به عوامل زیادی بستگی دارد. دمای روز و بافت خاک همگی از عوامل تاثیر گذار در میزان آبیاری گیاه هستند.

اگر گل میخک را در گلدان پرورش می‌دهید بهترین زمان آبیاری آن بعد از خشک شدن ۲ سانتی‌متری سطح خاک است. آبیاری زیاد گیاه می‌تواند موجب پوسیدگی ریشه آن شود. گلدان باید زهکش مناسبی داشته باشد تا آب به خوبی از آن خارج شده و در خاک.نماند.

خاک مناسب:

گل میخک نسبت به نوع خاک مقاوم است با این وجود در خاک‌های شنی لومی حاصلخیز با زهکش کافی، بهترین رشد را دارد. ترکیب خاک مناسب شامل ۱۰ درصد رس، ۴۰ درصد ماسه و ۵۰ درصد پیت بهترین ترکیب خاک برای کاشت گل میخک در گلدان است. همچنین برای تهویه بهتر خاک اضافه کردن تورب، مواد آلی و شن به بستر کاشت میخک توصیه می‌شود.

کوددهی مناسب:

نیاز کودی میخک نسبت به دیگر گل‌ها بیشتر است و کمبود عناصر ضروری مورد نیاز گیاه مانند ازت تاثیر زیادی در کاهش رشد این گل دارد. استفاده از کود‌های ازته، پتاس و سوپر فسفات برای کمک به رشد بهتر و گلدهی گیاه یکبار در فصل رشد توصیه می‌شود، همچنین می‌توان از کود مایع و محلولپاشی آهن نیز برای برطرف کردن نیاز کودی میخک استفاده کرد.

آفات و بیماری های گل میخک:

کنه های عنکبوتی، شته ها و یک حشره به نام شب پره گاما ممکن است به این گیاهان حمله کرده و باعث آسیب به میخک ها شوند. استفاده از حشره کش های مخصوص این گیاهان برای کنترل این آفات موثر هستند.

یک بیماری قارچی سبب پژمردگی این گیاهان می شود، این بیماری زمانی ایجاد می شود که ph خاک اسیدی شده باشد، با تغییر ph خاک با استفاده از کودهای قلیایی این مشکل را می توان برطرف.کرد.

دیگر بیماری های باکتریایی و ویروسی وجود دارد که باعث پوسیدگی ریشه و ساقه این گیاهان می شود، برای پرورش گل میخک بهتر است از گونه های مقاوم به بیماری های ویروسی و باکتریایی استفاده کنید.

شکوفا شدن یک طرفه گل های میخک به دلیل دمای خیلی پایین محیط می تواند باشد.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گل ادریسی

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt