زیره پلو کرمانی

 در آشپزی, خانه داری, غذا, غذای اصلی

زیره پلو از آن دست غذاهای ساده و خوش‌عطر و بوی کرمانی است که به‌دلیل خواص متعددش، گزینه‌ای عالی برای یک وعده غذای سالم به حساب می‌آید.

زیره پلو یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی کرمانی است که با زیره سیاه یا مخلوط زیره سیاه و سبز تهیه می‌شود. از آنجا که زیره از معروف‌ترین ادویه‌ها و سوغاتی‌های کرمان به شمار می‌رود، اهالی این خطه از کشورمان در اکثر غذاهای خود از این ادویه پرخاصیت استفاده می‌کنند. زیره پلوی کرمانی با توجه به طبیعت گرم زیره و طبع سرد برنج، زیره پلو طبع متعادلی پیدا می‌کند و از همین رو، مناسب فصل پاییز و زمستان است؛ ضمن اینکه به رفع سوء‌هاضمه، نفخ شکم و کاهش وزن کمک می‌کند. این غذا را می‌توانید با مرغ، تکه‌های گوشت، گوشت چرخ‌کرده و گوشت قلقلی تهیه کنید.

مواد لازم:

دو پیمانه برنج

سه قاشق غذاخوری زیره سیاه آسیاب ‌نشده

۵۰۰ گرم گوشت راسته گوساله یا گوسفند

دو تا سه عدد پیاز

دو عدد برگ بو

دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی

پاپریکا، ادویه کاری، دارچین و زعفران دم‌کرده به میزان لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا زیره را به‌مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس کرده و سپس آبکشی کنید. آن را روی یک دستمال قرار دهید تا خشک شود. در صورت تمایل، می‌توانید زیره را بدون اینکه خیس کنید، به‌صورت خشک لابه‌لای برنج بدهید. اگر می‌خواهید که دانه‌های زیره زیر دندانتان نیاید، امکان استفاده از پودر زیره نیز وجود دارد.

برنج را از سه تا چهار ساعت قبل با آب و نمک خیس کنید. در ادامه آب آن را دور بریزید. در قابلمه‌ای آب و نمک بریزید و اجازه دهید که روی حرارت زیاد جوش بیاید. برنج را در آن بریزید و وقتی نرم شد، اما هنوز مغز آن کمی دندان‌گیر بود، برنج را آبکش کنید.

کف قابلمه موردنظرتان، مقداری روغن بریزید و برای ته‌دیگ آن از نان لواش یا سیب‌زمینی حلقه‌شده استفاده کنید.

مقداری از برنج را در قابلمه بریزید، لابه‌لای آن زیره (ترجیحا مخلوط زیره سیاه و سبز) بپاشید و همین روند را ادامه دهید. برای خوش‌رنگ‌شدن برنج می‌توانید مقداری زعفران‌دم‌کرده لای برنج بدهید. سپس درب قابلمه را قرار دهید و حرارت زیر آن را متوسط رو به زیاد بگذارید تا برنج کمی بخار کند.

حالا نصف لیوان آب و چند قاشق روغن را در ظرف دیگری روی حرارت بگذارید و وقتی داغ شد، روی برنج بریزید.

در قابلمه دم‌کنی بگذارید و حرارت را کم کنید تا برنج دم بکشد.

گوشت راسته گوساله یا گوسفند را همراه با یک عدد پیاز قاچ‌شده، برگ بو، زردچوبه، فلفل سیاه و آب روی حرارت بگذارید تا آب آن جوش بیاید.

سپس حرارت را کم کرده و صبر کنید که گوشت در مدت‌زمان دو تا سه ساعت بپزد. وقتی گوشت پخت، آن را از قابلمه درآورید و آب گوشت را از صافی رد کنید.

در تابه‌ای مقداری روغن بریزید تا داغ شود. یک عدد پیاز خلالی را در آن تفت دهید تا طلایی و سبک شود.

حالا نوبت به افزودن زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی است که باید تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند.

گوشت پخته را به تکه‌های درشت خرد کنید و همراه با پودر دارچین در تابه بریزید و هم بزنید تا قدری سرخ شود.

کمی نمک و زعفران دم‌کرده روی گوشت بریزید و آب گوشتی که صاف کرده بودید، به مواد اضافه کنید. در ظرف را ببندید و بگذارید برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طعم مواد به خورد هم بروند.

زیره پلو را به روشی که ذکر شد تهیه کرده و گوشت را در کنار آن سرو کنید.

نکته:

  • زیره پلو را می‌توانید با گوشت چرخ‌کرده نیز تهیه کنید. یک عدد پیاز خردشده را در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس ۳۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده را همراه با زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید و هم بزنید تا گوشت تغییر رنگ دهد. برای اینکه گوشت مغزپخت شود، کمی آب روی آن بریزید و بگذارید با حرارت ملایم بپزد. هنگام ریختن زیره پلو در قابلمه می‌توانید مایه گوشتی را لابه‌لای برنج بدهید و بعد دم بگذارید یا اینکه موقع سرو زیره پلو، مایه گوشتی را روی آن بریزید و میل کنید.

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt