میخواهی موفق شوی؟ وقتت را تلف نکن

 در ٔداستان کارآفرینان, داستانک

برای اینکه یک قدم به رویاهایت نزدیک‌تر بشوی؛ امروز چه اقدامی انجام دادی؟

توقع داری که یک روز از خواب بلند شوی و ناگهان برای رسیدن به موفقیت، آن هم فقط در یک روز؛ هر کاری از دستت بر می آید انجام دهی؟

ارسطو گفته است “تو خودت تکرار مکررات هستی!” این جمله بسیار پر مفهوم است.

یعنی موفقیت باید عادت تو شود.

موفقیت یعنی انجام کارهای کوچک روزانه، که باعث می‌شود تو یک قدم به هدفت نزدیک‌تر شوی.

🔺مهارت مدیریت زمان

سعی کن در طول روز بخشی از اوقات خود را به کتاب خواندن اختصاص دهی. عادت مطالعه را در خودت تقویت کن. شاید کتابی را که می‌خوانی؛ باعث شود زندگی ات متحول شود. گاهی اوقات چشمک های الهی در قالب مطالب کتاب خود را نشان می‌دهد.

کتابخوانی موجب تغییر و تحول تفکر تو می‌شود؛ الگوی فکری تو را عوض می‌کند. باورهای کهنه و قدیمی که حاصلی جز دلسردی و سرخوردگی را برایت نداشته است به باورهای مثبت و امید دهنده تبدیل می‌کند.

افق ذهنی تو گسترده تر می‌شود. از تجارب دیگران که پس از شکست توانستند مسیر اصلی خود را پیدا کنند؛ استفاده می‌کنی و از این طریق به صورت میان بر به خواسته‌هایت می‌رسی.

🔺اولویت ها را مد نظر قرار بده

خودت فکرکن همیشه چه کاری دلت می‌خواسته انجام دهی؛ ولی به خاطر مشغله کاری و ذهنی هنوز آن را در الویت قرار ندادی؟ با انجام آن صد در صد مطمئن هستی که تغییر و تحولی مثبت در زندگی‌ات ایجاد می‌کند. لزومی ندارد خواسته ات چیزی بسیار مهم باشد و یا به سرمایه گذاری زیادی نیاز داشته باشد. بلکه صرفا چیزی است که انجام آن به تو انگیزه ی دهد و باعث الهام بخشی در سایر کارهایت می‌شود.

🔺وقت خود را پای تلویزیون و تلفن هدر نده

حتما برایت اتفاق افتاده است که با هزاران مشغله که داری؛ برای طفره رفتن از آنها؛ سراغ تلویزیون می‌روی و یک برنامه را صد بار تماشا می‌کنی. یا اینکه تلفن را بر می‌داری و یک ساعت با دوستت حرف می‌زنی. بعد از آن هم عذاب وجدان می‌گیری که وقتت را تلف کردی. سپس به خودت قول می‌دهی که دفعه بعد بیشتر حواست باشد ولی این سیکل وقت تلف کردن از دوباره شروع می‌شود.

بهتر نیست که به جای وقت تلف کردن چندین ساعت پای تلفن یا تلویزیون، با فرزندانت حرف بزنی. به درد دل‌های آنان گوش کنی. سنگ صبورشان بشوی!! و یا اینکه به کارهای عقب افتاده رسیدگی کنی!!

زمانی که به خاطر وقت هدر دادن؛ ندایی درونی تو را مورد مواخذه قرار می‌دهد و در واقع پشیمان می‌شوی، بهتر است که راهکار زیر را پیاده کنی:

لیستی از کارهایی که باید انجام دهی تهیه کن. در برابر هر کدام که فوریت بیشتری دارد علامت بزن و سعی کن برنامه ریزی مناسب کارها را یکی پس از دیگری طبق اهمیت انجام دهی. البته گاهی اوقات برنامه تو ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد که می توانی آن را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کنی و هر دفعه طبق برنامه بخشی از آن را پیش ببری. انجام هر کاری در دقیقه آخر جز اعصاب خردی نتیجه ای ندارد.

وقت هدر دادن یکی از عوامل اساسی عدم موفقیت در زندگی می باشد.

اگر یک روز خود را مورد بررسی قرار دهی متوجه می‌شوی که حداقل دو ساعت در روز را به خاطر مسائل غیر ضروری هدر داده ای. برای اینکه بر روی روزها و زمان کنترل داشته باشی، باید حواس پرتی و از این شاخه به آن شاخه پریدن را به حداقل برسانی. حتی برای چک کردن ایمیل‌ها و یا سر زدن به وبلاگها برای خودت زمانی خاص بگذار.

اجازه نده که سر نخ زمان از دستت در برود و چنان جذب اینترنت و فضای مجازی شوی که ناگهان پی ببری: ناخودآگاه به جای یک ساعت، سه یا چهار ساعت از وقت ارزشمندت را هدر داده ای.

🔺گاهی مجبور می‌شوی به مردم “نه” بگوئی

ممکن است یکی از درگیری‌های ذهنی تو این باشد که نتوانی به مردم نه بگویی و به این طریق از کارخودت عقب می‌افتی و زمان انجام کارهایت را از دست می‌دهی. اگر کسی از تو انجام کاری را درخواست کرد؛ همان موقع احساساتی نشو که جواب مثبت بدهی و بعد هم خودت را ملامت کنی که چرا تقاضای او را پذیرفتی!!

درصورتی که خودت هزاران گرفتاری داری. در چنین مواقعی بهتر است که با طرف مقابل رو راست باشی و خودت و وقتت را در اولویت قراردهی و فوری جواب نده. به او بگو که باید در این مورد فکر کنی. حداقل بیست و چهار ساعت به خودت فرصت فکر کردن بده که آیا از عهده خواهش آن فرد بر میایی یا نه.

فکر نکن که در صورت جواب منفی رابطه ات با او خراب می‌شود. زمانی که برخورد تو با هر کس صادقانه باشد؛ او هم شناختی از تو پیدا می‌کند که در صورت جواب رد، از تو دلخور نمی شود.

نتیجه گیری:

موفقیت تو در زندگی بستگی به مدیریت زمان دارد. وقتی به اهداف و اولویت‌هایت آشنا باشی؛ برای هم کدام به طور مناسبی برنامه ریزی بکنی؛ در کارهایت موفق می‌شوی و فشار عصبی و استرس هم به سراغت نمی‌آید. البته همان قدر که برای کارهایت وقت می‌گذاری باید زمانی را هم برای سبز شدن موانع و وقایع احتمالی سر راه اختصاص دهی. در این صورت می‌توانی زمان و وقت خود را کنترل و از فواید آن بهره مند شوی.

 

کتاب: از سر راه خودت کنار برو
نویسنده: نفیسه معتکف

 


اگر به بخش داستانک علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts
تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt