شناخت انواع پارچه و خصوصيات آن

 در لباس, مد

گردآوری: سپی و سحر فشن دیزاینر

شناخت انواع پارچه

پارچه يكي از ضروري ترين و كاربردي ترين اختراع بشر مي باشد.

همان طور كه ميدانيد انتخاب پارچه مناسب، براي دوخت انواع لباس بسيار مهم مي باشد.

عموما بايد براساس  مدل لباس و كاربرد آن جنس پارچه را انتخاب كرد، پارچه بر اساس موادی که در آن به كار رفته  توليد میشود: پارچه لي، كتان، نخي، جير، چرم، ويسكوز، كنف، ساتن، پشم، و…….،

اگر ميخواهيد در خريد لباس يا مواردي كه در آن از پارچه استفاده شده انتخاب مناسبي داشته باشيد، ميتوانيد تا اخر اين مقاله با ما همرا باشيد، تا انواع پارچه و خصوصيات آن را بيشتر بشناسید

شناخت انواع پارچه

به لايه انعطاف پذير از نخ ها و الياف طبيعي و مصنوعي كه در هم بافته شده اند، پارچه گفته ميشود، الياف طبيعي پارچه شامل: پنبه، ابريشم، كتان، پشم ميباشد. الياف مصنوعي پارچه شامل پلي استر، نايلون، ريون مي باشد. براي دوخت انواع پرده، مبلمان و سرويس اشپزخانه، لباس و،،،،، با توجه به طرح و مدل انها انواع مختلف پارچه استفاده ميشود.

 

پارچه لي

پارچه لي در واقع همان ( جين) مي باشد كه در ايران با نام برند ان يعني lee معروف شده است. انواع پارچه لي شامل كشي ، غير كشي، كاغذي، ضخيم، نخي مي باشد. داراي استحكام و مقاومت بالايي مي باشد. اين نوع پارچه در دوخت انواع كيف، مانتو، شلوار، كفش، و،،،،،،،،په کار می رود. به دليل شيك بودن و زيبايي خاص، مورد پسند همه سليقه ها هست و هيچگاه از مد نمي افتد. براي رنگ كردن اين نوع پارچه از گياهان استفاده مي شود .

 

 

پارچه كتان

يكي ديگر از انواع پارچه، پارچه كتان است، براي ساخت اين نوع پارچه از گياه كتان استفاده مي شود. لباسهاي كتان به دليل قابليت جذب اب بالا و خنكي ان، در فصل هاي بهار و تابستان كاربرد زيادي دارند. از كتان براي دوخت انواع دستما سفره، پوشش مبل، حوله، پيشبند، كيف، روميزي و،،،، استفاده مي شود. سطح صاف و درخشنده اي دارد. كتان به دليل اين كه در هنگام شست و شو تغيير سايز و اندازه مي دهد بهتر است قبل از برش يك بار شسته شود.

 

پارچه نخي

همان پارچه پنبه اي مي باشد كه در زبان عاميانه به ان پارچه نخي گفته مي شود. از خصوصيات ان مي توان خنك بودن، نرمي، بدون ايجاد حساسيت، گوله نشدن اشاره كرد. لباسهاي نخي به دليل اينكه هوا را ردو بدل مي كنن، حرارت بدن را به بيرون منتقل مي كنن و باعث ايجاد خنكي مي شوند كه مناسب فصل بهار، تابستان مي باشد. در طرحها و رنگ هاي مختلف وجود دارد، با توجه به الياف به كار رفته در توليد ان در سه نوع ( طبيعي، مصنوعي، مخلوط) وجود دارد.

 

 

گردآوری: سپی و سحر فشن دیزاینر

 sepysahar 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt