صداقت طلا است

 در داستان فلسفی, داستانک

 

مردی پس از دریافت حقوقش فهمید که بیست و‌پنج دلار به او اضافه پرداخت شده است. او از این بابت به کار فرمایش چیزی نگفت. از سوی دیگر، کارفرما به اشتباهش پی برد و بیست و پنج دلار اضافی را از حقوق ماه آینده ی او کسر کرد. مرد بی درنگ نزد کارفرما رفت و به او گفت که حقوقش کامل نیست. کارفرما پرسید: « چرا ماه گذشته که پول بیشتری دریافت کردی، یک کلمه بر زبان نیاوردی؟»

مرد گفت: «می توان از یک خطا چشم پوشی کرد؛

اما در صورت تکرار خطا نمی توان ساکت و خاموش ماند!»

 

نکته:

صاف و شفاف بودن با خود در وهله ی نخست یعنی به طور کامل با خود صادق و پاکدل باشید و با غرایز انسانی تان که شما را بر عدالت و انصاف نسبت به خود و دیگران توصیه می کند، متحد و یگانه شوید؛ برای این منظور باید حصارهای دفاعی متعددی را که وجدان و سایر منابع درونی تان را احاطه کرده و اجازه نمی دهند همان کسی شوید که در باطن هستید، در هم شکسته و بر افکار توخالی و اساسی که برای توجیه اندوه و ناشادمانی خویش سرهم میکنید، خط بطلان بکشید. نکته ای که قصد دارم درباره ی وجدان مورد تاکید قرار دهم این است که یک وجدان «خوب» و «پاک» که پیوسته به شما توصیه میکند، تمایلات ناروا و ضد انسانی را در نهادتان سرکوب کنید، محصول هم نوایی و تطابق انگیزه های درونی و بیرونی شماست.

این انسجام و یکپارچگی تنها زمانی حاصل میشود که در تمام زمینه های زندگی،

از غرایز حیوانی گرفته تا ارزش ها و رسالت انسانی،

از ظاهر و باطن یکسانی بهره مند باشید.

این تنها شمایید که می توانید کلاه تان را قاضی کرده و به تمام زمینه های زندگی خود بنگرید، دورنگی ها و نابرابری ها را بشناسید تا بین رفتارتان و آنچه ادعایش را دارید، صادقانه داوری کنید. تردیدی نیست که برداشتن نقاب و نگریستن به چهره ی واقعی خویش، به شجاعت و تهوری عظیم نیاز دارد و معقول جلوه دادن نادرستی ها و دو رنگی ها و ریا کاری ها امری بسیار ساده است.
اگر مسئولیت ارکستر سمفونیک، افکار و احساسات خویش را بپذیرید، نباید قدم های خود را با صدای تبل و شیپور دیگران میزان کنید؛ بلکه باید گوش به ساز و نوای ارکستر باطنی خود بسپارید.
به صدای وجدانتان،به آقای کودک درونتان و به تمام نواهایی که از باطن شما می خیزد و شما افتخار رهبری و هدایت آنها را دارید.
برای انتقال از فریبکاری و نیرنگ به درستی و اصالت، نخست باید در درون راست و درست بوده و آنگاه درستی را در دنیای بیرون تجربه کنیم. پس از آن که زیستن با درستی ها را آغاز کردید،نه تنها دنیای خود را دگرگون می کنید؛بلکه در دگرگونی دنیای اطراف خود نیز مؤثر خواهید بود. حقیقت نه تنها شما را از قید و بند آزاد و رها می کند؛بلکه در آزادی جهان نیز مفید و موثر است. جهان منیت جهان نمی‌تواند بیشتر از منیت شما در برابر نور ملکوتی راستی مقاومت کند. پس از دسترسی به دنیای درون و غلبه بر منیت خویش،به تدریج دروغ و مشتقات آن،نظیر تحریف و تقلب و جعل و تظاهر،از وجودتان محو و ناپدید می شوند.

هیچ برده داری مایل نیست برده های خود را آزاد کند، منیت شما یک برده دار است و دروغ و تحریف و تقلب،

غل و زنجیری است که او به پای شما می بندد.

 

نویسنده:وین دایر

کتاب: عظمت خود را دریابیذ

گردآوری: پریسا مشکین پوش

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt