روغن نارگیل و معجزه آن برای سلامتی

 در -, تغذیه سالم, سلامتی

روغن نارگیل محصولی همه کاره است که هم برای مصارف خوراکی و هم برای استفاده‌های مراقبتی و زیبایی در دسترس است و اغلب به عنوان یک غذای فوق العاده به بازار عرضه می‌شود.

استفاده از روغن نارگیل برای مصارف پخت و پز در دنیای غرب امر جدیدی است. در صورتی که بسیاری از فرهنگ‌های غیر غربی از دیرباز به دلیل وجود اسیدهای چرب سالم، از روغن نارگیل استفاده می‌کردند. روغن نارگیل به طور طبیعی از فشردن میوه نارگیل تهیه می‌شود.

به گزارش متخصصان بهداشت، روغن نارگیل یک روغن خارق العاده برای استفاده در آشپزخانه است. می‌توانید روغن نارگیل را به تنهایی و یا به همراه سایر روغن‌های سالم مانند روغن زیتون و کره استفاده کنید.

روغن نارگیل نیز همچون کره در دمای اتاق جامد است اما به راحتی ذوب می‌شود. به دلیل مقاومت بالای روغن نارگیل در برابر دمای بالا، این روغن کاربردهای بسیار زیبادی دارد.

تشخیص روغن نارگیل اصل

_ روغن نارگیل اصل در دمای بالاتر از ۲۴ درجه به صورت مایع می باشد، اما در دمای یخچال به صورت جامد در آمده و رنگ سفید به خود.می گیرد.

_ روغن نارگیل اصل دارای رنگی شفاف و بوی مطبوع نارگیل است. روغن نارگیل باید عطر و بوی مطبوع نارگیل داشته باشد و در صورت نداشتن بو ممکن است تصفیه شده یا تقلبی.باشد.

_ هر گونه کدر بودن و نداشتن شفافیت روغن نارگیل در حالت مایع نشان از عدم مرغوبیت این روغن است.

طبع روغن نارگیل

طبیعت یا همان طبع روغن نارگیل در طب سنتی گرم و خشک است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین E، ویتامین K، آهن، اسید های چرب و پروتئین است و یکی از بهترین انواع روغن گیاهی است که در انواع روغن نارگیل خالص و روغن نارگیل تصفیه شده در دسترس قرار.می گیرد.

خواص روغن نارگیل برای سلامتی

اسید چرب سالم:

اغلب ما چربی‌ها را برای سلامتی مضر می دانیم در حالی که نوع چربی موجود در روغن نارگیل چربی اشباع شده “سالم” است که به بدن کمک می‌کند تا چربی ناسالم را.بسوزاند. این چربی‌های سالم موجود در روغن نارگیل به شما کمک می‌کند کالری را سریعتر از چربی‌های محصولات حیوانی بسوزانید.

درمان کبدچرب:

از فواید روغن نارگیل برای درمان بیماری کبدچرب در مطالعات و آزمایشات انجام شده گفته شده است؛ کسانی که در طول چهار هفته به‌جای استفاده از روغن‌های دیگر از این روغن طبیعی برای بهبود استفاده کرده‌اند، میزان چربی کبد آن‌ها کاهش یافته.است. به همین دلیل می‌گویند استفاده از خاصیت روغن نارگیل برای سلامت کبد بسیار موثر است.

سلامت دهان و دندان:

در منابع خارجی از خواص روغن نارگیل برای سلامت دهان و دندان نام‌.برده شده. به گفته محققین روغن نارگیل دارای موادی است که به کشته شدن باکتری‌های مضر دهان کمک می‌کند و از سلامت دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت.می‌کند. علاوه‌بر این، روغن نارگیل باعث استحکام لثه‌ها و روشن شدن رنگ آنها خواهد شد.

برای محافظت از سلامت دهان با این روغن معطر، روزانه دو قاشق غذاخوری از این روغن را با نصف استکان آب مخلوط کنید، سپس آن را در دهان به مدت ۱۰ دقیقه غرغره کنید. بهتر است تا این کار را بعد از مسواک زدن انجام دهید، سپس دهان خود را با آب ولرم.بشویید.

محافظت از پوست در برابر آفتاب:

از خواص روغن نارگیل برای پوست، حفاظت آن از پوست شما در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش است. این روغن از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت خواهد کرد و به سادگی می‌توانید از آن به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی بدون هیچ‌گونه عوارض و اختلالات پوستی استفاده کنید. اشعه UV باعث بروز سرطان پوست و افزایش چین‌وچروک پوستی خواهد شد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

یکی از خواص روغن نارگیل بهبود دستگاه گوارش است؛ بنابراین از بسیاری مشکلات مربوط به معده و گوارش مانند سندرم روده ی تحریک پذیر جلوگیری می کند. چربی های اشباع شده ی موجود در آن، خصوصیات ضد میکروبی داشته و به مقابله با بسیاری از باکتری ها، قارچ ها و انگل هایی که می توانند سوء هاضمه ایجاد کنند، کمک.می کنند.

روغن نارگیل هم چنین به جذب مواد غذایی دیگر همانند ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدها کمک می کند.

نرم کننده پوست:

روغن نارگیل یک نرم کننده عالی برای پوست است. برای رفع خشکی پوست و بیماری‌های ناشی از خشکی و سختی پوست می‌توانید از این روغن استفاده کنید. کافی است مقداری از روغن را بردارید و بین دو انگشت خود بمالید و سپس روی پوست صورت یا هر جایی که می‌خواهید رطوبت‌رسانی شود، از آن استفاده کنید.

میزان مناسب مصرف:

درست است که روغن نارگیل یه غذای فوق العاده است اما یادتان باشد که به هر حال نوعی روغن است و حاوی چربی است. با وجود اینکه این چربی از نوع چربی سالم است اما همچنان این روغن حاوی کالری بالایی است. خوردن مقادیر زیاد از روغن نارگیل می‌تواند منجر به افزایش وزن یا سایر اختلالات سلامتی .شود.

برخی از افراد می گویند که مقدار مناسب مصرف روغن نارگیل به شکل روزانه دو قاشق غذاخوری است. با گنجاندن این مقدار روغن نارگیل در وعده‌های غذایی نه تنها هیچ یک از عواقب خوردن چربی‌های پرکالری به سراغتان نمی‌آید؛ بلکه از فواید و مزایای سلامتی آن نیز بهره مند خواهید.شد.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کتید.

خواص خاکشیر

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt