کلوت شهداد؛ سرزمین آفتاب درخشان

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

کلوت شهداد کرمان به عنوان یک جاذبه ی منحصر به فرد و طبیعی ایران شناخته می شود و نمونه ای از آن در منطقه یوتا ایالات متحده وجود دارد. چشم انداز ماورایی و وهم آلود کلوت های شهداد سالانه توریست های بسیاری را از داخل و خارج از کشور به سمت خود جذب می کند.

نکته حائر اهمیت در خصوص کلوت شهداد کرمان که آن را در سراسر جهان بر سرزبان ها انداخته است، دارا بودن بالاترین درجه حرارتی کره زمین می باشد. به عبارت ساده تر منطقه شهداد در کرمان به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین شناخته شده است، همچنین علاوه بر این بخشی از دشت لوت در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

کلوت چیست؟

کلوت (با اصطلاح علمی یاردانگ) نام عارضه‌ای طبیعی است که در مناطق خشک دنیا از قبیل ایران، آمریکا، چاد، مصر و پرو درسطح وسیعی گسترش یافته‌‌‌ و به برجستگی‌های بین شیارهای u شکل در نواحی بیابانی اطلاق می‌شود. قدمت کلوت‌ها به حدود ۲۰ هزار سال قبل بازمی‌گردد. کلوت‌های بزرگ حاصل فرسایش آبی-بادی و کلوت‌های کوچک تحت‌تاثیر فرسایش بادی شکل گرفته‌اند.

عده ای معتقدند که کلوت از دو واژه «کل» به معنای «آبادی» و «لوت» اسم همین منطقه یعنی دشت لوت، تشکیل شده است.

کلوت شهداد کجاست؟

کویر شهداد در ارتفاع ۴۳۰ متری از سطح دریا قرار دارد. از سمت شرق فاصله آن تا دشت لوت حدود ۳۰ کیلومتر و مشرف به جلگه‌ای به نام تکاب است. محدوده کلوت شهداد از شمال به جنوب حدود ۱۴۵ کیلومتر طول و از غرب به شرق نزدیک به ۷۰ کیلومتر عرض دارد و در موازات تل‌ماسه‌های عظیم شرق کویر واقع شده است.

کلوت های شهداد در کرمان به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می شوند:

منطقه سبز:

این منطقه که با رنگ سبز نشان داده می شود، از جاده شهداد-نهبندان حدود ۲ کیلومتر امتداد دارد و برای گردشگران قابل مشاهده و تردد است. در صورتی که قصد کویرنوردی حرفه ای و رفتن در دل کویرهای این منطقه ندارید مجوز منطقه سبز برایتان کافی است.

منطقه نارنجی و قرمز:

منطقه ی ممنوعه! دو منطقه نارجی و قرمز درست بعد از منطقه سبز شروع می شود و بدون همراه داشتن راهنما و هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوط رفتن به این مناطق ممکن برگشتی نداشته باشد. به دلیل سختی در تشخیص مسیر، احتمال گم شدن و گیر کردن گردشگران در بیابان بسیار زیاد است.

تفریحات در کلوت های شهداد

در کلوت های شهداد کرمان امکان تفریحات مختلف و متنوعی وجود دارد و همین سبب شده تا گردشگران زیادی سالانه به سمت این منطقه سفر.کنند.

سافاری:

کمپ کویری شهداد با وجود ماشین های آفرود و رانندگان مناسب شما را در گشت و گذار میان کلوت ها همراهی می کنند و و چنانچه ماشین شما برای آفرود مناسب بود می توانید به آفرود در این کویر زیبا و گرم با ماشین شخصیتان.بپردازید.

موتور چهارچرخ:

موتورهای چهارچرخ یا ATV یکی دیگر از امکاناتی است که برای کویرگردی می توانید آن را امتحان کنید. با این موتورها می توانید پستی ها و بلندی های کویر را به سرعت بپیمایید و حسابی هیجان کافی را بدست بیاورید.

تماشای ستاره ها:

درمیان کلوت ها هر کجای کویر که باشید آسمان شب زیبا، دیدنی و خیره کننده است ستاره هایی که در آسمان شب های کویر به گردشگران چشمک می زنند واقعا زیبا و آرامش بخش هستند که در کمپ کویری شهداد این امکان فراهم شده تا گردشگران علاوه بر زیبایی های وصف نشدنی کویر از تماشای آسمانی مملو از قطرات نور در شب نهایت لذت را.ببرند.

شتر سواری:

از دیگر جاذبه‌های گردشگری کلوت شهداد می‌باشد که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. شتر سواری در دل کویر واقعا لذت بخش می‌باشد و بدون شک تجربه متفاوتی از سایر سفرها برایتان به ارمغان خواهد آورد.

لوازم مورد برای بازدید از کلوت های شهداد

آب آشامیدنی، دارو های عمومی، میان وعده، لباس گرم، کلاه آفتابگیر، کفش پیاده روی، پاور بانک، کیسه زباله، کوله پشتی، کمک های اولیه، لباس نخی و خنک، کارت شناسایی، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب، دمپایی و صندل، وعده های غذایی، کفش اضافه، لباس اضافه، زیرانداز، چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو و لوازم.خواب.

بهترین زمان بازدید از کلوت های شهداد در کرمان کی است؟

قائدتا بهترین زمان برای رفتن به سمت مناطق کویری فصل های سال است، اما پاییز شرایط رفتن به سمت کلوت های شهداد بسیار مساعد است. البته شرایط آب و هوایی در فصل بهار هم بد می توانید می توانید بر روی یک کویرنوردی خوب حساب کنید.

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

باغ شاهزاده ماهان؛ کویری ترین بهشت ایران

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt