معرفی طرقبه مشهد

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

شهر طرقبه یکی از بهترین و معروف‌ترین جاذبه‌های تفریحی و گردشگری و جاهای دیدنی مشهد است که علاوه بر مسافران، بسیاری از مشهدی‌ها هم در ایام تعطیل به بازدید از این منطقه کوهستانی زیبا.می‌روند. ریشه نام طرقبه، از «ترقبذ» است که از دو بخش «تُرُق» و «بَذ» تشکیل شده و به معنی آبادی بزرگ است.

طرقبه مشهد یکی از شهر های.شهرستان طرقبه شاندیز می باشد که در شهر مقدس مشهد در استان خراسان رضوی، واقع شده و همچنین در دامنه كوه های بینالود قرار گرفته .است. طرقبه مشهد از جمله آبادی‌ های بزرگ طوس باستان به حساب.می آمد. طرقبه قدمتی طولانی دارد و به آن دلیل که این شهر بر سر راه کوهستانی و مال رو مشهد به نیشابور قرار داشت، در طول قرون اسلامی به صورت گذرگاه و تفرج‌ گاه نیز به شمار.می‌ رفت.

در گذشته طرقبه مشهد یکی از روستا های کوچک و خوش آب و هوای طوس بوده، که به عنوان ییلاق در نیمه اول سال مورد استفاده قرار می گرفته.است. اما امروزه و پس از گذر زمان، طرقبه مشهد به شهر کوچکی تبدیل شده که دارای امکانات تفریحی و گردشگری بسیاری بوده و توانسته توجه مسافران و زائران تور مشهد را به خود جلب نماید در ادامه به معرفی این شهر زیبا.میپردازیم.

معرفی طرقبه مشهد

طرقبه مشهد دارای وسعت حدود هزار و ششصد کیلومتر مربعی بوده و مابین رشته کوه های بینالود و تخت رستم قرار گرفته و این شهر در فاصله شانزده کیلومتری از مشهد و در قسمت انتهایی غربی بلوار وکیل آباد واقع شده.است. طرقبه در لغت به معنای آبادی بزرگ می باشد، این نام گذاری به دلیل باغ های بزرگ میوه ای است که در این منطقه وجود دارد، اگر به این شهر بروید متوجه این موضوع می شود زیرا به هر گوشه ای که نگاه می کنید باغ های میوه انبوهی به چشم.می خورد.

رستوران های لوکس طرقبه

اگر گرسنه بودید، به رستوران های زیبا، با صفا و البته با بهترین سرآشپزهای مشهد بروید. یکی از این رستوران های لوکس در طرقبه مشهد رستوران تشریفات است. کلبه هایی چوبی و گرد یا آلاچیق هایی زیبا را در میان درختان سرسبز تصور کنید که درونش میز غذاخوری گردی قرار گرفته.است. از طعم و ظاهر غذاهای رستوران های طرقبه راضی و خوشنود خواهید بود. هر چند که رستورانی همانند رستوران تشریفات قیمت های نسبتا بالایی دارد اما بهترین کیفیت ها را در این رستوران مشاهده خواهید کرد.

از دیگر رستوران های طرقبه که سابقه ای بسیار طولانی در این منطقه داشته و بسیار معروف است، رستوران سید و پسران است. این رستوران در ۳۶ سال پیش توسط شخصی معروف به سید افتتاح شد و هم اکنون توسط پسرانش اداره می شود.

امکانات رفاهی و تفریحی طرقبه

از مشهد که به سمت طرقبه حرکت کنید تا زمانی که به طرقبه برسید نمایی از طبیعت بی نظیر این منطقه را خواهید دید، این طبیعت و زیبایی، در کنار رستوران های منطقه تنها بخشی از جذابیت گردشگری طرقبه است، باغ و مجموعه تفریحی ویلاشهر که در فاصله ای ۱۰ دقیقه ای از طرقبه مشهد قرار دارد یکی دیگر از مراکز رفاهی و تفریحی است، در این مجتمع که از ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر پذیرای گردشگران است، می توانید از تفریحاتی مانند قایق سواری در دریاچه لذت ببرید و از فضای آلاچیق و رستوران های آن استفاده.کنید.

یکی دیگر از مهم ترین جاذبه های گردشگری طرقبه که از جاذبه های مهم.مشهد نیز به شمار می رود سد چالیدره و دریاچه آن است، این مجموعه در سال ۱۳۷۶ توسط شهرداری و با هدف آبیاری باغ های طرقبه و اطراف آن راه اندازی شد.، آب تامین کننده دریاچه از رودخانه جاغرق گرفته می شود؛ در این مجموعه ۱۶۰ هکتاری علاوه بر زیبایی های طبیعی، تفریحاتی مانند تله کابین، ترن کوهستانی، زیپ لاین، قایق سواری، بانجی جامپینگ.و … وجود دارد و علاوه بر این تفریحات هیجان انگیز و مفرح می توانید از رستوران های آن با انواع غذاهای ایرانی و ملل و همین طور کافی شاپ مجموعه استفاده کنید؛ عکاسخانه سنتی، چایخانه سنتی.و … همه از امکانات و تفریحات این مجموعه هستند.

آب و هوای طرقبه مشهد

طرقبه مشهد دارای آب و هوای سرد و خشکی است.که باعث می شود زمستان های سردی را در این شهر شاهد باشیم. اما در فصل بهار و تابستان هوا معتدل.می شود. به گونه ای که می توان گفت همیشه ما بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد از شهر مشهد خنک تر بوده و به دلیل مکان قرارگیری آن و ارتفاع بیشتری که نسبت به مشهد دارد، دارای بارندگی های بیشتری.می باشد. به همین موضوع باعث می شود که گردشگران و ساکنین مشهد در این فصل به سمت طرقبه آمده و از آب و هوای معتدل و خنک آن در طبیعتی بکر و رویا گونه کمال لذت را.ببرند.

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

ماسال،بهشت گمشده ی ایران

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt