روستای فشکور مازندران

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

مقصدتان که شمال ایران باشد، شاید یکی از اولین انتخاب‌هایتان هم گذر از جاده هزار پیچ چالوس باشد. شاید اسم دیگر آن یعنی جاده کندوان را هم شنیده باشید. زیبایی‌های شمال درست از همین جاده شروع می‌شود.

از جاده که بگذریم چالوس و شهرهای اطرافش زیبایی‌شان را به نمایش گذاشته‌اند؛ اما مقصد ما روستایی در حوالی شهر چالوس است. جایی که در آن دور از آلودگی و شلوغی شهرهای بزرگ نفسی تازه کنیم. اسم این روستای فشکور است.

روستای فشکور کجاست؟

این روستا جایی در استان مازندران است، در جایی بین منطقه‌های ییلاقی چالوس و توابع مرزن‌آباد. این روستا یکی از جاهای دیدنی چالوس و مازندران است. زیبایی چالوس ردی از زیبایی دریای خزر در شمال و رشته‌کوه‌های البرز در جنوب آن دارد. روستای فشکور چالوس در ارتفاع ۲هزار متری از دریاست و وسعتش هم ۱۰۰هزار مترمربع.

جاهای تفریحی نزدیک فشکور

روستای ناتر

وقتی به فشکور سفر می‌کنید، ممکن است زمانی را برای بازدید از جاهای دیدنی مازندران اختصاص دهید. یکی از این دیدنی‌های نزدیک، روستای ناتر است. این روستا تقریبا ۶ کیلومتر با فشکور فاصله دارد و در آن می‌توانید طبیعت بکر و زیبا، خانه‌های روستایی و محصولات کشاورزی ارگانیک و خوشمزه را پیدا کنید.

آسیاب‌رود

رودی پرآب و زیبا از نزدیکی فشکور می‌گذرد که نام آن را آسیاب‌رود گذاشته‌اند. این رود جاذبه‌ی طبیعی است و حوالی آن برای عکاسی و طبیعت‌گردی، جذاب است. البته اگر در زمان بارندگی یا هشدارهای هواشناسی سفر می‌کنید، نباید به حریم رود نزدیک شوید.

آبشار مهازکمر

اگر اهل صخره‌نوردی و کوهنوردی هستید، تجهیزات کامل دارید و می‌توانید از مسیرهای دشوار عبور کنید، خوب است که زمانی را برای دیدن آبشار مهازکمر اختصاص دهید. این آبشار پرآب و زیباست و کسانی که آن را دیده‌اند می‌گویند به زحمت مسیری که طی کرده‌اند، می‌ارزیده است.

ماسال

در جاده چالوس، حوالی جایی که باید برای رسیدن به فشکور دور بزنید می‌توانید فرصتی برای دیدن ماسال داشته باشید. البته ماسال مازندران نیاز به تعریف و تمجید ندارد! این ماسال سرسبز و زیباست، گاهی مه آن را جذاب‌تر می‌کند و مسیر دسترسی‌اش نیز از جاده چالوس است. اگر دوست دارید ماسال را ببینید، در روشنایی روز به جاده فرعی آن وارد شوید.

آب‌وهوای روستای فشکور

ارتفاع زیاد سبب افت دماست. درنتیجه فشکور معمولا خنک است و احتمال بارش نیز در آن بالاست. از سوی دیگر، وجود مه و رطوبت نیز می‌تواند احساس سرما را بیشتر کند. اگر بخواهیم آب‌وهوای فشکور را با تهران مقایسه کنیم، به‌صورت میانگین هوای فشکور ۵ درجه از تهران خنک‌تر است. شاید فکر کنید این عدد بالایی نیست اما باید بدانید آسایش حرارتی بدن انسان تا حدی می‌تواند سرما را پذیرا باشد.

پس ممکن است همین ۵ درجه ناگهان باعث شود فکر کنید این روستای گردشگری خیلی سرد است. پس اگر می‌خواهید فشکور را ببینید حتما با خودتان لباس‌های گرم و مناسب ببرید. ضمنا چون ممکن است با بارش باران نیز مواجه شوید پانچو، لوازم ایمنی خودرو و غذاهای سبک و پرانرژی را فراموش نکنید.

بهترین زمان سفر به فشکور

اگر دوست دارید برای دیدن و اقامت در روستای فشکور اقدام کنید، بهار و تابستان از بهترین فرصت‌ها خواهد بود. در این دو فصل خنکای هوای فشکور اوقات خوشی را برایتان رقم می‌زند و می‌توانید از طبیعت زیبای آن نیز لذت ببرید. پس از آن تا اواسط پاییز سفر به فشکور رویایی و دلچسب است. چراکه پاییز چهره‌ای رنگارنگ به فشکور می‌بخشد و آن را شبیه یک تابلوی نقاشی می‌کند.

اگر دوست دارید زمستان به فشکور بروید حتما در روشنایی هوا سفرتان را آغاز کنید. ضمنا واجب است که وضعیت آب‌وهوا را بدانید و در سرما و یخبندان نیز به این‌جا نروید. چراکه جاده‌های فرعی در بارندگی زمستان لغزنده و خطرآفرین هستند و امدادرسانی به آن‌ها دشوار است. خود مردم فشکور نیز زمستان‌ها به مناطق گرم‌تر و روستای پایین‌تر می‌روند تا سرمای شدید به آن‌ها آسیب نرساند.

نکاتی که باید برای سفر به روستای فشکور بدانید!

  • برای سفر به روستای فشکور کفش با کفه محکم، بادگیر، پانچو و لباس‌های گرم را فراموش نکنید.
  • اگر تجربه کوهپیمایی ندارید، هرگز تنها در اطراف روستا و مناطق کوهستانی نگردید چراکه احتمال گم شدن در مه زیاد است.
  • احترام به جامعه محلی کمک می‌کند بیشتر از سفرتان لذت ببرید. پس به حریم خانه‌ها، مزارع و افراد کمال توجه را داشته باشید.
  • جاده دسترسی به فشکور مناسب نیست. پس با احتیاط کامل و در آرامش آن را طی کنید تا سفرتان با خاطره بدی همراه نباشد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt