دریاچه دالامپر ارومیه

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های زیبا ایران شناخته می شود که در آن شاهد جاذبه های توریستی بسیار زیادی هستیم. در این بین یکی از جاذبه های توریستی و خاص استان آذربایجان غربی و منطقه ارومیه، دریاچه دالامپر است که به دریاچه مام شیخ نیز معروف بوده و محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران و توریست ها دارد.

در همین راستا در طول سال شاهد حضور افراد بسیار زیادی در این منطقه زیبا و شگفت انگیز هستیم و همین مسئله باعث شده تا دریاچه دالامپر تبدیل به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ارومیه شود.

چرا دالامپر؟

کلمه دالامپر به معنی جایی است که عقاب‌ها در آن پرواز می‌کنند. این نام را روی کوه دالامپر گذاشته‌اند، چون روی این کوه عقاب‌های زیادی را درحال پرواز می‌بینید.

دریاچه دالامپر به‌ خاطر اینکه روی کوه دالامپر قرار گرفته به این نام معروف شده است. البته افراد محلی دریاچه دالامپر را بیشتر به‌نام مام‌شیخ (اسم یکی از روستاهای منطقه دالامپر) می‌شناسند تا دالامپر.

مسیر دسترسی به دریاچه دالامپر

اگر به دنبال آن هستید تا به راحتی به دریاچه دالامپر دسترسی پیدا کرده و از این جاذبه توریستی و گردشگری خاص و شگفت انگیز بازدید کنید، لازم است تا با ماشین خود به دیزج برسید. این منطقه در نزدیکی کوه دالامپر قرار دارد و شما می توانید پس از رسیدن به این منطقه ماشین های لندکروزی که در این بخش قرار دارند را کرایه کنید.

ماشین های لندکروز به دلیل ماهیت و ساختار خود امکان عبور از مسیر پر فراز و نشیب کوه دالامپر را دارند و همین مسئله به شما کمک می کند تا با کرایه این دسته از ماشین ها، در نهایت بتوانید به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی خودتان را به دریاچه زیبای دالامپر رسانده و از آن بازدید کنید.

تفریحات رایج در جوار دریاچه دالامپر

کوهنوردی

همان‌طور که گفتم دریاچه دالامپر روی کوه دالامپر قرار گرفته است، پس برای رسیدن به این دریاچه باید کوهنوردی کنید.

سختی کوهنوردی این مسیر در حد معمولی است و برای طی‌ آن با وجود چشم‌اندازهای زیبایی که دارد، اذیت نمی‌شوید. تجربه جذاب و متفاوتی که در کوهنوردی دالامپر خواهید داشت این است که می‌توانید مرز کشور خودمان، عراق و ترکیه را رصد کنید.

پیاده‌روی و گشت‌وگذار

حیف است که به فضای زیبا، سرسبز و خوش آب‌و‌هوای دالامپر ارومیه بیایید و پیاده‌روی نکنید. پیاده‌روی در مسیر دریاچه دالامپر این فرصت را برایتان فراهم می‌کند که زیبایی‌هایی مثل آب‌شدن برف روی کوه‌ها را با جزئیات و دقت بیشتری تماشا کنید.

عکاسی

زیبایی‌های طبیعی دریاچه دالامپر ارومیه سوژه‌های نابی هستند تا دوربین عکاسی شما آن‌ها را ثبت کند. تصور کنید یخچال‌های طبیعی درحال آب‌شدن روی صخره‌ای هستند و چقدر هیجان‌انگیز می‌شود اگر شما از این صحنه عکس بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه دالامپر ارومیه

با توجه به زیبایی‌های منطقه، می‌توان گفت که جای‌جای این مسیر پر از جاهای دیدنی است. در این مسیر آبشار سوله دوکل حدود ۱۰ کیلومتری کوه واقع شده است. پرتاب آب از صخره‌های بیش از ۲ هزار متری باعث شده است تا جلوه طبیعی بسیار زیبایی را در این آبشار طبیعی ببینید.

کوه دالامپر نیز با دامنه سرسبز خود یک جاذبه بی‌نظیر است که همانند یک تپه سرسبز به چشم می‌آید.

روستای کچله هم می‌تواند مقصد بعدی‌تان پس از دیدن دریاچه دالامپر ارومیه باشد. این روستای پلکانی در دامنه کوه دالامپر واقع شده است و راهی پر پیچ و خم و هیجان‌انگیزی را برای رسیدن به آن باید طی کنید.

چرا بازدید از دریاچه دالامپر ارومیه را پیشنهاد می‌کنیم؟

  • آب و هوای خنک و بی‌نظیر در تابستان
  • موقعیت قرارگیری دریاچه در قسمت بالای کوه
  • داشتن جاذبه‌های متنوع در اطراف کوه دالامپر
  • ایجاد موقعیت مناسب جهت کوهنوردی
  • قرارگیری موقعیت کوه در مرز سه کشور عراق، ایران و ترکیه
  • امکان مشاهده کشورهای همسایه در قسمت بالای کوه
  • جاذبه‌های بی‌نظیر این منطقه سبب شده است تا افرادی که یک بار از آن دیدن می‌کنند، بارها بلیط ارومیه بگیرند و خود را به این جاذبه بهشت مانند برسانند.

بهترین زمان سفر به دالامپر

به دلیل ماهیت شرایط آب و هوایی ارومیه در فصول پاییز و زمستان شاهد کاهش ناگهانی دمای هوا در این منطقه، به خصوص در کوه دالامپر هستیم و همین مسئله باعث می شود تا در فصول سرد سال نتوان از دریاچه دالامپر بازدید کرد.

به همین دلیل پیشنهاد ما این است که اگر قصد دارید تا در زمان مناسبی به این دریاچه سفر کرده و از آن بازدید کنید، بهتر است تا در فصل تابستان و یا بهار برای سفر به این منطقه زیبا و شگفت انگیز برنامه ریزی کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt