تنگه قاسمی؛ بکرترین منطقه ایذه

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

سالانه گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران برای بازدید از مناطق زیبای طبیعی و گردشگری خوزستان به این استان سفر می‌‌کنند. تنگه قاسمی، یکی از دیدنی‌‌های جذاب و متفاوت در غرب ایران به‌‌شمار می‌‌رود و می‌‌توان آن را در لیست بهترین جاذبه‌‌های طبیعی و گردشگری ایران قرار داد.

تنگه قاسمی با قرار گرفتن در کنار دریاچه سد کارون و همچنین امکان قایق‌‌سواری میان‌‌دره، سبب می‌‌گردد تا لذت بازدید آن دو چندان شود. اگر شما نیز علاقه‌‌مند به دانستن جزئیات کاملی در رابطه با تنگه قاسمی هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

در این مطلب قصد داریم تا با شما عزیزان، سفری مجازی به تنگه قاسمی داشته باشیم و این تنگه زیبا و دیدنی را که یکی از مقاصد محبوب گردشگران است، به شما معرفی کنیم.

تنگه قاسمی در کجا قرار دارد؟

تنگه زیبای قاسمی، یکی از جاذبه‌‌های طبیعی و زیبای خوزستان است که در شرق این استان و در میان رشته کوه‌‌های منگشت قرار دارد. منگشت یکی از کوهستان‌‌های معروف شهرستان‌‌های ایذه، باغملک و لردگان به‌‌شمار می‌‌رود. این کوهستان از شمال غربی دریاچه سد کارون و شرق تالاب بندون آغاز می‌‌شود و تا نزدیکی روستای درویش در استان کهگلویه و بویر احمد امتداد یافته است.

تنگه معروف قاسمی که آن را با نام‌‌های تنگه قاسمی ایذه و تنگه قاسمی شیوند هم می‌‌شناسند، به دلیل این که ساختاری دره‌‌ای، صخره‌‌ای و باریک دارد، در دل کوه‌‌های منگشت و دریاچه سد کارون سه پدید آمده است.

تفریحات تنگه قاسمی چیست؟

اگر اهل تفریحات سالم هستید، باید بدانید که بازدید از تَنگه قاسمی با تفریحات متعدد و مفرحی عجین شده است. رودخانه‌‌نوردی و قایق‌‌سواری، از جمله تفریحات خاطره‌‌انگیز تَنگه قاسمی هستند. هیجان عبور از تنگه‌‌ای باریک با قایق موتوری، هیچ‌‌موقع از ذهن شما پاک نخواهد شد.

صخره‌‌نوردی یکی دیگر از تفریحاتی است که علاقه‌‌مندان به این رشته ورزشی می‌‌توانند آن را در تَنگه قاسمی تجربه کنند. جالب است بدانید که تَنگه قاسمی، یکی از مقاصد پرطرفدار میان غواصان حرفه‌‌ای نیز محسوب می‌‌گردد. آب‌‌بازی و شنا را هم یکی دیگر از تفریحات هیجان‌‌انگیز در تَنگه قاسمی می‌‌توان عنوان کرد.

اگر شناگر ماهری هستید، به‌‌هیچ‌‌عنوان لذت شیرجه در آب تَنگه قاسمی را از دست ندهید. تماشای آبشار را نیز به لیست تفریحات دیدنی تَنگه قاسمی بیفزایید.

بایدها و نبایدهای بازدید از تَنگه قاسمی

  • پیش از سفر به تَنگه قاسمی وضعیت آب‌وهوا را چک کنید و در صورت احتمال بارندگی زمان دیگری را به این بازدید اختصاص دهید.
  • تَنگه به‌قدری باریک است که برای عبور از آن حتما باید با قایق‌ران‌های حرفه‌ای همراه شوید؛ در غیر این صورت، قایق به دیواره‌ها برخورد می‌کند و ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال داشته باشد.
  • نکات ایمنی را در قایق‌ها رعایت کنید و حتما جلیقه نجات به تن داشته باشید؛ زیرا اگر به هر دلیلی در بخش های باریک دره به آب بیفتید، احتمال غرق شدن در زیر قایق زیاد است.
  • برای شریجه زدن در آب یا آب‌بازی محل‌های امن را انتخاب کنید. احتمان برخورد با صخره‌ها از خطرات این تفریحات هستند.
  • در همه حال مراقب گوشی تلفن همراه و دوربین عکاسی خود باشید.

بهترین زمان بازدید از تَنگه قاسمی چه موقع است؟

فصل بهار یکی از بهترین زمان‌‌ها برای بازدید از تَنگه قاسمی ایذه خواهد بود. چراکه در فصل تابستان، آب و هوای استان خوزستان شرجی و گرم است. به همین دلیل، بسیاری از گردشگران این زمان را برای سفر به استان‌‌های جنوبی انتخاب نخواهند کرد.

در اغلب سال‌‌ها در فصول پاییز و زمستان، سطح آب در دریاچه سد کارون سه کاهش می‌‌یابد. زمین تَنگه قاسمی خشک می‌‌گردد و بازدید از این تنگه، همچون فصل بهار جذابیت چندانی نخواهد داشت. ساعات ابتدایی روز، بهترین زمان جهت بازدید از تَنگه قاسمی برای گردشگران است.

دیدنی‌ های اطراف تَنگه قاسمی

آبشار شیوند:

آبشار شیوند جاذبه‌ای طبیعی در جنوب غربی روستای شیوند است که روزانه از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند.

دهکده گردشگری زراس: 

زراس منطقه‌ای بکر و دیدنی در خوزستان و حاشیه دریاچه کارون است. ترکیب کوه و تپه‌های سرسبز در کنار بستر آبی، زیبایی زراس را دو چندان کرده‌اند.

تالاب بندون ایذه:

تالاب بندون دریاچه‌ای فصلی و یکی از بسترهای آبی زیبا و چشم‌نواز استان خوزستان و شهر ایذه است. فصل بهار زیبایی این منطقه دوچندان می‌شود.

کاروانسرای دهذر:

کاروانسرای دهذر از یکی بناهای تاریخی به جامانده از دوره هخامنشیان است که در بخش جنوبی این شهر قرار دارد. این کاروانسرا در زمینی به وسعت ۱,۸۰۰ متر مربع و با مصالحی چون سنگ، آجر و گچ ساخته شده است. معماری و نمای زیبا و فضای آرام و دلنشین این کاروانسرا، گردشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی را جذب خود می‌کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt