باغ شاهزاده ماهان؛ کویری ترین بهشت ایران

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

شازده ماهان کرمان و رسیدن به این جاذبه مانند کشفی تازه است. تصور کنید در دل کویر هستید و تا چشم کار می‌کند مناظر خشک و بی آب و علف به چشم می‌آید. حتی به فکرتان هم نمی‌رسد شهری خنک، پر آب و سرسبز در چند قدمی‌تان وجود داشته باشد. کافیست قدری از کرمان فاصه بگیرید تا به یکی از خوش آب‌ و هواترین شهرهای ایران برسید، شهر ماهان.

این شهر چنان نظر شاهان قاجار را به خود جلب کرد که باغی مصفا در آن ساختند و نامش را شاهزاده ماهان یا شازده ماهان گذاشتند. داستان باغ شازده ماهان به سکونت و برگزاری مراسم شاهان قاجار ختم نشد. این باغ به ثبت جهانی رسید و تا به امروز پا برجا و دیدنی است.

تاریخچه باغ

باغ شاهزاده ماهان در عصر قاجار در سال ۱۲۹۸ در دوران فرمانروایی عبدالحمید میرزا ناصر الدوله و در طول فرمانروایی یازده ساله ایشان در کرمان تکمیل گردید.

درمدت فرمانروایی ایشان بسیاری از کارهارا به نظم در آورد و سرو سامان داد. ایشان بعد از اینکه به آنفولانزا که در تمام ایران مسری شده بود، و به کرمان هم نیز سرایت کرده بود مبتلا شدند. و در نهایت در تاریخ دار فانی را وداع گفت.

ثبت جهانی

باغ شاهزاده ماهان که به بهشتی در کویر کرمان شهرت دارد، به عنوان یکی از زیباترین و بی نظیر ترین باغهای سنتی ایرانی انتخاب شده است و در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است.

اطلاعات این بنای تاریخی از سوی سازمان یونسکو به ۳۵ زبان دنیا ترجمه شده است. همانطور که بازدید کنندگان بسیاری این باغ را یک شاهکار ایرانی تلقی می کنند و آن را یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران به حساب می آورند.

در باغ شاهزاده ماهان چه می‌بینیم؟

درختان سر به فلک کشیده، دو عدد عمارت، حمام، حوض‌ها و فواره‌ها آن چیزی است که در این باغ می‌بینیم. انتهای باغ شاهزاده ماهان به ارتفاعات تیگران می‌‌رسد. در باغ شاهزاده ماهان، مانند دیگر باغ‌های ایرانی همه چیز به شکل قرینه چیده شده، جوی آبی در میان، درختانی سرسبز به طور منظم دور تا دور جوی چیده شده‌اند.

دیگر عناصر باغ سازی ایرانی شامل آبراهه‌ها، پیاده‌روها، زمین‌های گلکاری شده و غیره در باغ شاهزاده ماهان نیز دیده می‌شود. البته آنچه این باغ را در میان باغ‌های ایرانی منحصر به فرد کرده، طبقاتی بودن آن است که باعث می‌شود بزرگتر به نظر برسد. جلوی سردرخانه باغ شاهزاده ماهان، محوطه بازی با نرده‌های چوبی دیده می‌شود. این فضا حکایت از برگزاری مراسم شاهانه در گذشته‌های دور دارد.

موقع گشت و گذار در باغ شاهزاده ماهان نمی‌توان از آرایش درختان چشم برداشت. انتخاب و آرایش درختان شاهزاده ماهان کاملا حرفه‌ای بوده و طیف رنگی زیبایی را در فصول مختلف ایجاد می‌کند.

از انواع درختان شاهزاده ماهان می‌توان به کاج‌ها، سروها، ‌درختان سایه‌دار، درختان برگ پهن مانند نارون وحشی و چتری، زبان گنجشک یا ون، چنار و سپیدار اشاره کرد.

سوال اینجاست در دل کویر چنین باغی با درختان سرسبز و آب فراوان چطور امکان پذیر است؟

آبی که در این باغ جریان دارد از قنات و رودخانه تیگران که از ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می گیرد، تامین می شود. و همچنین شیب زمین هم باعث شده تا آب، شکل جویبار از بالا تا پایین در باغ جریان داشته باشد. در این باغ جوی ها ابتدا تا انتهای باغ با دو حوضچه شروع و خاتمه می یابد.

بخش‌های مختلف باغ

در بخش ورودی باغ شاهزاده ماهان، سردرخانه دیده می‌شود. این بخش علاوه بر زیبایی نقش جداسازی نمای بیرونی و درونی باغ را دارد. به بالاترین قسمت مجموعه که بروید به شاهنشین (محل سکونت شاه) خواهید رسید. در این قسمت، زیباترین منظره باغ را خواهید دید که دو استخر را مقابل خود دارد. می‌توانید ساعت‌ها در ایوان بایستید و از تماشای مناظر زیبای شاهزاده ماهان لذت ببرید.

بد نیست سری به حمام شاهزاده ماهان بزنید، این حمام در بخش شمالی باغ شاهزاده ماهان قرار گرفته و فضای تو در تو و معماری ویژه آن اهمیت.دارد.

شاهزاده ماهان کیست؟

حال ببینیم شاهزاده ماهان کیست که این باغ به اسم وی نام گذاری شده.است. این شاهزاده همان عبدالحمید میزرا ناصرالدوله فرمانفرمایان، نوه دختری ناصرالدین شاه و حاکم کرمان است که به تکمیل و ساخت وساز در این باغ اقدام کرد.

داستان جالبی نیز در مورد ناصرالدوله و این باغ وجود دارد و گفته شده است که وقتی خبر مرگ وی به گوش بنّای باغ رسید، از فرط خوشحالی تغار گچی را که در دست داشت محکم به دیوار کوبید و کار را رها.کرد. اگر در بازدیدتان به خوبی دقت کنید، متوجه می شوید برخی از بخش های آن فاقد تزیینات و ظریف کاری های است که نشان از نیمه کاره رها شدن ساخت آن ها است؛ مانند جای خالی کاشی ها که همچنان بر سر در ورودی خودنمایی می کند.

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

باغ ارم، بهشت شیراز

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt