ایران مال؛ بازار بزرگ ایران

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

ایران مال که با نام بازار بزرگ ایران نیز شناخته می‌شود، از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید خاورمیانه و دنیا است. این مرکز تجاری از مهم‌ترین‌ مراکز کشور به شمار می‌آید که با دارا بودن امکانات تفریحی به‌روز و مدرن در کنار فروشگاه‌های بی‌شمار، از مکان‌های دیدنی محبوب تهران نیز محسوب می‌شود.

امکانات رفاهی‌ این بازار مانند کتابخانه، شهربازی، سینما و رستوران‌هایش هم که زیبایی و شکوه خود را دارد. همه این دیدنی‌ها دور هم جمع شده‌ است تا لحظاتی خوش را برایتان رقم بزند. شاید بتواند گفت بازار بزرگ ایران را فقط جمله معروف «آن چه خوبان همه دارند، تو یک جا داری» می‌توان به درستی توصیف ‌کند.

ایران مال کجاست؟

ایران مال که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی ایران و جهان است، بین تهران و کرج و در همسایگی پارک زیبای چیتگر و دریاچه خلیج‌فارس واقع شده است. به‌طور دقیق‌تر این مجموعه در شمال‌غربی تهران، منطقه ۲۲ و انتهای اتوبان شهید همت و شهید خرازی با مساحت ۳۱۷ هزار مترمربع ساخته شده است.

ایران مال چقدر مساحت دارد؟

همه ما شنیده ایم که ایران مال چقدر بزرگ است و حتی بسیاری از ما از آن بازدید کرده ایم! اما واقعاً مساحت ایران مال چقدر است که توانسته هم ردیف مال های بزرگ دنیا باشد؟

ایران مال در مساحت یک میلیون و ۶۶۹ هزار و ۵۰۴ متر مربع احداث شده است و به همین دلیل است که توانسته در میان افراد محبوبیت زیادی کسب کند.

اگر بخواهید کل مساحت ایران مال را بگردید، باید بدانید که پیاده روی در آن به اندازه پیاده روی خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش است.

نگاهی به جاهای دیدنی ایران مال

دیدنی‌های ایران مال بسیار متنوع و زیادند. در ادامه هریک را به‌طور مختصر معرفی کرده‌ایم:

مسجد جامع

در طبقه همکف این مجموعه، مسجد جامع محمد رسول‌الله(ص) با ۱۲۰۰ مترمربع و معماری بی‌مثال ایرانی ساخته شده است. طرح گنبد مسجد از گنبد حافظیه شیراز الهام‌گرفته و ۵ گنبد دارد.

کاشی‌کاری و گچ‌بری مسجد با چهار رنگ محشر فیروزه‌ای، لاجوردی، سفید و آجری کار شده است که شکوه و جلالش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. همچنین گفته می‌شود طراحی این مسجد از مسجد النبی الهام‌گرفته شده است.

باغ ایرانی

در ساخت باغ ایرانی از «باغ شازده ماهان کرمان» الهام‌گرفته شده است. فضای این باغ به حدی خیره‌کننده است که گویی در بهشت برین قدم گذاشته‌اید. به هر کجای این باغ که نگاه کنید، برایتان شکوه باغ‌های تماشایی ایرانی یادآوری می‌شود.

تالار آینه

تالار آینه از دیدنی‌ترین بخش‌های بازار سنتی ایران مال است که با الگوبرداری از تالار آینه مجلس شورای ملی ساخته شده است. این تالار با یک ارسی پنج‌دری به راسته اصلی بازار سنتی راه پیدا می‌کند.

دیوارها و سقف‌های تالار با ظرافت آینه‌کاری شده‌ است، به‌طوری‌که بیش از ۳۸میلیون قطعه آینه در ساخت این بخش به کار رفته است.

همچنین این فضا با گلستانی از تاروپود و ذوق و سلیقه هنرمندان نیشابوری مزین شده است. این فرش نفیس ۱۲۶ مترمربع مساحت دارد. درهای چوبی این تالار هم یکی دیگر از زیبایی‌های آن است. جالب است بدانید خیلی از کارگردانان این تالار را برای لوکیشن فیلم‌برداری اجاره می‌کنند.

بازار سنتی

از دیگر جاذبه های دیدنی ایران مال، بازار سنتی آن است. بازار سنتی در دل بازار مدرن آن قرار گرفته است و معماری آن بر اساس معماری بازارهای سنتی تبریز، اصفهان و شیراز بوده است.

بنابراین برای افرادی که به بازارهای سنتی و معماری خاص آن علاقه دارند، این بخش گزینه بسیار مناسبی است. این بازار با انواع تزئینات معماری قدیمی نظیر مقرنس، کاربندی، قطار مقرنس، یزدی‌بندی، گچ‌بری و کاشی‌کاری متنوع طراحی شده است.

ایوان اشراق

در بازار بزرگ ایران یا ایران مال سازه طلایی رنگ به چشم می خورد که بسیار چشم نواز هستند. نام این بنا که نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده، ایوان اشراق بازار بزرگ ایران است.

ایوان اشراق ایران مال ۲۵ متر ارتفاع دارد که از طبقه اول این مرکز تجاری شروع می شود و تا بام آن ادامه پیدا می کند.

کتابخانه جندی شاپور

اگر می‌خواهید یک کتابخانه مجلل یا بهتر است بگوییم افسانه‌ای را ببینید، کافی است سری به کتابخانه بازار بزرگ ایران یا همان ایران مال بزنید که با نام‌های باغ کتاب ایران یا کتابخانه جندی شاپور هم شناخته می‌شود. این کتابخانه عظیم مساحتی برابر با ۳۳۰۰ مترمربع دارد و با معماری ویژه ایرانی-‌اروپایی خود می‌تواند ساعت‌ها نگاهتان را به خود خیره کند.

بیش از ۵۰ هزار جلد کتاب در حوزه‌های مختلف و زبان‌های گوناگون در این کتابخانه وجود دارد. صندلی‌های راحت، دکوراسیون چوبی، فرش کاشان ۳۵۰ متری به عنوان کف‌پوش، نورپردازی فوق‌العاده و… همه‌وهمه کتابخانه‌ای جامع در سه طبقه فراهم کرده‌ است.

طراحی این کتابخانه از کتابخانه آکسفورد الهام‌گرفته و شباهت زیادی به کتابخانه مدرسه جادوگری هاگوارتز در کتاب‌های هری پاتر دارد.

شربت خانه

اگر در ایران مال به گشت و گذار پرداخته و خسته شده اید، کافی است به سمت شربت خانه حرکت کنید. در واقع شربت خانه بخشی برای دور هم نشستن دوستان است تا کمی استراحت کنند.

در این بخش نوشیدنی های خنک و گوارا وجود دارد که به خصوص در فصل های گرم سال، استفاده از امکانات آن خالی از لطف نیست.

ساعت کار ایران مال در روز جمعه از چه زمانی است؟

این مرکز خرید پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها یک ساعت اضافه‌تر باز می‌ماند. آخر هفته‌ها ایران مال از ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ شب باز است.

 

در پست بعدی شما را با امکانات بازار بزرگ مثل رستوران ها و پردیس سینمایی و انواع مجموعه های ورزشی و… آشنا می‌کنیم پس با ماه خاتون همراه باشید.

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

دبی مال؛ فراتر از یک مرکز خرید

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt