نکاتی درباره مراقبت از طلا و جواهرات

 در اکسسوری, مد

طلا با گذشت زمان در کنار محصولاتی مانند عطر، مواد بهداشتی و همچنین عرق بدن، درخشش خود را از دست می‌دهد. استفاده‌ی مداوم از قطعات طلا هم باعث کدر شدن و سایش آنها می‌شود. اما بعضی از فعالیت ها هستند که ممکن است زود تر از آنچه انتظار داریم باعث کدر شدن طلای ما شود. بنابراین لازم است حتما بدانیم که چطور از طلا و جواهرات خود مراقبت کنیم.

اینکه برخی از طلاها سیاه می‌شوند به خاطر وجود فلزات دیگر است. به جز طلای خالص موجود در جواهرات، بقیه آلیاژها با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلای شما بعد از مدتی سیاه و کدر شود. طلای ۲۴ عیار که همان طلای خالص است، بسیار نرم است و نمی‌توان به راحتی از آن مصنوعات ساخت. به همین خاطر، طلای ۲۴ عیار را با فلزات ارزشمند دیگری همچون مس و نقره ترکیب می‌کنند تا به سفتی موردنظر برسد تا بتوان از آن جواهر یا هر مصنوعی از جنس طلا ساخت.

این امر در فصل‌های گرم سال بیشتر مشاهده می‌شود. چون بدن انسان عرق می‌کند و نمک موجود در آن با مس موجود در طلا واکنش نشان می‌دهد و رد سیاه یا سبز از خود بر جا می‌گذارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا یک سری فعالیت هایی برای جلوگیری از کدر شدن طلا که نباید انجام دهید را بیان کنیم.

۱. قبل از شنا و فعالیت‌های شدید زیورآلات خود را بردارید.

آب نمک و کلر می‌تواند به جواهرات شما آسیب برساند. بنابراین برای پاسخ به چه چیزی طلا را خراب می‌کند می‌توانیم به آب نمک و کلر اشاره کنیم.

۲. قبل از استفاده از ضد آفتاب و اسپری حشرات طلای خود را خارج کنید.

لوسیون می‌تواند به شکاف زنجیره‌ها و شاخک‌ها نفوذ کند. همچنین لوسیون‌ها و اسپری‌ها روی جواهرات شما لایه‌ای ایجاد می‌کنند و آن را کدر می‌کنند. بنابراین رفته رفته می‌تواند باعث خرابی طلای شما شود.

۳. زیورآلات خود را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

نور خورشید می‌تواند برخی از مواد، به ویژه عناصر طبیعی و برخی پلاستیک‌ها را سفید کند. طلا از این قائده مستثنی نیست!

۴. هنگامی که دستان خود را در آب سرد قرار می‌دهید، زیورآلات خود را، بخصوص انگشتر، خارج کنید.

دمای سرد باعث کوچک شدن انگشتان شما می‌شود و فضایی برای لیز خوردن انگشتر ایجاد می‌کند. زمانی که در آب هستید متوجه این قضیه نخواهید شد.

۵. قبل از رفتن به جکوزی یا استخر جواهرات را خارج نمایید.

کلر می‌تواند به فلزات (مانند طلا و پلاتین) آسیب رسانده و رنگ آن را تغییر دهد و به آرامی سطح و پرداخت سنگ‌های قیمتی را فرسایش دهد.

۶. قبل از انجام کارهایی مانند باغبانی بهتر است مصنوعات طلا را مانند النگو طلا، خارج کنید.

زیرا خاک و سنگ‌های کوچک ساینده هستند. اگر فوراً تمیز نشوند، ممکن است برای همیشه آسیب ببینند. مراقب خطرات دستکش‌های باغبانی نیز باشید.

 

اگر به بخش مد علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

چه رنگ لباسی بهم میاد؟

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt