کدام سبک هنری مناسب من است؟

 در فرهنگ و هنر, نقاشی

کدام سبک هنری مناسب من است؟

اگر شما هم عاشق نقاشی کردن هستید حتما در دوره‌ای از زمان کاری خود با این پرسش مواجه شده‌اید که کدام سبک نقاشی مناسب من است؟

شاید زمانی که به دیدن آثار یکی از اساتید آبرنگ رفته باشید، مدهوش تکنیک و سبک ایشان شده و تصمیم گرفته باشید آن را ادامه بدهید.

اما این شور و اشتیاق پس از گذشت چند روز جای خود را به سردرگمی داده باشد؟

اگر شما هم رویای هنرمند نقاش شدن را در سر دارید، اما نمی‌دانید کدام روش واقعا مناسب شماست، با ما همراه شوید.

می‌خواهیم شما را در این مقاله با نکات جالبی از سبک‌ها و تکنیک‌ها در دنیای نقاشی آشنا سازیم.

اطمینان داریم در پایان خواهید توانست به بخش بزرگی از پرسش‌های خود پاسخ دهید.

و چه بسا بتوانید آنچه را که به راستی به آن علاقه دارید، بیابید.

روانشناسی تکنیک‌های نقاشی

افراد معمولا با روش‌های مختلفی نقاشی می‌کنند. در حقیقت ما بر اساس یک نیاز درونی به سراغ یک ابزار خاص می‌رویم. اجازه بدهید برایتان با چند مثال ساده، بیشتر توضیح بدهیم.

فردی را تصور کنید که بسیار صبور و با حوصله است. او دوست دارد این صبوری را با خود همراه کند و با هم نقاشی را تجربه کنند. او دوست دارد تمام اتفاقات بر روی صفحه نقاشی را کنترل نماید. بهترین متد نقاشی برای شخصی با این ویژگی‌های روانشناسی، مداد رنگی،‌ و یا سیاه قلم است.

حالا شخص دیگری را در نظر بگیرید، او دوست دارد نظاره‌گر رویدادهای تصادفی باشد. او به دنبال رهایی است. رنگ‌ها را دوست دارد. اما دوست ندارد در قالب مشخصی نقاشی بکشد. در این حالت می‌توان حدس زد او با کمک آبرنگ به اوج می‌رسد. بهترین وسیله برای نقاشی کشیدن او، آبرنگ آن هم در سبک‌های مدرن است.

همانطور که ملاحظه می‌فرمایید، تکینیک‌های مختلف نقاشی در افراد مختلف نیازهای گوناگونی را پاسخ می‌دهند. و در نتیجه هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد. این شما هستید که باید اول نیازها و خواسته‌های خود را بشناسید و پس از آن به دنبال آن چیزی بروید که روح شما را جلا خواهد بخشید.

 

 

سبک‌های مختلف هنری و حس و حال ما

اگر اهل گشت و گذار در گالری های هنری و تماشای آثار هنرمندان نقاش باشید، بدون شک سبک‌های مختلف هنری را از نزدیک دیده‌اید. و اگر کمی هم اهل مطالعه باشید، شاید قدری در خصوص سبک‌های مختلف هنری مطالعه کرده باشید. و یا حتی با نام آنها آشنا باشید. شاید مشتاق آن باشید که بدانید به کدام روش دوست دارید تا هنرتان را به روی بوم و یا صفحه کاغذ بیاورید. همانند آنچه در مورد استفاده از ابزار مختلف گفته شد، هر شخصی از یک روش خاص و منحصر بفرد و مخصوص به خودش استفاده می‌کند تا بتواند اثر هنری‌اش را خلق نماید. از آن گذشته دوره‌های مختلف زندگی، هر کدام یک مسیر و روش خاصی را پیش روی ما می‌گذارد. روزگاری بدور از هیایوی زندگی هستیم و زمان بسیار زیادی را می‌توانیم به نقاشی اختصاص بدهیم، ناتورالیسم را برای ابراز خود انتخاب می‌کنیم. و یا در زمان دیگری غم و یا شادی بسیاری را تجربه می‌کنیم و دلمان می‌خواهد با احساساتمان پرواز کنیم. در این حالت نقاشی انتزاعی را برمی‌گزینیم!

روح هنرمند با توجه به نیازی که دارد، بالهای خیالش را انتخاب می‌کند و در مسیر آزادی و ابراز خود به زیبایی پرواز خواهد کرد!

در این سفر، بالها همان تکنیک‌ها و ابزار مختلف نقاشی است و مسیر ابراز، سبک‌های مختلف هنری هستند!‌

بهترین انتخاب کدام است؟

با توجه به تمامی مواردی که عنوان گردید و توضیحاتی که ارائه شد، قدم اول در انتخاب ابزار و روش نقاشی، این است که با خودمان خلوت کنیم. و حس و حال خودمان را دریابیم. در این زمان باید دید که چه کاری حس سبکی بیشتری به ما می‌دهد. حس و حال خود را دریابیم و به آن اعتماد کنیم. البته به یادمان باشد که هر زمان فرصتی دست داد به دیدن آثار هنری در گالری‌ها برویم و مطالعات هنری را هم حتما در برنامه خود بگنجانیم. هر چقدر اطلاعات ما بیشتر و کامل‌تر باشد، انتخاب بهتری خواهیم داشت. و بعذ از آن تصمیم بگیریم و شروع کنیم.

نکته مهمی که حتما باید به آن اشاره کنیم این است که برای انجام نقاشی در هر حالت و فضایی، شما نیازمند استفاده از الفبای نقاشی هستید. و الفبای نقاشی چیزی نیست به جز طراحی!

طراحی و تمرینات آن را جدی بگیرید.

هر چقدر مهارت شما در دیدن و طراحی کردن بالاتر برود،

بدون شک هنرمند نقاش بهتری خواهید بود.

سخن پایانی

به پایان رسید این دفتر، حکایت همچنان باقی است!‌ در این مقاله برایتان از تمام آن چیزی که برای انتخاب ابزار مناسب نقاشی و پس از آن انتخاب سبک هنری مناسب و مطلوب خود شما، باید بدانید، سخن گفتیم. امیدواریم آنچه شرح داده شد، پاسخی باشد به پرسش‌هایی که در ابتدای مقاله از خود پرسیدید.

در پایان باز هم تاکید می‌کنیم مطالعه و دیدن آثار دیگر هنرمندان را حتما در برنامه روتین خود قرار بدهید.

به این وسیله می‌توانید افق دیدتان را گسترش بدهید.

و با آگاهی بیشتری انتخاب نمایید. لازم به تاکید بیشتر نیست که انتخاب از روی آگاهی، انتخاب بهتر و درست‌تری است. و شما را به آنچه آرزو دارید نزدیک‌تر  خواهد نمود. تمرینات طراحی را هم به عنوان نیازمندی اصلی و مهم نقاشی، همواره و در صورت امکان هر روز در برنامه کاری‌تان داشته باشید.

همانند نوازندگان موفق دنیا که هر روز به تمرینات پایه‌ای موسیقی مانند تمرین نت‌ها می‌پردازند، شما هم حتی شده روزانه به مدت سی دقیقه تمرین‌های اولیه طراحی را انجام دهید. با این تمرینات دست‌ها و چشمانتان بیشتر و بیشتر با هم هماهنگ می‌شوند و شما با مهارت بالاتری می‌توانید نقاشی کنید.

در بسیاری از موارد از دل این خطوط ساده و طرح‌های روزانه، گل‌های زیبای خلاقیت شکفته می‌شوند. و در‌های جدیدی به روی شما گشوده می‌شود. از صمیم قلب آرزو می‌کنیم تا آنچه را که به شما کمک می‌کند تا بتوانید با آرامش خاطر، هنرتان را بر روی بوم نقاشی بیاورید، در این تمرینات و تفکرات روزانه، بتوانید پیدا کنید. در پایان از شما بسیار متشکریم که ما را در این مقاله همراهی نمودید. و بسیار جای خوشحالی خواهد بود که نظرات خود را با در میان بگذارید.

اگر از این مطلب لذت بردید، از مقاله‌های قبلی نقاشی بازدید کنید، روی لینک زیر کلیک کنید:

تابلوی نقاشی من چه زمانی پایان یافته‌است؟

نویسنده: آسیه وصولی پور

راههای ارتباطی:‌

 اینستاگرام:‌Instagram.com/ArtistsLand.ir

ایمیل: a.vosoulipour@gmail.com

کانال تلگرام: Telegram.me/ArtistsLand

 تصویر سازی: آسیه وصولی پور

 

 

اگر به بخش نقاشی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt