معرفی کتاب جاناتان مرغ دریایی

 در فرهنگ و هنر, معرفی کتاب

معرفی کتاب:  الهام زنجانیان (کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی)

_ جاناتان مرغ دریایی، ریچارد باخ، انتشارات امیرکبیر، چاپ یازدهم، ۱۳۹۷ _

 

«چرا این چنین است،

چرا دشوارترین کار در جهان این است که دیگری را بر آن داریم تا بپذیرد آزاد است.»

_” جاناتان مرغ دریایی”_

 

“آزادی”، زیستن آن‌گونه که از مادر “زاد”ه شده‌ایم. خودِ خود بودن. چه موضوعی انسانی‌تر و چه مفهومی بنیادی‌تر از “آزادی”؟!

دراین بازار کم رونق کتاب برای نوجوانان و جوانان، بعد از گذشت حدود پنجاه سال از نوشتن ماجرای مرغ دریایی به نام “جوناتان”، این کتاب همچنان یکی از نخستین پیشنهادها است. داستانی پرکشش و ساده و کوتاه که مناسب این گروه سنی دشوار پسند و کم حوصله است. تجربه لذت خواندن و یادگیری. این مربی پرواز، این مرغ دریایی، “جوناتان” راه و روش رسیدن به نور و آزادی را به زیبایی می آموزد. به ویژه برای امروز که بیش از هر زمان توجه به توانمندی‌های افراد و خویشکاری ضروری است.

و البته که بازخوانی این ماجرای شگفت انگیز برای بزرگترها هم خالی از لطف نیست. چرا که ریچارد باخ در نیم قرن پیش داستانی برای همه روزگاران و شاید بهتر است بگویم برای امروز ما نوشته است. زمان نگارش این کتاب هنوز فضای مجازی و تحولات ارتباطات با این سرعت در حال تغییر نبود. سبک زندگی بچه‌ها و مادربزرگ پدربزرگ‌هایشان چندان با هم متفاوت نبود. می‌شد تجربه و پندهای پیران قوم را شنید و رستگار شد. اما امروز منِ پدرمادر، منِ مربی برای این که فرزند زمان خود را تربیت کنیم تقریبا دستمان خالی است. پس کتاب ” جوناتان مرغ دریایی” را بخوانیم و اشتباه دسته مرغان دریایی را نکنیم. بگذاریم فرزندانمان پرواز کنند. آن بالاها، آن دور دست‌ها نور و امید و زیبایی زندگی در انتظارشان است.

برخی جملات به یادماندنی کتاب:

_جاناتان گفت: ماینارد مرغ دریایی! تو این آزادی را داری که خود باشی، خویشتن راستینت، اینجا و اکنون و هیچ چیز دیگری نمی‌تواند سد تو شود. این قانون مرغ دریایی بزرگ است،…

_می‌خواهی بگویی می‌توانم به پرواز درآیم؟ جاناتان گفت: “من می‌گویم تو آزادی”!

_پرواز سنجیده، گامی‌ است به سوی دریافت سرشت راستین ما. همه‌ی چیزهایی را که دست‌و‌پاگیرمان می‌شوند، باید از میان برداریم. این است سبب همه‌ی این تمرین‌های تندپروازی و کندپروازی و هوانوردی‌ها…

_برای آغاز کردن باید دریافت که هر مرغ دریایی، پنداری بیکران از آزادی است… تصویری از مرغ دریایی بزرگ، از نوک این بال تا نوک آن بال، چیزی فراتر از اندیشه‌تان نیست.

 

کتاب: جانتان مرغ دریایی

نویسنده: ریچارد باخ 

 

 

اگر به بخش معرفی کتاب علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

معرفی کتاب شازده کوچولو

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt