معرفی فیلم Whiplash

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

فیلم Whiplash 2014 با بازی میلز تلر و جی. کی. سیمونز یک رابطه عجیب استاد-شاگردی را به تصویر می‌کشد و این سوال را مطرح می‌کند که فرد برای هنر خود تا چه اندازه مجاز است زجر بکشد و به سختی بیفتد.

این فیلم به کارگردانی دیمین شزل (Damien Chazzelle) یکی از ۵۰ فیلم برتر سایت IMDb است. فیلمی در ژانر درام و روانشناختی به نویسندگی دیمین شزل است. شزل در سال ۲۰۱۳ براساس یک فیلمنامه ۱۵ صفحه‌ای، یک فیلم کوتاه ۱۸ دقیقه‌ای به نام Whiplash را ساخت.

این فیلم کوتاه در جشنواره فیلم ساندنس بسیار عالی ظاهر شد و تحسین منتقدین را از آن خود کرد. در نتیجه تهیه‌کنندگان به فکر ساخت فیلم سینمایی Whiplash افتادند.

داستان فیلم:

رویای اندرو نیمن ۱۹ ساله این است که یکی از بهترین درامرهای گروه جاز در دنیا باشد. او برای رسیدن به این هدف در هنرستان شیفر که به عقیده خودش بهترین هنرستان در آمریکا است، می‌رود تا زیر نظر یکی از بهترین اساتید موسیقی، ترنس فلچر، آموزش ببینید. گرچه اولین ملاقات اندرو و فلچر ناامیدکننده است، اما فلچر او را می‌پذیرد و این آغاز راهی دشوار برای اندرو است. رابطه استاد-شاگردی اندرو و فلچر رابطه‌ای سرشار از شکنجه، تحقیر و ناامیدی است.

درس‌هایی که می‌توان از فیلم Whiplash گرفت:

هیچ‌گاه انگیزه خود را از دست ندهید. 

شاید در این فیلم شاهد درام و گروه‌های موسیقی و نوازندگان مختلف باشیم ولی بحث و موضوع اصلی این فیلم آن است که اگر علایق خودتان را دنبال کنید و تا پایان راه انگیزه خودتان را حفظ کنید، مطمئن باشید که می‌توانید به موفقیت و پیروزی دست پیدا کنید. ممکن است در مسیر رسیدن به اهداف و آرزوها مشکلات زیادی وجود داشته باشد ولی مهم‌ترین نکته این است که شما انگیزه خودتان را حفظ کنید و به خودتان ایمان داشته باشید.

با وجود تمام سختی‌ها، هیچ گاه تسلیم نشوید. 

پس از تماشای فیلم شلاق یا « Whiplash » مشاهده می‌کنید که کار کردن با یک گروه بزرگ و معروف آن قدرها هم آسان و بی‌دردسر نیست. اندرو به ما نشان داد که در گروه‌های بزرگ مشکلاتی وجود دارد که می‌تواند هر کسی را تسلیم کند. شاید اگر اندرو تسلیم می‌شد کار در زمینه موسیقی را برای همیشه کنار می‌گذاشت ولی او هیچ گاه تسلیم نشد و تصمیم گرفت سختی‌ها، مشکلات و استاد خودش را به زانو درآورد و در این زمینه موفق هم بود.

همیشه رویاهای خودتان را دنبال کنید. 

بعضی مواقع در زندگی رویاهایی داریم و تصور می‌کنیم که این رویاها دور از دسترس ما هستند و نمی‌توانیم به آن‌ها دست پیدا کنیم ولی مسئله این است که رویاها خیلی اهمیت دارند و ما باید با تمام وجود از آن‌ها محافظت کنیم. در فیلم شلاق یا « Whiplash » اندرو این رویا را داشت که در یک گروه بزرگ کار کند و بتواند به بهترین شکل بدرخشد.

رقیب اصلی شما، خودتان هستید. 

نکته مهم دیگری که در فیلم شلاق یا « Whiplash » به چشم می‌خورد روند تلاش و کوشش اندرو است. اندرو ابتدا در اثر تمرین شدید عرق می‌ریزد. پس از مدتی می‌بینیم که در اثر تمرین زیاد خون از سر انگشتان او جاری می‌شود. این نکته واقعاً کلیدی است. در این فیلم اندرو هیچ رقیبی به جز خودش ندارد. تنها رقیب اندرو خود اوست. او می‌خواهد از خودش در چند روز گذشته بهتر شود و به همین خاطر با تمام وجود تلاش می‌کند.

نمرات و جوایز فیلم:

فیلم ویپلش با بودجه‌ای ۳.۳ میلیون دلاری ساخته شد. این فیلم اولین بار در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۴ (۲۶ دی ۱۳۹۲) در جشنواره فیلم ساندنس به روی پرده رفت. کمپانی Sony Pictures حق توزیع جهانی فیلم را خریداری کرد. فیلم شلاق ۲۰۱۴ در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴ (۱۸ مهر ۱۳۹۳) ابتدا به صورت محدود در برخی سینماهای آمریکا و کانادا اکران شد. در نهایت این فیلم در ۵۰۰ سینما اکران شد و به فروش ۴۹ میلیون دلاری در گیشه رسید.

فیلم شلاق ۲۰۱۴ در مجموع ۱۱۴ نامزدی و ۴۹ برد در جشنواره‌‌های مختلف را به نام خود کرد. این فیلم نامزد ۲ جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد و ۳ جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش‌ مکمل، بهترین تدوین و بهترین تدوین صدا را کسب کرد. فیلم ویپلش افتخارات دیگری چون ۲ نامزدی و ۳ برد جایزه بفتا، ۱ برد جایزه گلدن‌ گلوب، ۱ نامزدی جایزه گرمی و ۳ نامزدی و ۱ برد جایزه منتخب منتقدین را نیز در کارنامه خود دارد.

فیلم Whiplash 2014 پس از اکران با استقبال گرمی از سوی بینندگان و منتقدین روبرو شد. بینندگان نمره ۸.۵ از ۱۰ را به فیلم داده‌اند. منتقدین سایت متاکریتیک نمره ۸۸ از ۱۰۰ و برچسب «فیلم‌هایی که باید دید» را به این فیلم اختصاص داده‌اند. فیلم ویپلش در وبسایت راتن‌تومیتوز نیز براساس ۲۹۸ نظر، امتیاز ۹۴% مثبت را کسب کرده است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt