معرفی فیلم Her؛ بازتابی از تنهایی انسان

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

فیلم Her عنوان فیلمی در ژانر علمی-تخیلی و عاشقانه محصول سال ۲۰۱۳ است. نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم اسپایک جونز (Spike Jonze) است. ایده ساخت این اثر اولین بار در اوایل سال ۲۰۰۰ پس از خواندن مقاله‌ای درمورد وبسایتی که اجازه می‌دهد از طریق پیام با یک هوش مصنوعی در ارتباط باشید، به ذهن جونز خطور کرد.

 او در سال ۲۰۱۰ فیلم کوتاه I’m Here با همین مضمون را ساخت. سپس به سراغ ساخت فیلم سینمایی Her رفت. فیلم Her 2013 پس از اکران با نظرات مثبتی از سوی منتقدین و مردم، به خصوص در مورد فیلمنامه، روبرو شد.

خوب است بدانید

رابطه میان انسان و ربات‌ها، کامپیوترها و درکل وسایل ساخت بشر همیشه از سوژه‌های محبوب فیلم‌سازها به‌شمار می‌رفته است. فیلم Her به کارگردانی اسپایک جونز پا را یک قدم فراتر گذاشته و با نشان دادن رابطه‌ای عاطفی میان بشر و یک کامپیوتر از آینده‌ای صحبت کرده که شاید خیلی از آن دور نباشیم و حتی شاید به آن رسیده باشیم. موضوعی که افراد یک جامعه را به‌جای برقراری ارتباط با یکدیگر به برقراری ارتباط با یک کامپیوتر یا به عبارتی بهتر با یک سیستم‌عامل سوق می‌دهد.

خلاصه داستان 

داستان در آینده‌ای نه‌چندان دور در لس‌آنجلس اتفاق می‌افتد. تئودور توامبلی مردی درونگرا و منزوی است که در شرکتی مشغول نوشتن نامه‌های عاشقانه برای افراد دیگر است. او در آستانه طلاق از همسرش کاترین که از کودکی عاشقش بوده، قرار دارد و از لحاظ روحی به هم ریخته است.

روزی تئودور برای پر کردن خلاء عاطفی خود یک نرم‌افزار هوش مصنوعی می‌خرد. هوش مصنوعی، طبق خواسته تئودور، یک زن است که خود را سامانتا معرفی می‌کند. رابطه تئودور و سامانتا روز به روز پیشرفته‌تر، عاشقانه‌تر و البته عجیب‌تر می‌شود. اگر دوست دارید بدانید عاقبت این عشق بین انسان و ربات چه می‌شود پیشنهاد می‌کنیم همین الان برای دانلود فیلم سینمایی او اقدام کنید.

نمرات منتقدین به فیلم Her

فیلم Her کاری از اسپایک جونز اولین بار در ۲۰ مهر ۱۳۹۲ در جشنواره فیلم نیویورک به نمایش درآمد. حدود ۲ ماه بعد، یعنی در ۲۷ آذر ۹۲، در برخی از سینماها به صورت محدود اکران شد و سرانجام در ۲۰ دی ۹۲ به اکران عمومی رسید. سیل جوایز و افتخارات فیلم Her پس از اکران به سوی این فیلم سرازیر شد.

فیلم او ۲۰۱۳ در مجموع ۱۰۰ نامزدی و ۳۳ برد در جشنواره‌های مختلف را به نام خود کرد که در این مقاله مجالی برای معرفی همه آنها نیست. اما از مهمترین جوایز فیلم Her 2013 می‌توانیم به ۴ نامزدی جایز اسکار در بخش بهترین فیلم، بهترین موسیقی، بهترین ترانه و بهترین طراحی صحنه و یک برد جایزه اسکار در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی در کنار ۲ نامزدی و ۱ برد جایزه گلدن‌گلوب و یک نامزدی جایزه گرمی اشاره کنیم.

جالب است بدانید که

داستان فیلم Her در شهر لس‌آنجلس جریان دارد ولی شهری که در این فیلم می‌بینیم نسبت‌به لس‌آنجلس امروزی بسیار متفاوت‌تر به‌نظر می‌رسد. این موضوع هیچ ربطی به تصاویر کامپیوتری ندارد و فیلم‌برداری این سکانس‌ها در شهر شانگهای در کشور چین انجام شده است. شهری با آسمان‌خراش‌های زیاد که حال‌وهوای یک شهر آینده‌نگرانه در آمریکا را به خوبی به مخاطبان یک فیلم منتقل می‌کند و اسپایک جونز بسیار هوشمندانه از این شهر به‌عنوان آینده شهر لس‌آنجلس استفاده کرده است. اگر خیلی ریزبینانه به ساختمان‌های موجود در این فیلم نگاه کنید حتی می‌توانید تابلوهایی را ببینید که روی آن‌ها با زبان چینی عبارت‌های مختلفی نوشته شده است.

بازیگران فیلم Her

  • واکین فینیکس
  • امی آدامز
  • رونی مارا
  • اولیویا وایلد
  • اسکارلت جوهانسون

جمع بندی و سخن پایانی

باید قبول کرد فیلم Her شاهکار ادبی سینماست ولی آنطور که باید و شاید از سمت مردم به آن توجه نشده، شاید چون فیلم خیلی تخصصی تر از این حرف ها بود که عامه پسند باشد، البته که نمره مردم به این فیلم ۸ از ۱۰ است اما خب خیلی ها بر این باورند که فیلم “او”، فیلمی معمولیست و آنقدر خوب نیست. چرا؟

چون این فیلم زبان تخصصی سینما را در دل خود جا داده است، یک فیلم کاملاً کارگردانی شده، حرفه ای و پر از نکات ریز و درشت پنهان! به همین دلیل هم نمره منتقدین در راتن تومیتوز و متاکریتیک به این فیلم بسیار بالاست. فیلم آنقدر نکات حرفه ای حیرت انگیزی دارد که اگر عیب و نقصی هم داشته باشد باید از آن چشم پوشی کرد و از تماشای نکات فیلم لذت برد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt